Auteur Topic: Lenco L833 DD met 2M RED  (gelezen 560 keer)

brandhout

• *
Lenco L833 DD met 2M RED
« Gepost op: 11 januari 2019, 23:41:18 »
Hallo allen!

Ik ben 19 jaar en ben sinds een aantal maanden bezig met vinyl. Dit omdat een aantal albums (remasters) die ik al op cd bezat als orginele LP een stuk prettiger bleken te klinken in de platenzaak. Iets leuks voor erbij dus.

Ik ben begonnen met een tweede generatie pioneer pl 560. Dat is dus niet de gave direct-drive draaitafel die je vind als je op dit type zoekt, maar het minder goede jaren 80 model met snaaraandrijving. Ik was tevreden over het geluid, alhoewel mijn eisen niet bijzonder hoog zijn. De Pioneer had ondanks het vervangen van de aandrijfriem echter last van Wow/flutter wat erg aanwezig was met pianomuziek. Bovendien is het een vrij goedkoop aanvoelende lichte draaitafel die niet zo mooi in de kamer stond.

Ik heb recent een (schijnbaar gereviseerde) Lenco L833 DD (oude direct-drive draaitafel) aangeschaft ter vervanging van de pioneer, zonder element.  Ik heb de Lenco voorzien van een Ortofon 2M RED element. Dit was een kwestie van reviews lezen en het best geteste element van < 130 euro aanschaffen.  ;D Met een protractor netjes aligned , met een naalddrukweger de VTF afgesteld op 1,8 gram en met de draaischijf op de draaitafel de anti-skating afgesteld met de handleiding erbij.

De draaitafel lijkt zijn werk prima te doen, nauwlijks wow/flutter, de auto-stop werkt en er komt geluid uit!
Het probleem is echter dat het geluid mij zwaar tegenvalt. Het klinkt erg....gedempt. Het geheel mist bas en de hoge tonen missen detail. Een groot verschil met de oude pioneer, die een stuk prettiger geluid produceert met een standaard element en oude naald.

Ik heb al geprobeerd om de naalddruk te verhogen en het element een aantal uren in te laten spelen. Het helpt echter niet. Een hoge naalddruk zorgt voor een iets krachtiger laag, maar niet genoeg. Bovendien blijft het geluid plat en levenloos. Uiteraard heb ik ook een grote verscheidenheid aan Lp's gedraaid. Alle lp's die ik geprobeerd klinken prima op de pioneer.

Daarnaast heb ik de platenspeler direct op de phono-ingang van mijn Blaupunkt Verona aangesloten. Voor mijn gevoel klonk het iets beter, maar mijn mooie Verona is niet in topstaat. (Bedoeling is om dat ooit wel zo te krijgen, hij heeft veel persoonlijke waarde)

Heeft er iemand een suggestie wat ik eventueel kan proberen? Of zou het element wellicht gewoon niet goed zijn, eventueel een slechte match met deze Zwitserse baksteen? De Pioneer loopt kwa geluidskwaliteit rondjes om de Lenco, en daardoor luister ik eigenlijk geen plaatjes meer.

Alvast bedankt  :)

Relevante hardware

Lenco L 833 DD
    Analogis easy phono voorversterker (als verdachte aangemerkt, echter geen klachten met de pioneer)
    Kenwood versterker KRF-V5300D
    Ortofon 2M
    Blaupunkt Verona

Mmuetst

Re: Lenco L833 DD met 2M RED
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2019, 00:08:51 »
Hallo Brandhout, welkom op dit forum. Ik heb de M2 ook gehad in een Pioneer PL12D zonder enige problemen.
Als versterker gebruikte ik een NAD 1000S voorversterker. Het kan zijn dat de voorsteken en de Ortofon geen lekker match zijn. Als je in de buurt van Utrecht woont mag je de platenspeler een keer proberen op mijn Pro Ject Phono Box DS waar je verschillende impedanties en capaciteiten kunt instellen. Maar als dat een wereld reis is met een platenspeler dan zou ik eens kijken in de buurt naar een audio winkel waar je e.a. mag uitproberen.

Groeten Michael

Mmuetst

« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 00:34:42 »
PS misschien valt er aan die Pioneer nog e.a. the fixen: specs vertellen mij dat: Wow and flutter: 0.035%
Rumble: 73dB dat is niet slecht voor een draaitafel. Maar als er e.a. aan lagers of electronica niet lekker is, tja dan kan het zijn dat het niet lekker klinkt. Die Lenco is ook niet verkeerd, mooie draaitafel.
Deze heeft als specs: Wow and flutter: 0.035% wrms
Rumble: -70dB dus zou het qua Rumble zou de Pioneer beter zijn dan de Lenco.

Laan

« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2019, 00:36:20 »
 De ortofon heb ik ook gehad en die klonk niet plat. Zet hem indien mogelijk eens in de Pioneer. Dan weet je beter of het de tafel of het element is. Mismatch met de versterker lijkt me sterk.

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2019, 00:40:44 »
Mismatch met de versterker lijkt me sterk.
Gezien het om een MM element gaat, zeker wel.

brandhout

• *
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 01:37:33 »
De ortofon heb ik ook gehad en die klonk niet plat. Zet hem indien mogelijk eens in de Pioneer. Dan weet je beter of het de tafel of het element is. Mismatch met de versterker lijkt me sterk.
De pioneer heeft de p-mount, dit gaat dus niet. Zouden zulke karakteristieken aan de tafel kunnen liggen?
Hallo Brandhout, welkom op dit forum. Ik heb de M2 ook gehad in een Pioneer PL12D zonder enige problemen.
Als versterker gebruikte ik een NAD 1000S voorversterker. Het kan zijn dat de voorsteken en de Ortofon geen lekker match zijn. Als je in de buurt van Utrecht woont mag je de platenspeler een keer proberen op mijn Pro Ject Phono Box DS waar je verschillende impedanties en capaciteiten kunt instellen. Maar als dat een wereld reis is met een platenspeler dan zou ik eens kijken in de buurt naar een audio winkel waar je e.a. mag uitproberen.

Groeten Michael

Hallo Michael, dat is erg aardig! Utrecht is voor mij prima te doen, het zou tof zijn als we een afspraak zouden kunnen maken. Ik zal je morgen een PM sturen.

PS misschien valt er aan die Pioneer nog e.a. the fixen: specs vertellen mij dat: Wow and flutter: 0.035%
Rumble: 73dB dat is niet slecht voor een draaitafel. Maar als er e.a. aan lagers of electronica niet lekker is, tja dan kan het zijn dat het niet lekker klinkt. Die Lenco is ook niet verkeerd, mooie draaitafel.
Deze heeft als specs: Wow and flutter: 0.035% wrms
Rumble: -70dB dus zou het qua Rumble zou de Pioneer beter zijn dan de Lenco.

Weet je zeker dat dit de specs van de belt-drive variant zijn uit de jaren 80? Ik heb hier namelijk zelf geen specificaties van kunnen vinden. Ik vermoed überhaupt dat deze draaitafel wat aan de zeldzame kant is. Op Google kan ik ook maar een handjevol afbeeldingen van het apparaat vinden.

Mmuetst

« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2019, 11:24:11 »
Ik denk dat Pioneer dit type nummer meer heeft gebruikt:
https://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-560.shtml
Maar dat is niet de speler. Dan is dit de speler?

Ja die ziet er zeker heel anders uit!
Zoek de verschillen:

De specs van de Pioneer zijn:
Wow and flutter: 0.05% WRMS
Signal to noise ratio: 68dB
Deze vond ik bij het type PL 570
https://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-570-belt-drive.shtml
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 11:30:53 door Mmuetst »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 12:41:28 »
Zit er wel een RIAA voorversterker op?
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

brandhout

• *
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2019, 14:04:11 »
Zit er wel een RIAA voorversterker op?

Ja, de voorversterker heeft RIAA correctie.

Ik denk dat Pioneer dit type nummer meer heeft gebruikt:
https://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-560.shtml
Maar dat is niet de speler. Dan is dit de speler?

Dat is hem inderdaad!

Ik heb zojuist Big Hits (High Tide and Green Grass) van The Rolling Stones geluisterd. Wat mij opvalt buiten de bovenstaande symptomen is dat de vocalen erg op de achtergrond treden. Ook op de Blaupunkt Verona! Wellicht heb ik toch een installatiefout gemaakt :P Ik heb in ieder geval nogmaals gechecked of de bedrading in de headshell correct is, en nogmaals de alignment en VTF.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2019, 16:38:55 »
Ik vermoed dat je de headshell-draden gekruisd hebt. Dit leest echt als een uit fase verhaal.
groeten,
Arjan

brandhout

• *
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2019, 17:14:26 »
Ik heb simpelweg alle kleuren draden op de juist gekleurde pinnen gezet.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2019, 17:19:41 »
Vocalen die zachter worden t.o.v. de rest en een achterblijvende bas doen toch sterk aan een fasefout denken.
groeten,
Arjan

brandhout

• *
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2019, 17:30:08 »
Zou de fase-fout wellicht dieper in de draaitafel of in het element (fabricagefout) kunnen zitten? Ik betwijfel het namelijk dat ik het in de headshell fout heb gedaan vanwege kloppende kleurtjes en markeringen. Zou ik gewoon op de gok eens iets omdraaien, of is dat niet raadzaam?

Ik heb trouwens zojuist de weerstand Ω van het element gemeten. Zowel links en rechts zitten op hetzelfde getal .

Edit: In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken allemaal!  :D
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 17:36:12 door brandhout »

Jan

« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2019, 19:05:13 »
https://www.hififorum.nl/index.php?topic=32041.0

Controleer de cinch aansluitingen of de draden de juiste kleur hebben.

brandhout

• *
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2019, 20:02:14 »
Ik heb zojuist op het linker kanaal de + en - verwisseld (rood op wit, wit op rood) en het resultaat was erg hoopvol. Mick Jagger was ineens weer aanwezig. Bij wijze van test heb ik het rechter kanaal ook gewisseld. Nu heb ik een aardige brom als de stylus dicht bij de stroboscoop komt, en ik twijfel of dat al zo was. Ik ga de rechter dus weer terugdraaien en dan kijken.