Auteur Topic: Lenco L833 DD met 2M RED  (gelezen 382 keer)

Fotohuis

Re: Lenco L833 DD met 2M RED
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2019, 00:53:59 »
Afhankelijk van je meetstroom van de MM. kunnen de spoeltjes van je element defect raken, een heel slecht idee dus ...
Fase verkeerd kan het probleem zijn of je afsluit capaciteit van de kabel is te hoog voor het Ortofon MM. element. De RIAA correctie klopt dan niet meer.

Ruud13

« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2019, 04:43:34 »
Afhankelijk van je meetstroom van de MM. kunnen de spoeltjes van je element defect raken, een heel slecht idee dus ...
Fase verkeerd kan het probleem zijn of je afsluit capaciteit van de kabel is te hoog voor het Ortofon MM. element. De RIAA correctie klopt dan niet meer.

Onzin: Als je met een gewone standaard universeelmeter de ohmse weerstand van een element meet - ongeacht het merk of soort (MM of MC) van het element - kunnen de spoeltjes van het element onmogelijk (!) defect raken. De meetstroom waarover je spreekt is bij de genoemde meetinstrumenten veel te gering om het draad van de spoeltjes gedurende de meting te laten doorbranden. Bij volle meteruitslag gaat het om een luttele milliampère stroom - maar doorgaans veel minder - door het onderdeel onder test heen.

Ruud13

« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2019, 05:13:13 »
Ik heb zojuist op het linker kanaal de + en - verwisseld (rood op wit, wit op rood) en het resultaat was erg hoopvol. Mick Jagger was ineens weer aanwezig. Bij wijze van test heb ik het rechter kanaal ook gewisseld. Nu heb ik een aardige brom als de stylus dicht bij de stroboscoop komt, en ik twijfel of dat al zo was. Ik ga de rechter dus weer terugdraaien en dan kijken.

Als je de draadjes rood en wit verwisselt, verwissel je niet de fase maar de kanalen er even vanuit gegaan dat de draden groen en blauw goed zijn aangesloten. Rechts is rood en de retourdraad van rechts is groen. Links is wit en de retourdraad van links is blauw. De draden groen en blauw zijn overigens standaard met elkaar doorverbonden waardoor het verwisselen van rood en wit tot gevolg heeft dat je dan stereoverkeerd bent aangesloten: links is dan rechts en rechts is links. Dat je dan verschil in het geluidsbeeld hoort is te begrijpen.

Mmuetst

« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2019, 09:47:07 »
We gaan vanmiddag in mijn mancave kijken op mijn voorversterker wat het resultaat is. Ook zal ik kijken of het element goed is ingesteld. Moet goed komen.

brandhout

• *
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2019, 12:33:50 »
Als je de draadjes rood en wit verwisselt, verwissel je niet de fase maar de kanalen er even vanuit gegaan dat de draden groen en blauw goed zijn aangesloten. Rechts is rood en de retourdraad van rechts is groen. Links is wit en de retourdraad van links is blauw. De draden groen en blauw zijn overigens standaard met elkaar doorverbonden waardoor het verwisselen van rood en wit tot gevolg heeft dat je dan stereoverkeerd bent aangesloten: links is dan rechts en rechts is links. Dat je dan verschil in het geluidsbeeld hoort is te begrijpen.

Hallo Ruud,

Mijn bericht klopt niet zie ik, wellicht ben ik er te lang mee bezig geweest . Ik had wit en blauw omgewisseld.

Maar goed ik ga zodadelijk met de draaitafel naar Mmuetst toe, moet goed komen  :D

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2019, 12:44:06 »
Ik had ooit een voorversterker verkocht en kreeg de klacht dat hij in mono weergaf. Een huisbezoek leerde dat dat klopte. Het kwam doordat de signaalretourdraden elkaar kruisten én niet aan elkaar waren gelegd in de draaitafel.  De verkochte pre had differentiële ingangstrappen waardoor de signalen L en R in beide versterkertrappen gebalanceerd opgeteld werden tot twee gelijke signalen. Op zijn andere pre was het keurig stereo.
Even meten op de cinchpluggen gaf al snel indicatie wat er loos was..
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Fotohuis

« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2019, 12:46:41 »
Citaat
Onzin: Als je met een gewone standaard universeelmeter de ohmse weerstand van een element meet - ongeacht het merk of soort (MM of MC) van het element - kunnen de spoeltjes van het element onmogelijk (!) defect raken. De meetstroom waarover je spreekt is bij de genoemde meetinstrumenten veel te gering om het draad van de spoeltjes gedurende de meting te laten doorbranden. Bij volle meteruitslag gaat het om een luttele milliampère stroom - maar doorgaans veel minder - door het onderdeel onder test heen.

Geen onzin. Lang genoeg bij Ortofon gewerkt om dit soort schade claims af te werken nadat een klant het niet meer wist en met een MM. aan het element zelf was gaan meten. Nog even afgezien van het risico dat de Ticonal magneet verstoord wordt door een relatief hoge DC stroom in 1 richting.

Ik ga er maar van uit dat je 50 elementen met 10 verschillende MM. gemeten hebt en dat er niet 1 defect is geraakt. Dan kun je dit soort uitspraken rustig doen.

Ruud13

« Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2019, 18:02:05 »
Geen onzin. Lang genoeg bij Ortofon gewerkt om dit soort schade claims af te werken nadat een klant het niet meer wist en met een MM. aan het element zelf was gaan meten. Nog even afgezien van het risico dat de Ticonal magneet verstoord wordt door een relatief hoge DC stroom in 1 richting.

Ik ga er maar van uit dat je 50 elementen met 10 verschillende MM. gemeten hebt en dat er niet 1 defect is geraakt. Dan kun je dit soort uitspraken rustig doen.

OK maar kun je dat wat je beweert ook onderbouwen? Noem dan bijvoorbeeld eens één(!) gewone universeelmeter die in staat is om het spoeltje van welk element dan ook door te laten branden. Ik ken dat soort destructieve weerstandmeters niet en loop toch al een aardig poosje in het vakgebied mee.

In de periode dat ik te maken heb gehad met MM en MC elementen - en dat is zo vanaf eind 50-er jaren tot heden en dat gaat dan over aanzienlijk wat meer dan 50 verschillende exemplaren - is het mij geen keer overkomen dat spoeltjes van de elementen stuk gingen als gevolg van het meten met welk weerstandmeetinstrument dan ook. Ook wilde het in diezelfde periode niet lukken om het magneetveld van de permanente magneet in het element in blijvende zin te verstoren met de relatief uiterst geringe DC-meetstroom. Kun je uitleggen waarin dan het gevaar van een verstoord magneetveld schuilt want het is tot nu toe bij elk element waarvan ik dan de ohmse weerstand mat zo dat de spanningsafgifte van het element na die bepaling precies hetzelfde was als vóór de meting van de weerstandswaarde. Als er sprake van blijvende verstoring in het magneetveld van de permanente magneet zou zijn, moet dat vanzelfsprekend onmiddellijk te merken zijn aan de uitgangsspanning van het element. Ik heb in dat opzicht nog nooit een verandering kunnen waarnemen.  Je spreekt ook over een relatief hoge DC-stroom maar realiseer je je dat de DC-meetstroom zich in de sfeer van hooguit één milliampère in laten we zeggen een ohm of 1000 van het spoeltje bevindt? Dan gaat het gegeven bekende schakelingen van weerstandmeters over maximaal 1 volt DC over dat spoeltje en is het vermogen dat in het spoeltje gaat zitten ook maar maximaal 1 milliwatt... Je zult hoop ik begrijpen dat je het draad van de elementspoelen daarmee onmogelijk kunt doorbranden als je ook nog weet dat het meten van zo'n spoeltje niet veel meer dan een paar seconden tijd neemt. In het voorgaande spreek ik over een tegenwoordig buitengewoon ongebruikelijk hoge DC stroom door de het te meten element. Het zou dan in het meest ongunstigste geval kunnen gaan om een analoge meter met een draaispoelmeter van slechts 1 mA (FSD). Een beetje en niet al te bejaarde analoge meter bezit een draaispoelmeter tussen de 20 en 50 µA (= 0,02 en 0,05 mA). Gegeven de mate van inwendige weerstand van die weerstandmeters (lees: huis-tuin-en-keuken-universeelmeters) zal de stroom door het te meten element vele malen minder zijn dan 1 milliampère. Dat de inwendige weerstand van de meters op basis van digitale uitlezing van de ohmse weerstandswaarde een nog hogere inwendige weerstand bezitten hoeft denk ik geen betoog. Ook daarbij is de angst dat de spoeltjes zullen doorbranden vanwege de belasting met de DC-meetstroom volstrekt ongegrond. 

Maar zoals gezegd: noem één merk en type weerstandmeter bij naam en toenaam waarmee je een MM- of MC-element stuk kunt maken zonder dan te putten uit de sfeer van bedenkelijke contrapties waarmee je moeiteloos het object onder test in een oogwenk om zeep brengt. Ik ben benieuwd. 

Ik gebruik zelf overigens al jaar en dag een tamelijk gewone analoge universeelmeter van het merk Metrix - de MX 202 B - in de stand weerstandmeten 1X voor het meten van de ohmse weerstand van elementen. In die stand meet de inwendige weerstand van de schakeling ongeveer 250 ohm. Als ik in die stand een element met een ohms weerstand van laten we zeggen 1000 ohm meet, loop er een stroom van iets meer dan 1 mA. Als de draaispoelmeter volledig uitslaat - dat is bij 0 ohm weerstand aan de klemmen - is de stroom ongeveer 7,3 mA en is de spanning over de stroomkring 1,35 volt. Die stroom - in het geval de elementspoeltjes erg laagohmig zijn (MC's met een lage spanningsafgifte) - vormt dan nog steeds geen gevaar voor de elementspoeltjes. Meet dus gerust de spoeltjes van welk element dan ook met behulp van een standaard universeelmeter en dat kan dus ook veilig met een universeelmeter op basis van een heerlijk ouderwetse draaispoelmeter gebeuren.

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2019, 03:40:59 door Ruud13 »

Mmuetst

« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2019, 18:12:53 »
Het probleem zat in de voorversterker. We hebben de anti skating nog nagemeten (met wat moeite om mijn scoop aan de praat te krijgen door een slechte meet kabel) maar die was verder prima in orde. Het verschil met mijn Pro Ject voorversterker was duidelijk hoorbaar. Dus het advies om een andere voorversterker aan te schaffen:
ART DJPRE II phono/line voorversterker:

Heb voor de zekerheid alle soldeerpunten op de printplaat nagelopen van zijn voorversterker. Verder veel muziek zitten luisteren.... ^-^

brandhout

• *
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2019, 21:09:15 »
Voorversterker leek ook af en toe een kanaal eruit te gooien, wat wellicht de missende vocalen verklaart.

Opgelost dus!

Tevens ook nog voorzien van nuttige tips, een aantal leuke artiesten, de drang om betere speakers te gaan scoren en een leuke middag.

Bedankt voor het meedenken allemaal.