Auteur Topic: Welke set?  (gelezen 225 keer)

Matthew

• *
Welke set?
« Gepost op: 16 januari 2019, 08:19:39 »
Hallo allemaal,

allereerst zal ik mij even kort voor stellen. Mijn naam is Matthew, 32 jaar en ik hou van goed geluid in mijn huis.

Ik ben op zoek naar een nieuwe set voor in de woonkamer. Ik heb op dit moment een harman kardon 5.1 surround set. Hiervan is helaas de receiver overleden en hierbij 2 speakers.

Nu ben ik aan het rond kijken voor een neiuwe set.

Mijn eerste twijfel is zal ik voor een neuwe surround set bekabeld met losse receiver en speakers gaan? of toch voor een soundbar met losse subwoofer en surround speakers.

Ik gebruik de set voornamelijk voor het luisteren van muziek (veel live concencerten) en het kijken van tv. Echt films kijken doe ik niet heel veel maar meot wel goed klinken.

Ik heb mijzelf al een beetje georienteerd en ben uitgekomen op verschillende sets.

Bekabeld:
denon avr 2500 receiver met argon 5.1 speaker set.

Draadloos:
SONOS 5.1 surround set (playbar met losse subwoofer en 2 surround speakers)
HEOS home cinema  (playbar met losse subwoofer en 2 surround speakers)
Bluesound home cinema  (playbar met losse subwoofer en 2 surround speakers)

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen adviseren hierin

Subbuilder

Re: Welke set?
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2019, 10:30:04 »
Hoi.
Muziek of film, voor beiden zijn de front L/R veruit de belangrijkste speakers.
Ik weet niet of de Argon set dan zoveel beter zal zijn...

Budget 1000 dus?
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Matthew

• *
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2019, 10:36:55 »
Dat heb ik inderdaad meer gehoord dat de L/R front speaker het belangrijkst zijn.

De argon set heeft 4 losse speakers (Fl,FR,Rl,RR) 1 grote center speaker en 1 subwoofer.

Dus die is wel beter dan een soundbar lijkt mij?

Subbuilder

« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2019, 11:25:06 »
Zeker.
Maar met jonge occasions AVR die je voor geen geld koopt, lijken 2 zuilen toch nog veel beter als besteding. Ben je niet afhankelijk vd sub voor muziek.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2019, 11:52:59 »
Ik zou een goede stereo versterker als basis gebruiken en die op je TV aansluiten. Voor muziek en Live DVD's vind ik stereo nog veruit het mooiste klinken. Daarom heb ik geen surround meer.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

Matthew

• *
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2019, 12:12:36 »
Zeker.
Maar met jonge occasions AVR die je voor geen geld koopt, lijken 2 zuilen toch nog veel beter als besteding. Ben je niet afhankelijk vd sub voor muziek.

Wat bedoel je met jonge occasions AVR? en twee zuilen kan ik helaas niet kwijt naast mijn tv.

Matthew

• *
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2019, 12:14:30 »
Ik zou een goede stereo versterker als basis gebruiken en die op je TV aansluiten. Voor muziek en Live DVD's vind ik stereo nog veruit het mooiste klinken. Daarom heb ik geen surround meer.

Dat was ook mijn reden om een soundbar te kopen van een goed merk (HEOS of Bluesound). en dan een losse subwoofer van hetzelfde merk erbij te zetten voor de lage tonen.

Nu heb ik mij alleen laten vertellen dat een soundbar geen stereo geluid kan leveren.

Vandaar het advies voor de surround set met een denon receiver en argon speakers

Jan

« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2019, 12:20:21 »
Steljes Audio NS1 of NS3?

Matthew

• *
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2019, 12:21:19 »
Steljes Audio NS1 of NS3?

Wat bedoelt u hiermee?

Jan

« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2019, 12:26:12 »
Actieve luidsprekers van het merk Steljes Audio.

Matthew

• *
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2019, 13:03:04 »
Is een soundbar met links en rechts nog een aparte luidspreker van hetzelfde merk en bijhorende sub ook een optie?

Subbuilder

« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2019, 13:27:17 »
Waarom zou je dat doen?
Dan wordt de Soundbar vermoedelijk center en heb je 3.1.

Zijn er specifieke eisen aan uitzicht/afmetingen dat je zoiets zou overwegen?

Matthew

• *
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2019, 13:38:53 »
Waarom zou je dat doen?
Dan wordt de Soundbar vermoedelijk center en heb je 3.1.

Zijn er specifieke eisen aan uitzicht/afmetingen dat je zoiets zou overwegen?

Mijn 40 inch tv staat op een tv kast van 1,80m breed. De muur waar de kast aan hangt is 2,16m. Dus met een soundbar van 1,10m heb je links en rechts maar ongeveer 50cm over. Normale speakers kunnen dus ook niet heel veel breder opgehangen worden

Subbuilder

« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2019, 14:53:30 »
Een heos avr vind je momenteel voor 395 (komt van 999 - ik had er helaas tot maandag nog op stock :-\).
Daar een leuk paartje Q Acoustics 3020i bij - eventueel een center en als je surround wil kan het zelfs draadloos met heos speakers. Als je de achterspeakers niet meerekent, heb je nog geld over voor een sub. Evt een draadloze heos of beter bvb een mooie Dali 9F of 12F.

XXsanderXX

• *
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2019, 02:43:12 »
Deze zet is geeft een prima geluid.
https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers/luidsprekersets/argon-alto-5.1-luidspreker-set/
Maar voor een stuk beter geluid via stereo is dit beter.
https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers/vloerstaande-luidsprekers/dali-oberon-7-vloerstaande-luidspreker/
En er komt dan ook nog een versterker bij.
Persoonlijk heb ik nog geen goede soundbar gehoord.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 02:45:45 door XXsanderXX »
👍