Auteur Topic: Ortofon red  (gelezen 393 keer)

Kermit

• Moderator
Re: Ortofon red
« Reactie #30 Gepost op: 22 maart 2019, 23:11:44 »
Wat ik wil zeggen is dat deze arm al voor een M2 Red is gemaakt, een heel gangbare MM element. Vaak kun je dan ook overstappen naar een Nagaoka MM element zoals een MP150 en hoger. Ga je naar een MC element dan kan de combi met de arm minder goed uitpakken. Dus zo'n onzin vind ik het niet. Bij deze arm is niet veel ruimte om het element te verschuiven. Dus heb je maar een beperkte marge om een element uit te lijnen.

Het is echt onzin wat je hier zegt. De arm is niet voor een Ortofon Red gemaakt, ze hebben kennelijk de Ortofon Red gekozen als standaard meegeleverd element en dat is iets heel anders. Nogmaals: het type element heeft niets te maken met de mate waarin een element goed combineert met een arm. Je hebt hoog- en laag compliantie elementen bij zowel MM als MC elementen. En dat is toch echt de bepalende factor of een element en arm goed bij elkaar passen.

Juist omdat de armlengte en offset van armen genormaliseerd zijn (lees de positie van het inbouwgat van de arm en de positie van de naaldtip op de plaat), kun je met behulp van een protractor de exacte inbouwpositie van een element bepalen. De hele beperkte ruimte om te schuiven is daarbij voldoende. Lukt het daarmee niet, dan is er iets anders aan de hand.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Kermit

• Moderator
« Reactie #31 Gepost op: 22 maart 2019, 23:17:36 »
Als de dynamische compliantie van beide elementen min of meer overeen komen, dan zou het kunnen dat je de elementen in een specifieke arm uitwisselbaar zijn. Maar dan nog kan de een beter matchen dan de ander. Het is dan ook de match tussen element en arm die in hoge mate bepalend is. Zoals vroeger Jan Kool in Luister al zei: neem het beste loopwerk ter wereld, de beste arm ter wereld en het beste element ter wereld en u heeft waarschijnlijk niet de beste draaitafel ter wereld.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Mmuetst

« Reactie #32 Gepost op: 22 maart 2019, 23:20:39 »
Het is echt onzin wat je hier zegt. De arm is niet voor een Ortofon Red gemaakt, ze hebben kennelijk de Ortofon Red gekozen als standaard meegeleverd element en dat is iets heel anders. Nogmaals: het type element heeft niets te maken met de mate waarin een element goed combineert met een arm. Je hebt hoog- en laag compliantie elementen bij zowel MM als MC elementen. En dat is toch echt de bepalende factor of een element en arm goed bij elkaar passen.

Juist omdat de armlengte en offset van armen genormaliseerd zijn (lees de positie van het inbouwgat van de arm en de positie van de naaldtip op de plaat), kun je met behulp van een protractor de exacte inbouwpositie van een element bepalen. De hele beperkte ruimte om te schuiven is daarbij voldoende. Lukt het daarmee niet, dan is er iets anders aan de hand.
Ja mee eens, de arm is niet specifiek voor de M2 Red gemaakt (maar valt qua model wel in een goed huwelijk met de arm, want ze leveren dit element als standaard mee bij deze speler). Als ik de specs bekijken (zie mijn laatste post) zou een MP150 ook passen.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 23:23:00 door Mmuetst »

Kermit

• Moderator
« Reactie #33 Gepost op: 22 maart 2019, 23:29:00 »
Dat kun je pas concluderen als je de dynamische compliantie van de Red kent. En dan nog heb je geen zekerheid of de MP150 in deze arm uiteindelijk beter klinkt dan de Red. 

Mmuetst

« Reactie #34 Gepost op: 22 maart 2019, 23:29:12 »
Er kan sprake zijn van een mismatch, waarom het niet kan(arm-element renantie niet tussen 7 en -13 hz) of een element is te hoog voor de beschikbare armhoogte en de arm is niet in hoogte verstelbaar.  Het kan ook voorkomen dat een arm niet helemaal juist ingebouwd is, maar dat is een heel ander verhaal.
In de specs van deze draaitafel zie ik alleen: Suitable cartridge mass   7 - 12 g. (4 - 7 g. available as option)
en een overhang van 22mm. Hoe moet je dan "arm-element renantie niet tussen 7 en -13 hz" bepalen?
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof je graag, maar ik heb zelf nog nooit een draaitafel gehad waar ik dit in de specs van de arm kon terug vinden.

Kermit

• Moderator
« Reactie #35 Gepost op: 22 maart 2019, 23:38:55 »
Dat staat er ook niet bij, al schijnen er wel staatje van te bestaan. Je kunt het alleen bepalen als het element is ingebouwd. Je hebt dan een testplaat nodig en een scope (of een paar goede ogen lukt ook wel).

Het firato testalbum uit midden jaren '70 (paarse doos) bevat een track met frequenties van 6 Hz tot 13 Hz. Op het oog is makkelijk te zien waar die resonantiefrequentie zit, want daar begint de boel zichtbaar te schudden.

Bekijk dit filmpje maar eens:

https://www.youtube.com/watch?v=UjghHvKAgU4
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 23:45:16 door Kermit »

Fotohuis

« Reactie #36 Gepost op: 23 maart 2019, 00:08:32 »
Ortofon levert nog een (nieuwe) test L.P.

Ik werk nog met oude rommel. Ik heb afgelopen week net een nieuwe 1/4" test tape gekocht. De oude van 50 jaar poederde als een gek en was wel erg slecht geworden.
Dit weekend de Philips N4450 met 6 koppen checken .... :)

En zo blijf je van de straat .... :)

Kermit

• Moderator
« Reactie #37 Gepost op: 23 maart 2019, 11:57:39 »
Op die Ortofon plaat staat geen track om de resonantiefrequentie te kunnen bepalen.

Fotohuis

« Reactie #38 Gepost op: 23 maart 2019, 15:31:31 »
Dat valt dan weer een beetje tegen.  :sceptic: