Auteur Topic: Eten van m地 beestjes doet irritant  (gelezen 269 keer)

Raymond1

Eten van m地 beestjes doet irritant
« Gepost op: 10 februari 2019, 00:33:47 »
Geen idee of iemand op dit forum er een zinnig antwoord op kan geven, maar aangezien het geluids-gerelateerd is waag ik een gok.

Ik heb twee baardagames, welke onder andere levende krekels eten. Tijdens het eten geven wil er wel eens een krekel ontsnappen. Meestal krijg ik ze te pakken, soms niet. ノ駭 van die ontsnapte klerelijers krekels zit nu ergens in mijn woonkamer vrijwel constant te tsjirpen. Het grootste punt is dat ze niet op gehoor te lokaliseren zijn. Hun geluid lijkt overal vandaan te komen. Wanneer er een krekel in z地 bakje zit te tsjirpen en je staat er meer als een meter vanaf lijkt het geluid uit de andere kant van de kamer te komen. Dit is dus ook het geval met dat ontsnapte exemplaar. Dat stuk ongeluk zit ergens, maar ik heb geen idee waar. Aangezien ik ook nog wat planten heb, zal hij niet snel van de honger of dorst omkomen.

De vraag is: hoe kan je een geluid wat op het gehoor niet te localiseren is, tch localiseren? Want alleen dan krijg ik die ontsnapte krekel te pakken, zonder mijn hele woonkamer leeg te halen.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Subbuilder

Re: Eten van m地 beestjes doet irritant
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 07:46:01 »
Interessant verhaal en inderdaad een vervelende kwestie, kan ik mij inbeelden.
Het logische antwoord lijkt me om de agames erop los te laten ... maar daar zijn waarschijnlijk ook praktische bezwaren tegen.  ;)
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Matthijs

• *
    • Instagram
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2019, 08:35:25 »
Luister door een koker waardoor je gerichter kan luisteren.
Bijvoorbeeld een grijze pvc buis of de rol van keukenpapier etc.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2019, 09:48:47 »
Ik zou een tweede krekel plaatsen in een kooitje met fijn gaas.
Wellicht dat ze elkaar opzoeken, want het tsjilpen is om een partner te vinden.

De herrie neemt dan wel ietwat toe... :think: :)

Raymond1

« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2019, 17:13:45 »
@ Subbuilder: dat is een optie, maar als ik die krekel niet kan vinden, kunnen mijn agames dat ook niet. Bovendien kunnen ze niet al te lang uit hun terrarium; in de woonkamer is het te koud voor ze aangezien het woestijndieren zijn.

@ Matthijs: dat ga ik eens proberen.

@ Sterremuur: dan zou ik een soort van krekelval moeten maken, moet ik even over nadenken hoe zoiets in mekaar te meubelen.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2019, 13:07:51 »
Gewoon zo'n antivliegenkap.

Zet je 鳬n krekeltje onder.
De verloren zoon zal dan in de buurt komen zitten.
Die kun je dan zappen.

Raymond1

« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2019, 17:42:11 »
Even wat opgezocht en geprobeerd, maar het gaat niet werken. Alleen de mannetjeskrekels tsjirpen om een partner te vinden. Het lijkt me sterk dat het ontsnapte exemplaar homosexueel is. Bovendien heb ik de bak met de overige krekels, waarin er heel wat zaten te tsjirpen, in de kamer gezet en het enigste resultaat dat die ontsnapte mee ging doen. Maar hij kwam niet tevoorschijn. Maar je hoort gewoon niet waar het geluid vandaan komt. De optie van Matthijs heb ik nog niet geprobeerd.

3000 hertz

• **
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2019, 11:01:34 »
Heel apart. Jij kunt het niet traceren. Geldt dit ook voor andere personen. Partner; kinderen etc?
Ik heb op Wikipedia een geluidsbandje afgeluisterd van een krekel en ik kan op meer dan drie meter het geluid nog wel lokaliseren.
Met een geluidsmeter zou het moeten lukken denk ik. Zo'n apparaat richt zich puur op de geluidsdruk denk ik en die moet bij de bron, de krekel dus, het hoogst zijn.
Uiteraard moet je wel toevallig een geluidsmeter hebben. Misschien heeft een forum lid bij je in de buurt dit apparaat.
Met mijn stofzuiger kan ik ook blazen ipv zuigen. Mocht die van jou dit ook kunnen, dan even overal gaan blazen en mogelijk blaas je hem te voorschijn.
Succes.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2019, 11:22:53 door 3000 hertz »

erikjan

« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2019, 11:56:22 »
Op een geluidsbandje is iets heel anders dan in een kamer met alle reflecties, zeker als het erg hard is.
展hat're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

3000 hertz

• **
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2019, 14:31:50 »
Op een geluidsbandje is iets heel anders dan in een kamer met alle reflecties, zeker als het erg hard is.

Ik kan niet overzien waarom er nou verschil is tussen een geluid van een krekel uit een luidspreker of de krekel zelf. Beiden hebben daarna toch te maken met dezelfde reflecties en akoestische eigenschappen van de ruimte.

Raymond1

« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2019, 21:32:26 »
Het maakt een wezelijk verschil of het geluid van een krekel via Wikipedia wordt afgespeeld of door een krekel zelf wordt geproduceerd. Het geluid is vrij hoog; bij hoge frequenties gaat een luidspreker het geluid bundelen en gericht afstralen. Een krekel produceerd het geluid met zijn vleugels en straalt dit 360 graden, dus rondom af. Een dusdanig geluid geproduceerd door een luidspreker zal daarom weinig last hebben van reflecties en goed traceerbaar zijn. Een 360 graden, rondom afgestraald geluid zal door alle reflecties amper te localiseren zijn. En dat zelfs in mijn woonkamer, welke in het
luistergedeelte behoorlijk zwaar gedempt is.

Ik heb meerdere dB meters, dus dat kan ik ook eens proberen. Alleen houdt die ellendeling zich momenteel weer stil. Gisteravond kwam hij tevoorschijn, maar helaas was hij me te snel af. Vandaag heb ik in mijn hal er 鳬n plat kunnen stampen. Geen idee of dat de herrieschopper was, aangezien er meerdere krekels ontsnapt zijn. Meestal zijn ze gemakkelijk te vangen aangezien ze hoofdzakelijk lopen, maar soms gaan ze springen en verdwijnen ze achter en onder meubels en zo. En dan heb je een probleem.
Mijn stofzuiger kan misschien ook wel blazen, maar ik zal moeten uitzoeken hoe ik hem zover krijg. Bovendien denk ik niet dat dit een goede oplossing is. Krekels kruipen vaak weg in smalle spleten. Ze hebben ook een heel stevige grip met hun poten. Daarom zijn ze haast niet uit een smalle spleet te blazen. Ik heb er wel eens 鳬n (eigenlijk meer dan eens) op het stuur van mijn motor gehad. Pas bij 125 km/h liet hij los. 125 km/h is een stevig briesje, wat een stofzuiger/-blazer nooit gaat bereiken.

3000 hertz

• **
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2019, 23:02:10 »
Het is me nu inderdaad duidelijk wat het verschil tussen "live"en een luidspreker is. Ik had geen rekening gehouden met die geluidsbundeling.
Ik heb een miele stofzuiger en de slang kan je bij dit merk heel gemakkelijk in het uitblaas gat duwen. En dan krijg je echt wel een krachtige blaas straal. Maar of dit even sterk is als 125 km per uur op een motor, dat durf ik niet te zeggen.
Ik zou zeggen probeer die DB meter nog even en daarna weet ik het ook niet meer. Of misschien een post op een wetenschappelijk forum. Mogelijk dat die wiskids daar iets kunnen bedenken. Het is opzich een heel leuk probleem en uitdaging.

Raymond1

« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2019, 19:25:37 »
Er zijn er inmiddels weer twee gevonden. Ze zaten in een bierglas en een vaas op het aanrecht, blijkbaar goede krekelvallen. Maar het geluid van een krekel blijft een vreemd fenomeen. Zojuist stonden de krekels rechts van mij in hun bakje waarmee je ze in de dierenzaak koopt te tsjirpen. Ik hoorde ze echter links. En de dichtsbijzijnde muur links stond ruim 6 meter verderop.

erikjan

« Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2019, 12:22:10 »
Net als met eenden, het verhaal gaat dat gekwaak geen echo heeft. Dat is niet correct, de echo wordt verhuld door de originele kwaak.
展hat're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric