Auteur Topic: Mengpaneel  (gelezen 354 keer)

Bort0

• *
Mengpaneel
« Gepost op: 10 februari 2019, 10:37:54 »
Goedenmorgen

Ik ben radeloos met het zoeken naar een mengpaneel waar ik het volgende in stereo kan aansluiten.
Studer812
Revox pr 99
Thorens platenspeler
Dual1019 platenspeler
Sonos box
Cd player
Iphone van vrienden.
Ook zou een usb mp3 ideaal zijn

Wat en waar ik ook zoek, ik kan het niet vinden
Wat moet ik nu met 6 microfooningangen en 4 stereo.
Kijk ik verkeerd of bestaat het niet.
Graag een vingerwijzing of verdere hulp. Mag ook gebruikt zijn
Bert

Han

• Moderator
    • studio
Re: Mengpaneel
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 16:07:04 »
Er zijn vele honderden, misschien wel duizenden verschillende mengpanelen, van nieuw een paar tientjes tot een paar miljoen.

Er zit er vast ergens een tussen die bij je past. En gangbaar mengpaneel heeft microfooningangen die je naar line nivo kunt schakelen en vaak ook nog naar 'tape'  kunt schakelen, dus drie mogelijkheden op een enkele ingang.

Voor een draaitafel zul je een voorversterker nodig hebben die het naar line nivo versterkt.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2019, 17:04:02 »
Ik heb combi's gemaakt.
Mijn recorders zitten op een aparte schakelkast waarbij ik 1 output kan kiezen, met subschakelaars waarmee ik ook kan dubben en bronnen kan kiezen, waaronder Alt-3-4 van het mengpaneel.
Stereoingangen zijn vaak beperkt, maar de 4 mic-ingangen kunnen ook als lijn geschakeld worden, en dat geeft 2x stereo extra.
Phonopre's heb ik extern, of via de ingebouwde van de versterker, die heeft twee tape uitgangen, waarvan 1 naar het kastje voor de recorders en 1 naar het mengpaneel.
Maar alles in één in een mengpaneel is vrijwel ondoenlijk. Dan krijg je zo'n studiogeval met een breedte van een meter of zo. Ik vind een medium Behringer al erg in de weg staan.

Bort0

• *
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2019, 21:15:18 »
[
Volgens mij kan dit niet.
Als ik 2 mics koppel sturen ze beiden het signaal nasr de linker en rechter versterker en wordt het dus mono.
Of het moet zo zijn dat ik de ene mic naar het linker kanaal stuur en de ander naar het rechter kanaal.

quote author=sterremuur link=topic=32317.msg638520#msg638520 date=1549814642]
Ik heb combi's gemaakt.
Mijn recorders zitten op een aparte schakelkast waarbij ik 1 output kan kiezen, met subschakelaars waarmee ik ook kan dubben en bronnen kan kiezen, waaronder Alt-3-4 van het mengpaneel.
Stereoingangen zijn vaak beperkt, maar de 4 mic-ingangen kunnen ook als lijn geschakeld worden, en dat geeft 2x stereo extra.
Phonopre's heb ik extern, of via de ingebouwde van de versterker, die heeft twee tape uitgangen, waarvan 1 naar het kastje voor de recorders en 1 naar het mengpaneel.
Maar alles in één in een mengpaneel is vrijwel ondoenlijk. Dan krijg je zo'n studiogeval met een breedte van een meter of zo. Ik vind een medium Behringer al erg in de weg staan.
[/quote]
Ik heb combi's gemaakt.

Bort0

• *
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2019, 21:32:20 »
Hoe zorg ikmdat dev2 gekoppelde kanalen als stereo nasr de uitgang gaan.
Bert

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2019, 00:53:21 »
Bert, als je twee microfoons gebruikt stuur je die altijd naar twee uitgangen, de een links en de ander rechts.

We hebben ook twee oren en die zitten ongeveer 17 cm uit elkaar en de oorschelpen staan ongeveer onder een hoek van 110 graden.

Daarmee kunnen we de richting bepalen van waaruit een geluid komt en dat zonder de oren te draaien zoals veel dieren doen.

Verdiep je maar eens in stereo microfoonplaatsingen als AB, DIN, NOS, ORTF, Blumlein, Decca tree en MS.

Kun je allemaal vinden op de website van DPA onder 'microphone university'.

Is heel interessant en als je een mengpaneel hebt en twee richtinggevoelige microfoons, zet die dan eens buiten op een statief in een ORTF plaatsing, zet een koptelefoon op binnenshuis, doe je ogen dicht en verbaas je over wat je hoort. Voor je gevoel zit je buiten.

NB: ORTF is 17 cm uit elkaar (de kapsels) en onder een hoek van 110 graden.

Bort0

• *
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2019, 08:54:20 »
Ok dat is goed nieuws
Ik ging er van uit dat een microfoon kanaal altijd naar de n over beien verdeld werd.
Ik kan dus op en of ndere wijze kiezen of bijvoorbeeld mic 1 naa de linker of rechter luidspreker gaat
Hoe stel je dat normaliter in?
Bert

Bort0

• *
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2019, 09:35:46 »
Ik schrijf het beter
Ik ging er van uit dat een microfoon kanaal altijd over beide luidsprekers verdeeld werd.
Ik kan dus op een of andere manier een microfoon  toewijzen aan een luidspreker links of rechts of beiden?
Hoe stel je dat in want ik zie geen switches of zo.
Ik ga er dan van uit  er 2 luidsprekers aan hangen als er extra stereo kanalen zijn.
Bert

Bort0

• *
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2019, 23:00:23 »
Weet iemand een mengpaneel waarbij je dus selectief een mic kanaal naar de linker of rechter luidspreker kan sturen zoals voorgesteld.
Dit om mijn probleem op te lossen. Ik heb alles afgezocht maar niet te vinden.
Bert

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2019, 01:08:18 »
De meeste mengpanelen hebben op elk kanaaleen panorama potmetertje waarmee je een signaal van links via het midden naar rechts kunt sturen en alles daar tussenin.

Hier zie je het, het onderste gele draaiknopje waar 'pan' bij staat, daarmee beweeg je het signaal van links naar rechts of andersom en je kunt het signaal overal in het stereobeeld plaatsen met dat knopje.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2019, 01:15:32 »

Hier zie je het ook, er staat ook L en R bij.

En ik zal je mijn mengpaneel laten zien:

Bort0

• *
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2019, 09:49:30 »
Dat lijkt me zeker iets voor de huiskamer.
Kost meer dan de hele installatie.
Ik kijk naar mengpanelen van zeg tot max 1000 euro en daar staat niets.
Met vr groet

Heb inmiddels een waardevolle tip gekregen van hier om bij het merk dateq te kijken.
Daar kan ik wat mee want die zijn standaard stereo en daar kan ik een microfoon met de balans ook van links naar rechts manouvreren
Maar alsnog bedankt
Bert

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2019, 14:13:32 »
Je koopt al een Behringer mengpaneel voor minder dan 100 euro nieuw.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2019, 17:45:12 »
Zelfs het goedkoopste Behringer mixertje heeft panknoppen.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2019, 19:23:50 »
Die Behringer paneeltjes werken nog verdraaide goed ook. Heb er eentje geschakeld  tussen mijn akoestische drumstel en stereo, beetje meedrummen met de radio of een CDtje. ook mixen van een paar microfons gaat probleemloos.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239. Revox B780.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.