Auteur Topic: Afstand muur zuil speaker  (gelezen 263 keer)

mwijffelaars

• *
Afstand muur zuil speaker
« Gepost op: 20 februari 2019, 08:09:30 »
Beste hifi liefhebbers,
Ik wil mijn oude harman kardon hkts 5.1 set gaan vervangen door betere speakers. Ik ben nu aan het twijfelen tussen een Dali zensor 7 en een Dali Oberon 7 als zuil speakers. Nu heeft de eerste een bass reflex poort aan de voorkant, de andere aan de achterkant. De eerste zou min 10 cm van de muur moeten staan, de andere 20 cm. Ik zag op foto's dat veel mensen deze toch dicht bij hun muur zetten.

Nu komt het me qua ruimte niet goed uit om de speakers ver van de muur te zetten. Ik vroeg me af, maakt de richting van de bass reflex poort veel uit voor de beste afstand tot de muur. En maakt het überhaupt veel uit, want ik lees dat veel mensen aanraden om speakers sowieso ver van de muur te plaatsen.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Afstand muur zuil speaker
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2019, 08:41:12 »
Heel dicht bij de muur zetten zorgt dat de afstemming van de basreflex met een poort aan de achterzijde verandert maar dan heb je het over heeel dicht.
Plaatsing dicht bij een muur, of nog sterker in een hoek zorgt sowieso voor versterking van het laag, iets wat vervelend uit kan pakken, afhankelijk van de afmetingen en demping van de luisterruimte.
Een luidspreker kopen zonder hem thuis beluisterd te hebben kan uitlopen op een slecht resultaat. Probeer dus een luistersessie thuis te regelen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2019, 11:28:49 »
Ik ben het met Arjan eens.
Meestal gaat het niet goed omdat je een zwaar versterkte bas krijgt
Een hoop mensen vinden dat overigens prachtig want car-stereo is zo ongeveer de norm geworden.
Je zou eens kunnen kijken naar DRC (Digital Room Correction)
Het idee daar achter is dat daar waar door de plaatsing de bas te veel opzwiept, de DRC met zijn target curve daar voor compenseert
Een soort parametrische toonregeling.
Mogelijk heb je wat aan deze pagina op mijn website: http://www.thewelltemperedcomputer.com/SW/AudioTools/RoomCorrection.htm

mwijffelaars

• *
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2019, 19:19:02 »
Bedankt voor de reacties! Als ik jullie goed begrijp maakt het dus niet veel uit of de baas reflex poort voor of achter zit.

Ik ga niet alles vanaf mijn pc afspreken, dus drc is niet overal en optie. Om het effect van een te zware bass te voorkomen, is het neem ik aan niet zo eenvoudig als de equalizer op mijn receiver de Bass wat terug draaien? Of is dat naïef :)?

Vincent Kars

• *
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2019, 10:24:54 »
Bassen stralen omnidirectioneel (duur word voor rondom) af.
Plaats hem dicht bij de muur en je krijgt er een gratis akoestische versterker bij.
Plaats hem zeer dicht bij de muur met een pijp aan de achterzijde, dan ga je die poort akoestisch blokkeren.

Als de EQ van de receiver voldoende bandjes heeft dan zou je daarmee een heel eind kunnen komen.
Een hele simpele is om een sok in de poort te douwen, kan ook schelen.

Als je het niet via een PC doet kun je nog eens kijken naar hardware oplossingen
http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml
https://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-di

mwijffelaars

• *
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2019, 11:56:29 »
Thnx Vincent, goed om te weten dat er ook hardware oplossingen zijn.

Ik vroeg me af of ik misschien als alternatief beter de Oberon 5 zou kunnen aanschaffen en die icm met mijn hkts 5 subwoofer gebruiken. Ik neem aan dat het vooral de laagste tonen zijn die problemen veroorzaken als de zuilspeaker te dicht bij de muur staat.

Zou dat kunnen werken of maakt dat niet echt uit?

Ps. Het staat in mijn woonkamer, die heeft een L vorm. De zithoek zit in het uiteinde van het lange stuk. De zithoek is 4.3 m diep, aan de rechter zijde zit een raam (met grote gordijnen) aan de linkerzijde is het open naar de rest van de woonkamer toe (10,5m).

Vincent Kars

• *
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2019, 17:44:06 »
Ik heb zelf geen ervaring met subwoofers dus haal maar vast een snufje zout….
Evident is dat als je dit gaat doen dat je iets moet hebben om boxen en woofer te integreren.
Als je een receiver hebt met bass management (een cross-over tussen sub en de rest) dan is het te vermoedelijk we te doen.
Ga je stereo ( de Dali’s die je noemt roepen bij mij dat vermoeden op) dan gaat dat waarschijnlijk niet lukken.
Ik ken geen stereo versterkers met dit soort voorzieningen
Soms heeft de sub zelf een cross-over.

Er ontstaat er m.i. wel een paradox.
Het grote verschil tussen floorstanders en monitors/bookshelf is de extensie van de bas.
Bij kleine doosjes is dat meestal snel afgelopen.
Daarom koop je een floorstander.
Als je die met een sub gaat combineren is dat eigenlijk overbodig maar kost wel een hoop extra geld
Als je naar 2.1 gaat dan zou ik zeggen monitors+sub mits je de integratie voor elkaar krijgt.
Of floorstander met een vorm van roomcorrection.
Of een 2.1  oplossing af fabriek
Deze is leuk om eens door te lezen: https://dutchdutch.com/
Wat je allemaal met DSP kan doen. Ze gebruiken bewust de muur als akoestische versterker.
Een mooie 2.1: http://www.merovinger-audio.de/wordpress/?page_id=339
Ga maar vast sparen 😊

Subbuilder

« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2019, 18:10:15 »
Met zijn 60W en 8 inch driver is de sub in kwestie eerder een bas speaker en geen sub-bas. Het feit dat hij gesloten is, is dan wel weer positief in functie van de integratie met je fronts.
Qua rendement zullen zuilen wellicht wat harder gaan dan de HK 'sub', dat zou voor een onevenwicht kunnen zorgen.
Maar in mijn oren heb je beter iets te weinig goede bas dan veel te veel slechte. ;)
Je zou met een crossover op 60Hz kunnen proberen, dan ontlast je de sub en kan de zuil iets dieper meedraaien. De sub zelf zal vooral rond 50Hz actief zijn vermoed ik. Echt dieper zal van je kamer moeten komen, met de hulp van room-gain. Maar je kan alvast met zuilen beginnen en evt later voor een zwaardere sub gaan.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!