Auteur Topic: Macbook kapot. Wat nu?  (gelezen 700 keer)

lovekyuss

• *
  • Denk aan je akoestiek
Macbook kapot. Wat nu?
« Gepost op: 4 maart 2019, 10:17:54 »
Sinds mijn optische output van mijn Macbook niets meer doet kan ik niet meer (fatsoenlijk) naar Spotify luisteren. Analoog kan het natuurlijk, maar ik prefereer digitaal.

Ik heb een Yamaha S501 stereo (paartje Audience 42 Dynaudio's, NAD cd speler en platenspeler) met een ingebouwde DAC. Die wil ik blijven gebruiken. Wat is een goed alternatief? Ideaal zou zijn als ik mijn iPhone als remote kan gebruiken met de Spotify app.

Zoals jullie zien is mijn setup bescheiden. Ik zoek een dito apparaat. Dank!
NAD T5353 - Yamaha A-S501 - Dynaudio Audience 42

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Macbook kapot. Wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2019, 10:35:04 »
  Bescheiden? Raspberry Pi met Behringer UCA-202 DAC en Max2Play software en bijvoorbeeld Squeeze Commander software...
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

henk47

• *
« Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2019, 18:17:29 »
 Google chrome cast audio??

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2019, 20:28:44 »
USB > SPDIF converter
Iets als dit meet goed heeft coax  en toslink out + ook nog een DAC

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-topping-d10-dac.2470/

lovekyuss

• *
  • Denk aan je akoestiek
« Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2019, 21:20:34 »
Verbeter me als ik het verkeerd heb, maar zijn deze opties niet allemaal DAC's op zich? Ik heb een versterker met ingebouwde DAC die ik wil blijven gebruiken.

Ik heb een geluidsbron nodig, of een kastje dat bijv een iPad of iPhone verbindt met de versterker. Ik kwam bijvoorbeeld de Advance Acoustic WTX-1000 tegen. Geen idee of het vergelijkbaar is met de kwaliteit van de Macbook.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2019, 21:50:17 door lovekyuss »

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2019, 22:18:26 »
De kwaliteit van de Macbook? Bescheiden setup?

Weet je wel wat het betekent om een signaal digitaal aan te bieden? Daar heeft een Macbook geen kwaliteiten hoor. En zo bescheiden is dat ook niet, het ding is knap duur.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

lovekyuss

• *
  • Denk aan je akoestiek
« Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2019, 22:28:40 »
Weet je wel wat het betekent om een signaal digitaal aan te bieden?

Het bestand wordt verstuurd via een optische kabel en wordt in de versterker omgezet naar analoog ipv in de Macbook. De Yamaha amp heeft een hoogwaardigere DAC. Zit er ver naast Erikjan?

En zo bescheiden is dat ook niet, het ding is knap duur.

Als ik de MB alleen zou gebruiken voor audiostremming zou het wellicht uit verhouding zijn. Maar dat is niet

erikjan

« Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2019, 22:40:39 »
Nee, het betekent dat het geen klap uitmaakt of het een Macbook of iets anders is. Dat is het relevante deel, en dat mis je. Tevens is het totaal irrelevant of ergens nu een dac in zit of niet, je gaat het verschil niet merken tussen de dacs. Een dac kost op zich helemaal niet zo veel, zoals je ziet aan de Chromecast. De dac in je versterker zal niet veel duurder geweest zijn (in onderdelen).
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2019, 22:43:48 »
Mitsubishi maakt heel veel DAC chipjes voor heel veel merken, ook exoten. Maar de chip blijft dezelfde. DAC chips worden maar door een handjevol fabrikanten geproduceerd, en door talloze fabrikanten gebruikt.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

lovekyuss

• *
  • Denk aan je akoestiek
« Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2019, 23:02:39 »
Tevens is het totaal irrelevant of ergens nu een dac in zit of niet, je gaat het verschil niet merken tussen de dacs.

Dus iedere digitale geluidsbron is hetzelfde. Ook maakt het niet uit of je digitaal of analoog je signaal naar je versterker stuurt, want het verschil tussen dacs is onmerkbaar. Dat klinkt discutabel, maar ik ben geen kenner.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2019, 23:12:57 door lovekyuss »

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2019, 23:42:02 »
Zucht.... weet niet hoe vaak ik dit lijstje al hier heb neergeplempt, maar het geeft zomaar een uitstekend inzicht hoe het nu eigenlijk werkt met al die DAC's. Nu zal dit lijstje onderhand wat gedateerd zijn, maar dat betekent geenzins dat fabrikanten de keus hebben uit duizenden soorten van D/A converters, omdat die er simpelweg niet zijn. En die paar die er gemaakt worden, komen uit een produktie waar zo ontzettend veel know-how, research, en honderden miljoenen aan ontwikkelings en patentkosten in gestoken is, dat fabrikanten allemaal dezelfde normen hanteren, omdat concurrentie eerder zelfmoord voor een investeerder betekent, als meewerken met een conglomeraat (Sanyo, Nec, Philips, Mitsubishi, Matsushita, Toshiba enz.)

http://www.dutchaudioclassics.nl/the_complete_d_a_dac_converter_list/
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

henk47

• *
« Reactie #11 Gepost op: 5 maart 2019, 08:27:35 »

Beste lovekyuss,

Als er op een apparaat een (optische) digitale uitgang (SPDIF) zit en je sluit deze aan op je versterker, dan wordt niet de DAC van het apparaat gebruikt maar de DAC van de versterker.Bijvoorbeeld Google chrome cast audio heeft zo'n uitgang.
Met de bijbehorende app op de telefoon of de Mac geef je aan de router (wifikastje) de opdracht om rechtstreeks het internet spottify-signaal vanaf de router naar de Chromecast te sturen. Er zijn veel andere merken streamers die ook zo werken.
Sapristi?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #12 Gepost op: 5 maart 2019, 08:31:27 »
De Behringer DAC heeft overigens ook een TosLink uitgang..
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Fotohuis

« Reactie #13 Gepost op: 5 maart 2019, 10:28:05 »
Er zijn zelfs mensen die een oud type ladder DAC zoals een 16 bits TDA-1541 (S1/S2) (productie Philips NXP Nijmegen rond 1985) beter vinden klinken dan een moderne DAC van 20+ bits. Dus daar kun je een eindeloze discussie over houden.
De uiteindelijke kwaliteit wordt bepaald door het totaal ontwerp rondom de DAC. Soms wordt er zelfs een vacuum buis voor ingezet omdat hiervan de harmonische vervorming prettig klinkt. Ga je van 1 van de best technisch mogelijk omzettings vormen uit dan leidt dit meestal tot een (te) klinisch geluid. Het is maar net wat jij mooi vindt. In ieder geval kost een moderne DAC tegenwoordig ook bijna niks meer. De rest is een mooi kastje en marketing.

lovekyuss

• *
  • Denk aan je akoestiek
« Reactie #14 Gepost op: 5 maart 2019, 10:39:11 »
De mannen bij de HIFI winkel pretenderen het verschil in optische kabels te kunnen horen. Anderen horen niet eens het verschil in cd speler. Beide vind ik moeilijk serieus te nemen  :think:

Ik heb gekeken naar de Chromecast Audio. Volgens mij is dat precies wat ik nodig heb. Ik ga me er eens in verdiepen.