Auteur Topic: Macbook kapot. Wat nu?  (gelezen 175 keer)

Fotohuis

Re: Macbook kapot. Wat nu?
« Reactie #15 Gepost op: 5 maart 2019, 10:53:12 »
Mijn Samsung Smart TV heeft bv. een Toslink audio out. Via een Toslink optische kabel sluit je die aan op een DAC-RCA converter die op de (Tuner/TV) lijn ingang van mijn Dynavox TPR-3 buizen voorversterker gaat. Zo'n DAC-audio convertor kost tegenwoordig zo'n Eur. 5. Voeding komt uit de USB 1A aansluiting van de TV.

Je kunt dat ook zelf maken met een TDA-1541 (S1) een iets mooier klinkende DAC maar op de gebruikt markt kost zo'n DAC al snel Eur. 30. Voor zo'n Samsung TV is het kwalitatief al niet eens waard. Als je daar 20x een Toslink, HDMI of welke connector hebt gebruikt dan breekt het waarschijnlijk al af. Levensduur gemaakt voor zo'n 7-8 jaar.

De Dynavox TPR-3 is wel een leuke voorversterker voor Eur. 199. Inmiddels zijn alle elco's vervangen voor Panasonic FR, Audyn folie C's, een Alps potmeter, andere knoppen, RIAA versterker met LT1028 OPAMPS uitgerust (zoals het orginele ontwerp was) en met mijn laatste bezoek aan Oekraine een radarbox van een MIG 25 gekocht met daarin gebruik ik de 6N3-P EV militaire spec triode buizen. Alternatief de G.E. 5670W JAN USA militaire spec buizen. De Tonefactory verkoopt ze ook, alleen voor 10x de prijs uit Oekraine natuurlijk. N.O.S. uit 1974.

Eigenlijk is goede audio nog nooit zo goedkoop geweest. Maar je moet wel weten waarmee je bezig bent ....

En over kabels: Je kunt het zo gek maken (of gek laten maken) zoals je wilt. Het duurste wat ik gebruik maar wel consequent zijn zelf gemaakt kabels met metalen vergulde DIN stekkers (vintage audio) en vergulde Neutrik RCA pluggen met een kwalitatief erg goede diode kabel materiaal dus IK kom nooit boven de Eur. 10 voor welke interlink dan ook. Neutrik RCA verguld koop ik in voor ca. Eur. 1,60 (per 10 dan) en de diode kabel iets meer dan Eur. 1 per meter, echt heel mooi afgeschermd kabel met lage capaciteit dus ook geschikt voor Phono interlinks te maken.

erikjan

« Reactie #16 Gepost op: 5 maart 2019, 11:28:30 »
De mannen bij de HIFI winkel pretenderen het verschil in optische kabels te kunnen horen.

Dat is zonder meer lachwekkend en volstrekte onzin.

Citaat
Anderen horen niet eens het verschil in cd speler. Beide vind ik moeilijk serieus te nemen  :think:

Ik heb maar 1x een cd speler beluisterd die echt minder was. Dat was in de begintijd, en een draagbare speler.

Vanuit een technisch oogpunt is het verschil niet waarneembaar mits aan de standaard criteria is voldaan, zoals binnen de technische specs gebruikt worden en volume exact (en dus niet op het gehoor) gelijk. Als je wel verschil kunt horen is die speler kapot (of introduceert extra vervorming door het gebruik van buizen, zoals het voorbeeld van Fotohuis).

Citaat
Ik heb gekeken naar de Chromecast Audio. Volgens mij is dat precies wat ik nodig heb. Ik ga me er eens in verdiepen.

Mooi. Prima betaalbare oplossing. De Chromecast Audio is echter niet meer te koop.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Fotohuis

« Reactie #17 Gepost op: 5 maart 2019, 12:34:12 »
Er zit natuurlijk wel verschil in kwaliteit van Toslink kabels. De goedkoopste komen na 10x gebruikt te zijn niet meer sluitend in de bus en raken defect.
Verschil in prijs mag alleen in de lengte en kwalitatieve uitvoering liggen. Het ding doet het, of niet. Verschil in digitale overdracht is er niet, dus de rest is hierbij naar het rijk van de fabelen verwezen.
Hetzelfde geldt voor luidspreker kabels: In een gewone huiskamer komen lengtes > 8m eigenlijk niet voor dus een goede 2,5mm2 OFC kabel voldoet in 99% van alle gevallen. Dempings factor bij een 8 Ohms load blijft hierbij altijd goed genoeg en je filter in de LS verziekt de rest toch wel (tenzij je een breedband ontwerp gebruikt).
Bij het aansluiten van RCA lijn ingangen uitgangen bovengenoemde Neutrik gebruiken. Nog duurder (Rhodium) levert eigenlijk niks meer op.
Bij Phono interlinks is de capaciteit (en goede afscherming) van je kabel belangrijk (bij een MM/MD element). 47k Ohm is helemaal standaard tegenwoordig en hoeft dus niet meer instelbaar te zijn. Belangrijk is de afsluit capaciteit op de ingang van je RIAA versterker. Ik pas daar altijd een 2% Styroflex C toe, aangepast aan de lengte van de kabel en de door de fabrikant max. opgegeven capaciteit van het betreffende element. E.e.a. kun je nameten met een goede capaciteitsmeter. De RIAA curve blijft dan ook boven in t/m 25kHz mooi vlak lopen. Ook de manier van aarding is belangrijk voor minimale brom. Verloop kabels, bijv. 5 pol. DIN naar 2x RCA/Cinch zo kort mogelijk houden.

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #18 Gepost op: 5 maart 2019, 12:56:39 »
Verbeter me als ik het verkeerd heb, maar zijn deze opties niet allemaal DAC's op zich? Ik heb een versterker met ingebouwde DAC die ik wil blijven gebruiken.

Je hebt een versterker met als digitale ingang SPDIF  (Toslink is SPDIF over optical)
De Toslink van de Mac is kapot
Als je de DAC van de versterker wil blijven gebruiken dan moet je digitaal uit de Mac naar de versterker
Dus USB audio vertalen naar Toslink= USB > SPDIF converter
Daar zijn er veel van en vaak tamelijk prijzig.
Vandaar dat ik de Topping noemde, is een converter voor een schappelijk prijs waar je er ook een DAC bij cadeau krijgt.

Nog wat voorbeelden: http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/USB_SPDIF.htm

Ik heb een geluidsbron nodig, of een kastje dat bijv een iPad of iPhone verbindt met de versterker. Ik kwam bijvoorbeeld de Advance Acoustic WTX-1000 tegen. Geen idee of het vergelijkbaar is met de kwaliteit van de Macbook.

Dat is Bluetooth. Bluetooth is lossy compression ( vergelijkbaar met hoge bit rate MP3)
Wat dat betreft is de Chromecast Audio een betere optie alleen is helaas de productie gestaakt.
Leuke optie om draadloos af een mobieltje te streamen

Kijk ook eens naar Airplay als je iets draadloos wil, dat sluit naadloos aan bij OSX

Gooffy

• *
    • Vinyl Collectie:
« Reactie #19 Gepost op: 5 maart 2019, 15:58:27 »
Mooi. Prima betaalbare oplossing. De Chromecast Audio is echter niet meer te koop.

Google is gestopt met de productie maar de CCA is nog wel leverbaar zolang de voorraad strekt, is verder inderdaad een prima oplossing, heb er hier twee in gebruik, de een is analoog en de ander optisch aangesloten en ben er tevreden over.
Living: Harman Kardon: AVR 370, Samsung: UE48JU6000, Dali: Zensor 7 + Zensor 1, Mission: 73c, Humax: ihdr-5200, Chromecast,
Dual: 704/Shure V15-III, NAD: PP1, LG: BD570, WD: TV Live Hub, HT-PC: Kodi, Logitech Harmony 525.
Set 2 garage/klushok: Yamaha RX-330, B&W DM5, Mission 760i, Chromecast Audio.

superge

« Reactie #20 Gepost op: 6 maart 2019, 17:05:51 »
De Chromecast Audio is online (bv bol.com) nog gewoon te verkrijgen.
Als je naast Spotify nog andere online muziekdiensten gebruikt, of een collectie digitale muziek lokaal hebt opgeslagen dan zou je naar iets duurdere streamers kunnen kijken van bv Sonos (Connect) of Bluesound (Node2i). Die hebben allebei zowel analoge als digitale uitgangen.
Verder zijn er veel streamertjes te koop die ongeveer hetzelfde of net iets meer doen dan een Chromecast Audio. Bijvoorbeeld van Argon, het huismerk van HifiKlubben.
Als je ergens een Apple Airport Express op de kop kunt tikken en je hebt iPhone/iPad of Macbook als besturing dan kan je daar ook Spotify mee beluisteren. De AE heeft net als je Macbook en de Chromecast Audio een 3,5mm jack uitgang die zowel analoog als optisch digitaal signaal uitstuurt.
Een Apple TV 3 trek je tweedehands voor een paar tientjes van Marktplaats en werkt ook in het Apple ecosysteem maar dan heb je alleen optisch digitaal uit, wat voor jou prima zou zijn gezien de aanwezige dac in je versterker.

Kortom, keuze genoeg.

Creel

• *
« Reactie #21 Gepost op: 8 maart 2019, 22:40:48 »
Sinds mijn optische output van mijn Macbook niets meer doet kan ik niet meer (fatsoenlijk) naar Spotify luisteren. Analoog kan het natuurlijk, maar ik prefereer digitaal.

Ik heb een Yamaha S501 stereo (paartje Audience 42 Dynaudio's, NAD cd speler en platenspeler) met een ingebouwde DAC. Die wil ik blijven gebruiken. Wat is een goed alternatief? Ideaal zou zijn als ik mijn iPhone als remote kan gebruiken met de Spotify app.

Zoals jullie zien is mijn setup bescheiden. Ik zoek een dito apparaat. Dank!

Je koopt voor een brandprijs een sonos connect.