Auteur Topic: Vinyl vs CD vs streaming  (gelezen 362 keer)

Tortel

• *
  • Hoop is uitgestelde teleurstelling.
Re: Vinyl vs CD vs streaming
« Reactie #15 Gepost op: 5 maart 2019, 11:27:08 »
De 1e vraag is natuurlijk of het exact dezelfde masters betreft.
Dat Spotify Premium het beste klinkt vind ik wat vreemd
Het is 320 kbs Ogg m.a.w. een lossy format
Dat zou op zijn best identiek maar niet beter mogen klinken dan de CD
Kortom de 2e vraag is natuurlijk of het exact dezelfde masters betreft.

Lijkt mij toch niet dat Spotify betere masters gebruikt dan die van de CD uitgave.
Wellicht dat ze inderdaad trucjes gebruiken om het geluid te verbeteren!
Sony STR-DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

Fotohuis

« Reactie #16 Gepost op: 5 maart 2019, 12:12:18 »
Spotify gebruikt zelf de masters en/of (SA-) CD's. Met het format wat ze gebruiken zijn de verliezen minimaal. Wat ze er verder aan filteren is voor niemand helemaal duidelijk maar uiteindelijk een meer dan acceptabel resultaat.

En uiteindelijk: Telt het resultaat! Alleen met een goede SACD heb je nog betere kwaliteit maar op dit nivo hoort 50% van de mensen al geen verschil meer. Dus waar over ga je je druk maken?

Kermit

• Moderator
« Reactie #17 Gepost op: 5 maart 2019, 12:18:07 »
Als ik dit draadje lees, dan krijg ik associaties met het begin van het CD-tijdperk. Toen werden slechte CD's met hele goede platen vergeleken om toch vooral maar aan te kunnen geven dat de plaat véél beter klonk. En nu gebeurt dus kennelijk het omgekeerde.

Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Tortel

• *
« Reactie #18 Gepost op: 5 maart 2019, 13:10:51 »
CD is natuurlijk altijd superieur geweest, maar er was en is nog steeds veel weestand tegen!
Sony STR-DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

Fotohuis

« Reactie #19 Gepost op: 5 maart 2019, 13:23:05 »
In het begin waren alle CD persingen AAD. De mastertape was immers altijd analoog met een bandsnelheid van 38cm/s en 1" breed wel goed maar altijd met beperkte dynamiek en een bepaalde s/n verhouding die gewoon uit natuurkundig aspect niet beter gemaakt kon worden.
Het probleem zat/zit dan in je bron materiaal.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #20 Gepost op: 5 maart 2019, 14:35:41 »
In het begin waren alle CD persingen AAD.
En dat klinkt vandaag de dag nog niet zo verkeerd. 9 van de 10 keer zijn dat de beter te genieten opnames dan die later werden 'verbeterd'.
Zelfbouw TL met KEF B200 SP1039, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips Ribbons. Beomaster 6000.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Fotohuis

« Reactie #21 Gepost op: 5 maart 2019, 15:47:35 »
"verbeterd" lees ver overstuurd met dynamische compressie.

Het kan natuurlijk nooit meer beter worden dan de orginele opnames die destijds op ampex beschikbaar waren. Dat deze daarna zijn gedigitaliseerd en verder "verbeterd"  kan ik ook niks aan doen.

De beste L.P.'s zijn in ieder geval geperst half jaren 70 tot begin jaren 80. Draai je die met een fatsoenlijke draaitafel met ditto element/naald dan is er weinig aan de hand.

Fotohuis

« Reactie #22 Gepost op: 5 maart 2019, 15:59:18 »
Ik draai nu bv. met een Philips 22GA212, net gereviseerd met een GP412 mk2 met Jico Shibata naald. Naalddruk 1,5g.
Destijds HET topmodel van Philips GP elementen met een nu zelfs nog iets betere naald dan de SST naald, orgineel van Philips.

Voorversterker/receiver 22RH743 met een set gereviseerde Philips MFB 544/79R, laatste modificatie's met de 0163 tweeters en (nieuwe) 0211 dome textile middentoners. Het MFB systeem zorgt voor een strakke bas tot 30Hz. Actief 2x 60 Watt, klasse AB versterkers. Allemaal niet eens zo heel bijzonder maar gewoon een erg goed geluid. Allemaal apparatuur van rond 1974-1978.

Kosten: 212 Eur. 10
743: Flesje Baccardi
544: Gratis, nog van mijn vader

Verder alleen een boel werk aan gehad om alles in nieuwstaat te brengen kwa spec's.

Tortel

• *
« Reactie #23 Gepost op: 5 maart 2019, 16:46:28 »
"verbeterd" lees ver overstuurd met dynamische compressie.

Het kan natuurlijk nooit meer beter worden dan de orginele opnames die destijds op ampex beschikbaar waren. Dat deze daarna zijn gedigitaliseerd en verder "verbeterd"  kan ik ook niks aan doen.

De beste L.P.'s zijn in ieder geval geperst half jaren 70 tot begin jaren 80. Draai je die met een fatsoenlijke draaitafel met ditto element/naald dan is er weinig aan de hand.

Klopt helemaal, de lp’s uit de jaren 80 die ik heb klinken behoorlijk goed! Vroeger was alles beter...

Fotohuis

« Reactie #24 Gepost op: 5 maart 2019, 17:32:58 »
Citaat
Kosten: 212 Eur. 10
743: Flesje Baccardi
544: Gratis, nog van mijn vader

Citaat
Vroeger was alles beter..

Jico Shibata naald: Eur. 130

Je moet wel weten waar je je geluidswinst vandaan haalt.

Kan nog een stapje beter bv. met een Ortofon Turbo-3 M.C.  maar dan zit je meteen richting Eur. 350.

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #25 Gepost op: 7 maart 2019, 15:40:41 »
Ik vind vinyl geweldig maar je haalt natuurlijk nooit de dynamiek en s/n van een CD of SA-CD opname. Het klinkt gewoon anders ...

Jouw dynamiek argument is onzin, de haalbare dynamiek op vinyl ligt nog altijd tussen de 30 en 50dB.
Als je weet dat hedendaagse muziek deze dynamiek NOOIT haalt is een cd dus niets beter.
Trouwens meer dan 20dB dynamiek wil je echt niet in je huiskamer...
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

Fotohuis

« Reactie #26 Gepost op: 7 maart 2019, 17:20:25 »
... ik luister niet naar hedendaagse muziek.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #27 Gepost op: 7 maart 2019, 19:25:19 »
Dynamiek is niet equivalent aan volume. Een hoge dynamiek wil dus niet zeggen een hoog volume.
Dynamiek is gewoon het verschil tussen het meest zachte geluid en het sterkste in de muziek.
Klassieke werken kunnen een dynamiek vertonen van meer dan 90 dB en soms zelfs 100 dB en dat is ook meteen de reden waarom de cd überhaupt uitgevonden werd.
Met zo'n grote dynamiek krijg je natuurlijk wel het verschijnsel dat als je het volume hoog genoeg zet om de zachtste passages te horen, de uitschieters zeer luid kunnen zijn. Op sommige cd's staan daarom waarschuwingen dat ze zoveel dynamiek aan boord hebben, dat je het volume niet te luid mag zetten omdat je anders mogelijk je luidsprekers beschadigt. Als ik zoiets zie heb ik altijd de reactie: "bring it on, baby"! :yeah:

Mmuetst

« Reactie #28 Gepost op: 7 maart 2019, 19:51:26 »
En vergeet gewoon de lol die je hebt bij het afspelen van vinyl...de mooie hoes:

gewoon je tijd nemen en een LP afspelen en dan ga je dat ene nummer, wat je in het begin niet zo, zo vond toch weten te waarderen. Lekker bakkie koffie met een mooi glas cognac (v.s.o.p) en genieten maar...Een platenspeler is ook veel leuker om naar te kijken dan een display van een CD speler of streamer.
Momenteel: Blue Train John Coltrane op mijn mooie Fisher draai tafel.

Soms vergeten mensen de emotie (of mensen hebben geen emotie) en das jammer....