Auteur Topic: nieuwe set 1000 euro  (gelezen 481 keer)

dert

• *
nieuwe set 1000 euro
« Gepost op: 15 maart 2019, 09:52:46 »
ik heb mijn zolder beetje afgewerkt als mancave, nu nog muziek erin . is ruimte van 5x6 m , dus ik denk vloerstaanders ? ik ben 50+, dus allerfijnste hoge tonen zullen me niet bereiken :-( . ik heb nu yamaha a-s 501 en b&w 684 speakers in living, redelijk ok maar soms vind ik bas niet strak genoeg . ik heb nu gegoogeld en zie yamaha rs-202 dab reciever voor 200 euro staan, veel mogelijkheden, lijkt me iets te goedkoop maar misschien wel ok ? het hoeft niet " oerendhard " te gaan .qua speakers, ik heb kennis die dali zensor 3 heeft staan welke ik kan smaken . nu dacht ik dus aan dali oberon 5 ( misschien rare denkwijze maar ik verkies vloerspeakers en deze krijgt goede reviews ) samen dus 1000 euro . 

supernova

Re: nieuwe set 1000 euro
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2019, 13:11:30 »
Goeie smiddags,

Misschien klinken de B&W boven wel beter. Zo te lezen heb je dat nog niet geprobeerd.
Tweedehands heb je hele mooie speakers als het niet nieuw hoef te zijn. Vaak spelen wat oudere speakers veel nieuwe naar huis en voor wat minder geld ook nog eens. Die Yamaha ken ik niet, persoonlijk vindt ik DAP+ helemaal niets analoog speelt veel mooier en voorlopig is er nog wel een lange tijd voor dat er bijna geen FM meer is. Voor de toekomst misschien wel makkelijk.
Die B&W ken ik niet maar zou best goed zijn voor de prijs. Persoonlijk is B&W niet echt mijn geluid maar voor een ander weer wel.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 16:16:59 door supernova »

Subbuilder

« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2019, 16:47:23 »
De Dali Oberon serie is super. Maar verdienen toch iets mooiers als aansturing volgens mij.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

supernova

« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2019, 17:33:32 »
Idd ook niet onbelangrijk. Beter om zolang misschien een mooie tweedehandse te kopen. Ik zeg maar iets  maar een Marantz PM 80 78 82 of zo die heb je voor 150/250 maar zo is er nog veel meer keus. Het liefst wel na gekeken natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 17:37:25 door supernova »

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2019, 22:45:15 »
Hoi Dert, mancave is altijd fijn. Dat heb ik wel gemerkt toen ik zelf een mancave heb ingericht met diverse speakers.
Heb momenteel een set Dali Opticon 5 speakers te koop, maar je geeft aan dat je een meer strakke bas wil. Mijn ervaring met mijn Translators reflexion (gesloten systeem) veel meer strakke bas (beter dan de Dali's). Ook mijn Magnepans gaan niet diep qua bas, maar klinken wel lekker met een mooi gecontroleerd laag. Als je in de buurt van Utrecht woont mag je altijd een keer komen luisteren in mijn mancave. Ik kan je verschillende systemen laten horen en je hier en daar nog voorzien van tips.

dert

• *
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2019, 12:49:53 »
ik woon helaas niet in de buurt,( belgie )
maar als jij vindt dat uw opticon niet de strakste bas heeft zal ik toch beetje opletten met oberon, toch iets goedkopere serie .
heb intussen ook " gehoord van iemand " dat zware versterker ook strakkere bas geeft ? zou met demping en spanningsval in transfo te maken hebben ???

Subbuilder

« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2019, 14:07:05 »
Ik neem aan dat een gesloten luidspreker en een electrostaat strakkere bas geeft dan zowat elke gepoorte vloerstaander. De voornaamste reden omdat er minder basoutput is.
Lijkt me alvast geen eerlijk vergelijk.

Opticon is veel lastiger aan te sturen dan Oberon. Dat kan ook de mindere baskwaliteit van de Opticon 5 verklaren.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Mmuetst

« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2019, 17:28:08 »
Het is ook wel een smaak kwestie. Dat de Opticon 5 lastiger aan te sturen zijn kan ik wel bevestigen. De luidsprekers hebben geen hoog rendement en lusten wel een stevige versterker. Gezien ik hou van buizenversterkers is dit geen goed huwelijk voor de Opticon 5. Ik vind de ribbon tweeter van de Opticon 5 wel heel mooi. De Opticon 5 heeft ook een poort aan de achterkant en ik heb ervaren dat te dicht tegen de muur niet ten goede komt voor het laag. Deze wordt snel boemi.