Auteur Topic: Mano streamer installeren, hulp nodig!  (gelezen 593 keer)

pascal1966

• *
Mano streamer installeren, hulp nodig!
« Gepost op: 17 maart 2019, 16:30:45 »
Hallo,
Ik ben nieuwe op dit forum en ik ben ook fransman, mijn excuses dus alvast voor mijn gebroken Nederlands!
Ik heb dus een mano streamer gekocht, het is mijn eerste streamer en ik heb absoluut geen ervaring met streaming! Ik dacht dat dat ding plug&play was maar dus niet en ik moet eerlijk zeggen dat ik snap allemaal niks van  :sceptic: :-\!
Ik ben dus op zoek voor hulp om dat ding te kunnen installeren, misschien iemand in de buurt van Zwolle die kunt me helpen? Ik bied natuurlijk gratis koffie of bier  ^-^ als iemand kunt bij mij thuis me helpen!
Alvast bedankt voor jullie hulp  :)!
Groetje
Pascal

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: Mano streamer installeren, hulp nodig!
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2019, 18:36:57 »
Je Nederlands is erg goed. Tu peux t'exprimer mieux en nÚerlandais que moi en franšais.  ;)

De Mano Music Streamer is gebaseerd op een Raspberry PI en hoef je gewoon maar te verbinden met een netwerkkabel met een binnenhuisnetwerk naar een NAS toe voor de muziek ofwel via usb met een extern opslagvolume (externe harde schijf) met daarop de muziek die je wil weergeven. Bediening gaat via een app of via een ingebouwde webinterface.
Draadloos kan ook, maar dan moet je eerst de streamer via een kabel aansluiten om de WLAN-interface te configureren. Eenmaal geconfigureerd kan de kabel verwijderd worden.

Waar heb je precies problemen mee?

pascal1966

• *
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2019, 01:03:42 »
Hallo "Bloom" en dank voor je reactie.
Ik heb deze mano tweedehands gekocht en de programma Picore player was dus al ge´nstalleerd. De mano is dus op de netwerk (modem) via een rj45 ethernet kabbel aangesloten en via een spdif kabbel naar de dac (geintegreed dac van de versterker). Ik heb dus de app ipeng op mijn iphone ge´nstalleerd om de mano te kunnen besturen. Het probleem is dat de mano kan geen server vinden, het is denk ik een probleem met de ip adres die ik moet veranderd maar geen idee hoe ik moet dat doen! Ik heb dus geen NAS en ik wil dus ook niet de mano op mijn mac aansluiten...
Ik wil in eerste instantie de mano gebruiken om internet radio te kunnen luisteren, via spotify music streamen en later wil ik kijken voor een andere (HD) streaming abonnement. Ik wil ook een extern hard schrijf via de usb aansluiten om FLAC bestanden te kunnen luisteren.
Voila....
nog dank alvast als je nog me kunt helpen.
gr
pascal

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2019, 17:07:50 »
Als je hem tweedehands hebt gekocht zal de hamvraag zijn hoe de vorige eigenaar de netwerkconfiguratie heeft ingericht. Als hij hem een statisch ip-adres heeft gegeven, is het logisch dat je hem niet kunt terugvinden want dan zal dat een ip-adres in zijn eigen netwerk zijn en niet in dat van jou. Als hij de Raspberry PI een automatische adrestoewijziging via dhcp heeft laten aanvragen, heb je geen problemen en heeft het toestel een ip-adres binnen jouw netwerk gekregen. De webinterface van je router zou je dan moeten kunnen vertellen welk adres hij toegewezen heeft aan de streamer. Als je dat adres kent, kun je met een Mac of een pc met een browser naar dat adres surfen om de instellingen naar jouw smaak en behoeften aan te passen.

Met een statisch ip-adres ligt een en ander wat moeilijker. De makkelijkste oplossing is dan een usb-toetsenbord en usb-muis via de usb-poorten aan te sluiten en de hdmi-poort van het toestel aan een computermonitor of moderne flatscreen-tv te hangen. Dan kun je hem namelijk gebruiken als een gewone computer en zou je "iets" moeten zijn. Ofwel een Linux terminalsessie (zwart scherm met witte tekst en een prompt met naam@toestel $ waarachter dan een cursor staat te knipperen.
Het is ook mogelijk dat er een desktopomgeving ge´nstalleerd is. In dat geval zie je een grafisch scherm met een of ander menusysteem. Daar kun je dan je netwerkconfiguratie opsporen (zoek naar instellingen of systeem in de menu's of wellicht staat er een netwerksymbool in de statusbalk van de desktop: dan kun je daar rechts op klikken en bewerken kiezen) en instellen.
Via een terminalsessie kan het ook, maar dat is wat moeilijker. Laat me eerst even weten of je eraan kunt met een browser en zoniet, of je een terminal dan wel een desktop ziet als je een scherm, toetsenbord en muis aansluit.

pascal1966

• *
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2019, 22:32:22 »
Bedankt Bloom nog voor de extra informatie maar ik snap allemaal niks van! Ik zal contact opnemen met de vorige eigenaar (ook een Fransman!), misschien een betere idee met de hoop dat hij kan/wil nog me helpen.....
Gr
Pascal

Laan

« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2019, 20:55:48 »
Ja kan ook even contacten met magna hifi. Die hebben hem gemaakt en zijn meestal erg behulpzaam. (Magnahifi.com) Ik weet uit ervaring dat het vrij dramatisch is een mano aan de gang te krijgen. Andere koek als een sonos, heos of musiccast e.d.

pascal1966

• *
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2019, 08:16:47 »
Beetje late reactie maar het lukt gewoon niet, ik ga een andere streamer zoeken en de mano terug verkopen. Ik snap echt niet waar de probleem is met mijn netwerk...maar goed, in ieder geval bedankt voor jullie hulp.
Gr
Pascal

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2019, 11:57:04 »
Waar woon je ergens? Als het niet te ver uit de buurt is, wil ik wel eens langskomen om je Mano na te kijken. Als het wel ver uit mijn buurt is, is er wellicht een ander forumlid dat dat wel wil doen?

pascal1966

• *
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2019, 12:09:37 »
Waar woon je ergens? Als het niet te ver uit de buurt is, wil ik wel eens langskomen om je Mano na te kijken. Als het wel ver uit mijn buurt is, is er wellicht een ander forumlid dat dat wel wil doen?
Hartelijk dank maar ik zie dat je in BelgiŰ woont, ik woon in Zwolle (middel van het land) dus helaas niet in je buurt!
Ik heb toch de beslissing opgenomen om de mano terug te verkopen, ik heb ondertussen een andere streamer gevonden met ingebouwd HD dus makkelijker voor mij....
Als iemand hier op dit forum met de Mano belangstelling hebt dan hoor ik het wel  :)!
Gr
Pascal

pascal1966

• *
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2019, 12:14:11 »
Hier de link naar mijn advertentie:

xxxxxxxxxxxxx

Groetjes
Pascal
« Laatst bewerkt op: 3 april 2019, 17:31:03 door Kermit »

Kermit

• Moderator
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2019, 17:28:28 »
Dag Pascal
Jammer dat het met de streamer niet lukt. Als je iets aan te koop wil aanbieden dan kun je dat in de sectie Koop en Verkoop doen onder vermelding van de vraagprijs. We willen hier geen links naar verkoopsites. Daarom heb ik een deel van je tekst aangepast. Succes met de verkoop.
M.vr.gr.
Kermit
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

pascal1966

• *
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2019, 23:06:59 »
Dag Pascal
Jammer dat het met de streamer niet lukt. Als je iets aan te koop wil aanbieden dan kun je dat in de sectie Koop en Verkoop doen onder vermelding van de vraagprijs. We willen hier geen links naar verkoopsites. Daarom heb ik een deel van je tekst aangepast. Succes met de verkoop.
M.vr.gr.
Kermit

Sorry Kermit, ik wist dat niet! en bedankt voor je bericht natuurlijk.
Gr
Pascal