Auteur Topic: Luidspreker luistertest 1996  (gelezen 864 keer)

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: Luidspreker luistertest 1996
« Reactie #45 Gepost op: 21 april 2019, 18:46:46 »
Voor mij is de eerste indruk meestal wel de beste indruk. .
Mooi voorbeeld met het paartje Sansui's die nu nog steeds staan te spelen. Doordat ik van mijn broer de lege TL kasten van IMF had bemachtigd, wilde ik ze graag wel even exact zo gaan dempen als mijn originele kasten die de originele schuimrubber fabrieksdemping hebben.
Dat betekende loskoppelen, op hun kont leggen, speakers er uit, lamp er op, en zo goed en zo kwaad als het kan de panelen schuimrubber gaan nasnijden en knippen. Ondertussen de Sansui's aangesloten op de TA 5650.

De Sansui's stonden al een tijdje ongebruikt op zolder, en echt beluisterd had ik ze nog niet. En tsjonge, die eerste dagen heb ik geweten. Zat tot 3/4 uur s'ochtends onafgebroken te luisteren.....wat een genot! Het orkest op "Lord Grenville" van Al Stewart bijvoorbeeld reikte zoo veel verder dan de speakers die daaarvoor stonden (Thiel CS3, B&W DM2, Beovox MS 150).
De piano op "50 Words For Snow" had een zeer aangename kleuring/timbre gekregen, waardoor het wel leek alsof de stem van Kate Bush nog onafhankelijker werd.

Deze speakers hebben karakter, en dat er in de magistrale breedte van de soundstage een gevoel van precisie lijkt te ontbreken, is dat in zijn geheel niet hinderlijk, de vocalen tussen Neil Young en Nicolette Larson op "Comes A Time" gaven werkelijk een gevoel dat ze in de kamer stonden, en dat op een geluidsniveau wat alleen om 3 uur s'nachts kan....(zacht dus).

Terwijl mijn eerste indruk om te checken of de speakers überhaupt wel speelden er eentje was van, "tsja, whatever". Losgekoppeld en voor de rest geen aandacht aan besteed. Waarom? Omdat er Sansui op stond. Kon niks wezen. 13 in een dozijn.

En dan ineens, na een paar CD's te hebben gedraaid ging ik er eens goed voor zitten. Dit zijn kwaliteits speakers.....deze staan hier voorlopig nog wel even, het laag wat je in je maag voelt van de IMF's moet ik dan maar even missen.

Het is maar net hoe je een eerste indruk interpreteert. Alles komt samen: plaatsing, mindset, aandacht. Maar om werkelijk te kunnen zeggen of een weergever je bevalt, kun je simpelweg niet over 1 nacht ijs gaan. Daar komt zoveel bij kijken. Sommige mixen worden gewoon irritant. omdat je hoort hoe gekunsteld er geluiden zijn ingemixt, en bij andere opnames bevind je je in extase, wanneer Annie Haslam hoorbaar moeite heeft een noot vast te houden op "Live In The Royal Albert Hall".
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239. Revox B780.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

supernova

« Reactie #46 Gepost op: 21 april 2019, 18:51:22 »
Wat een lileke vent zeg :wacko:😁

Johannes2019

• *
« Reactie #47 Gepost op: 21 april 2019, 19:57:58 »

Het is maar net hoe je een eerste indruk interpreteert. Alles komt samen: plaatsing, mindset, aandacht. Maar om werkelijk te kunnen zeggen of een weergever je bevalt, kun je simpelweg niet over 1 nacht ijs gaan. Daar komt zoveel bij kijken. Sommige mixen worden gewoon irritant. omdat je hoort hoe gekunsteld er geluiden zijn ingemixt, en bij andere opnames bevind je je in extase, wanneer Annie Haslam hoorbaar moeite heeft een noot vast te houden op "Live In The Royal Albert Hall".

Zijn we weer terug bij waar het allemaal om begon, de eerste indruk. Als die oke is blijf je luisteren. Zo niet dan haak je af. En om af te haken dat hoeft echt geen dagen te duren om te hopen op een 'openbaring' die er toch niet komt.....

Yaqin MS-650B    Marantz DV8300   Goodmans Magister

benjamin

« Reactie #48 Gepost op: 21 april 2019, 20:36:34 »
En die eerste indruk was in dit geval vice-versa, natuurlijk had ik ze even beluisterd, al was het maar om te controleren of alle units functioneerden, ze stammen immers uit 1974.

Maar er was geenszins sprake van een 'wauw' effect, of nog even doorluisteren, of even gas er op.
De speakers deden me niks, vlak, terughoudend. Niets bijzonders te melden. Te snel afkoppelen, en andere speakers aansluiten. De eerste indruk was dus hartstikke fout
Niets van "de eerste indruk is meestal de juiste indruk", precies andersom.

Geeft maar weer eens aan dat je pas op langere termijn een speaker kan waarderen of niet. En dat beperkt zich niet tot een vluchtige sessie.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239. Revox B780.

benjamin

« Reactie #49 Gepost op: 21 april 2019, 20:49:53 »
Daarom, (ja over speakers kan ik doorl...llen tot ik een ons weeg) zijn er zovelen nat gegaan bij de Bose demonstratie-opstellingen. Veel mensen hadden een 'wauw' gevoel door het zorgvuldig uitgekozen promo-materiaal wat Bose door de winkels heen jaagden.

De eerste indruk bleek een miskleun van heb ik jou daar, de speakers kunnen prachtig gerommel voortbrengen, en dat was het dan. Je zou ze de kost moeten geven die daar ingestonken zijn.

Wel prima marketing, dat moet gezegd, Bose is nog in staat om kamelenvoer op de Noordpool te verkopen, ook een kunst op zich natuurlijk.

Johannes2019

• *
« Reactie #50 Gepost op: 21 april 2019, 21:04:54 »
Daarom, (ja over speakers kan ik doorl...llen tot ik een ons weeg) zijn er zovelen nat gegaan bij de Bose demonstratie-opstellingen. Veel mensen hadden een 'wauw' gevoel door het zorgvuldig uitgekozen promo-materiaal wat Bose door de winkels heen jaagden.

De eerste indruk bleek een miskleun van heb ik jou daar, de speakers kunnen prachtig gerommel voortbrengen, en dat was het dan. Je zou ze de kost moeten geven die daar ingestonken zijn.

Wel prima marketing, dat moet gezegd, Bose is nog in staat om kamelenvoer op de Noordpool te verkopen, ook een kunst op zich natuurlijk.

En daar moet ik je gelijk in geven :)
Yaqin MS-650B    Marantz DV8300   Goodmans Magister

Mmuetst

« Reactie #51 Gepost op: 21 april 2019, 23:13:21 »
En vergeet niet dat een luidspreker in verschillende ruimtes anders kan klinken. Ik heb mijn Translators bij de verkoper gehoord (in Amersfoort, had zijn hele woonkamer akoestisch aangepast), bij mij in de mancave (waar ze eigelijk beter klonken) en in een luisterruimte van hifibeek. Die laatste ruimte klonken die Translators toch een partij prachtig. Helaas heb ik die akoestische kwaliteit niet in mijn mancave... Wel hoor ik bij andere mensen (en ook in mijn woonkamer) dat er veel mis kan gaan. Dit is dan niet omdat de speakers slecht zijn, meer de combinatie van ruimte en plaatsing. Dus zo'n test van luidsprekers...en gelul over zilver kabel, ik zou als fabrikant willen weten in welke ruimte de luidsprekers geplaatst worden.

JeroenE

• *
« Reactie #52 Gepost op: 26 mei 2019, 18:10:30 »
Wat een lileke vent zeg :wacko:😁

Tja, smaak he

JeroenE

• *
« Reactie #53 Gepost op: 26 mei 2019, 18:10:42 »