Auteur Topic: Brom na "reparatie" rotel RB850  (gelezen 270 keer)

Bellick

• *
Brom na "reparatie" rotel RB850
« Gepost op: 22 april 2019, 00:04:29 »
Beste Lezer,

Twee weken geleden heb ik een mooie rotel rb850 voor een kleine prijs kunnen aanschaffen. De eigenaar gaf hierbij aan dat het rechterkanaal soms kon wegvallen. Na het beluisteren (klonk prima!) viel het rechterkanaal inderdaad weg. Omdat het een goedkope versterker was en ik hem anders weg zou gooien wou ik proberen deze versterker te repareren.

Op advies van een een ander forumlid gaf deze aan dat het slim was om de soldeerpunten opnieuw te solderen. Ik de oude soldeerkist uit de schuur gehaald met een weller bout (30 watt) en oud soldeertin en wat vloeimiddel (S39). Na de elco's en de gelijkrichter te hebben gesoldeerd, las ik op internet dat S39 beginnersfout nummer 1 was. Vervolgens heb ik heel de printplaat gepoetst met een tandenborstel en wat warm water... vervolgens de rest gesoldeerd (eerst gedesoldeerd met tinzuiger) met tin zonder hars kern. De soldeerlassen waren dus niet echt bijzonder mooi. Na een paar dagen voor het eerst aangesloten en hij werkte weer prima op wat minimaal geplop en gekraak na. Dit lag natuurlijk aan de slechte soldeerverbindingen.

Omdat ik van het kleine beetje gekraak en geplop af wou, heb ik soldeerhars op internet besteld en zodra deze binnen was gekomen heb ik de rest van de soldeerpunten opnieuw netjes gesoldeerd. Vervolgens heb ik de versterker opnieuw aangesloten, maar kreeg ik niet het resultaat waar ik op gehoopt had. Ik hoorde een 50hz brom op het rechterkanaal. Verder heb ik de versterker weer weg gezet en niet de moeite genomen om met muziek te testen. Weet een van de forumleden, welke fouten ik gemaakt kan hebben of waar het aan kan liggen? Ik ben bereid om fotos of het electrisch schema te plaatsen.

Alvast bedankt voor uw tijd en hoor graag van jullie! Groeten Niek.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2019, 00:07:16 door Bellick »

Mmuetst

Re: Brom na "reparatie" rotel RB850
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2019, 00:16:52 »
Gezien deze versterker een dubbele voeding heeft, ben ik bang dat je de elco's van de voeding van het rechter kanaal  hebt beschadigd. Wel jammer dat je deze mooie versterker aan het verprutsen bent. Het weg vallen van het kanaal was waarschijnlijk goed te verhelpen door iemand met meer ervaring/verstand.

Bellick

• *
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2019, 00:52:01 »
Ik heb er bewust voor gekozen dit niet uit te besteden. De versterker heeft me 20 euro gekost en het was een gok wagen of in de prullenbak gooien. Toch bedankt voor de reactie.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2019, 08:18:12 »
"of in de prullenbak gooien"? Of aan een liefhebber verkopen misschien?
Ik heb ooit flink gezocht naar de oorzaak van een klacht totdat ik proefde dat mijn vingers zout waren en navraag leerde dat daar ook S-39 was gebruikt. Voor wat betreft die elco's: als je daarover de wisselspanning meet en vergelijkt weet je of daar het probleem zit. Kijk dan eerst of beide eindtrappen even warm worden.
Inderdaad zonde om zo aan te hobby'en..
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Bellick

• *
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2019, 11:13:03 »
Ik heb mijn propedeuse electrotechniek behaald en heb een cursus solderen gehad waarbij ik ook mijn eigen printplaten heb geetst. Een electrisch schema lezen is geen probleem en het opnieuw solderen heb ik gedaan op aanraden van andere forumleden waarbij ik ook heb aangegeven wat mijn ervaring is. Ik heb perongeluk 10 soldeerpunten met s39 gedaan en 10 minuten later schoongemaakt met water en isopropanol. De reacties die ik echter krijg vallen me tegen. Ik heb een fout gemaakt en dat heb ik ook eerlijk aangegeven, maar ik neem aan dat jullie nooit beginnersfouten hebben gemaakt. De versterker is verre van origineel en er zitten veel vervangende componenten op daarom heeft deze versterker ook maar 20 euro gekost. Ik zal de volgende keer op de rommelmarkt twee keer nadenken voordat ik iets koop. Het vervangen van 39 jaar oude voedingselcos is sowieso geen verkeerd plan vooral omdat er bruine drap uit de bovenkant komt. P.s  ik heb geen zin in rare types over de vloer die komen kijken voor een gratis versterker, dalijk ook nog heel je huis leeg nee bedankt.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2019, 14:35:22 door Bellick »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2019, 13:04:13 »
Sorry voor de ongewenste reactie en de tip over het meten van de elco's.
Misschien kun je nog aangeven waar deze cursus solderen werd gegeven zodat men daar verre van kan blijven..😜
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Bellick

• *
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2019, 14:38:27 »
Ik kan de tip wel waarderen hoor, ik vind het alleen minder leuk om te horen dat ik een versterker aan het verprutsen ben en dat het zonde is dat ik eraan aan het hobbyen ben, terwijl dit de eerste keer is dat ik dit doe. Beschouw deze topic als gesloten, ik zal deze versterker aan een liefhebber schenken.

Fotohuis

« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2019, 15:52:06 »
Prima idee. Ik houd mij aanbevolen.

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2019, 17:06:03 »
Citaat
Ik heb mijn propedeuse electrotechniek behaald en heb een cursus solderen gehad waarbij ik ook mijn eigen printplaten heb geetst.

Met alle respect van de wereld maar met een propedeuse elektrotechniek en cursus solderen ga je nooit maar dan ook nooit met S39 aan de slag op een printplaat.
Om maar te zwijgen over het gebruik van water om je print te "reinigen".....
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Monitor

Mmuetst

« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2019, 21:26:41 »
Hij geeft aan "cursus solderen gehad "  hij zegt niet dat hij geslaagd is  ^-^

erikjan

« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2019, 22:23:29 »
Je kunt ook leidingen leren solderen. Daarbij heb je S39 nodig :P

Geintje Bellick, trek het je niet aan. Iedereen moet het leren, en dan heb je nu een goedkope les gehad. Niets mis mee.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric