Auteur Topic: Dual 1009 mechanisch probleem  (gelezen 379 keer)

Bert65

• *
Dual 1009 mechanisch probleem
« Gepost op: 12 mei 2019, 17:13:21 »
Hallo,

Ik heb onlangs een Dual 1009 platenspeler gekocht waarbij ik apart nog een element (houder) en naald (AT95E) heb gekocht.
Mijn indruk is dat het apparaat nieuw is. Op advies heb ik alle oude smeer verwijderd met 98% alcohol en voorzien van vaseline. Allereerst het kunststof aandrijfwiel, maar ook enkele bewegende metalen delen.
Nu weet ik niet wat ik verkeerd heb gedaan maar momenteel gebeurd het volgende:
Als ik de knop naar START zet dan gaat de arm naar de plaat en op het moment dat de naald de plaat raakt, gaat de arm terug naar de beginstand. Vandaar uit blijft de arm in de STOP stand, gaat uit en onmiddellijk weer aan en de arm gaat dan omhoog en omlaag, dit blijft voortdurend zo totdat ik de knop richting START zet.
Ik kan ook de knop naar manual duwen als deze in de START functie staat en dan blijft de plaat gewoon draaien tot het einde, waarna deze weer terug gaat.

Waar ligt het probleem, ik heb een manual gedownload met tekeningen maar begrijp niet hoe het apparaat functioneert.
Wie weet uit bovenstaande uitleg wat de oorzaak is van het verkeerd functioneren.

Voorbaat dank, Bert

Fotohuis

Re: Dual 1009 mechanisch probleem
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2019, 18:29:14 »
Vaseline smeert niet dus als je eerst gaat ontvetten met alkohol en daarna Vaseline er op doet is dit mogelijk de oorzaak waarom het apparaat nu niet meer goed werkt.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Dual 1009 mechanisch probleem
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2019, 23:16:13 »
Na het zakken van de naald moet het commandowiel in een slotje klikken en pas weer.gaan draaien wanneer de arm het koperkleurige kantelaartje in bet commandowiel in het tandwiel van het plateau drukt.
Ik repareer in Haarlem als je er niet uit mocht komen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....