Auteur Topic: Denon PMA-700AE met 'plop'  (gelezen 214 keer)

Aurera

• *
Denon PMA-700AE met 'plop'
« Gepost op: 6 juni 2019, 09:41:56 »
Hoi allemaal!

Ik heb hier een Denon PMA-700AE (uit 2006) staan welk aangesloten is op twee B&W 683 S2 luidsprekers die ik drie maanden geleden op Marktplaats aangeschaft heb voor een erg aantrekkelijke prijs. Nu heb ik het volgende probleem:

Sinds enkele weken, wanneer ik de Denon PMA-700AE inschakel, hoor ik een ‘plop’ geluidje. Ook wanneer ik van kanaal wissel of de A+B luidprekerselectie uit- en inschakel hoor ik diezelfde ‘plop’. Gisteravond heb ik de luidsprekergrill verwijdert van beide luidsprekers. Het valt mij op dat de laagweergevers een enkele millimeter uitveren wanneer de versterker inschakelt en zo blijven staan tot ik de versterker weer uitschakel. Ik vermoed dat er een kleine gelijkstroom door de speakers gaat lopen? Wat ik zelf al geprobeerd heb:

1.   invoerapparaten ontkoppeld
2.   Stekker stopcontact omgedraaid
3.   Versterker 24u ingeschakeld uit het stopcontact gelaten om te ontladen
4.   Andere speakers aangesloten, hebben het probleem ook

Bovenstaande heeft geen oplossing geboden. Ik kan in mijn ogen ook niet veel meer doen… Nu mijn 4 vragen:

1.   Belangrijkste: Kan dit schade veroorzaken aan de luidsprekers?
2.   Is dit te repareren? En kan ik dat wellicht zonder teveel technische kennis zelf?
3.   Als dit te repareren is, wat schatten jullie qua kosten?
4.   Vinden jullie het ’t nog wel waard om zo’n oud apparaat te (laten) repareren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

erikjan

Re: Denon PMA-700AE met 'plop'
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2019, 10:33:55 »
Niet meer aanzetten, ja dat is een gelijkstroom, en daar houden luidsprekers absoluut niet van!

Er zullen wel andere reacties komen op de rest van je vragen.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2019, 11:16:18 »
De DC offset ks kennelijk te klein om de beveiliging al in te laten schakelen maar het hoort niet.
Wat voor meetapparatuur heb je? Op zich kun je met een beetje universeelmeter en een schema van het internet de bron al opsporen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2019, 21:58:53 »

Vinden jullie het ’t nog wel waard om zo’n oud apparaat te (laten) repareren?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik vind elk apparaat de moeite waard te repareren. Ook beter voor onze aarde  ;)

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2019, 22:12:38 »
Ik vind elk apparaat de moeite waard te repareren. Ook beter voor onze aarde  ;)
Ik niet. En zeker geen blikopeners van de Action, twee van gekocht, na 3 of 4 blikken opengemaakt te hebben, naar de kl*te. Moet een verbod op komen.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239. Denon DRA-550.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Aurera

• *
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2019, 10:29:14 »
Ik meet zowel 320mV op links, als rechts en ook op de A en B luidsprekeruitgangen. Omdat ik er niet lekker bij kon, heb ik de stekkers van de randapparatuur uit het stekkerblokje achterop de versterker getrokken. Nadat ik de CD-speler lostrok, was de gelijkstroom (en dus ook de ‘plop’) weg uit de versterker! Ik heb alle randapparatuur (en dus ook de CD-speler) aangesloten op een eigen stopcontact buiten de versterker om.

Alles werkt weer top nu! Er mag een slotje op dit topic 😊 Allen, dank voor het meedenken!