Auteur Topic: Zeer zacht geluid uit speakers  (gelezen 6065 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.Kramer

  • *
  • Berichten: 3
Zeer zacht geluid uit speakers
« Gepost op: 15 juni 2019, 15:13:03 »
Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste keer op dit forum, dus ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jelle en ik studeer in Delft. Binnen de audiowereld ben ik nog niet zo bekend dus ik wil er graag over leren. Binnenkort ga ik van woning veranderen, waardoor ik wat kan uitbreiden qua geluidssysteem. Nu kan ik een setje overnemen van iemand welke bestaat uit B&W speakers en een Harman Kardon AVR11 Receiver (of is dit een versterker?). Ik zal foto's toevoegen van een speaker en van de versterker/receiver. De set stond al een tijd stof te vangen omdat diegene jaren geleden is overgestapt naar een systeem van Denon Heos.

Zojuist heb ik twee van de vier speakers aangesloten op de versterker (Front L en Front R) en geprobeerd met een 3.5mm naar tulpstekker op de tv/aux ingang om muziek af te spelen. Dit ging helaas amper. Dat wil zeggen dat ik de volumeknop voor 80% moet opendraaien om op te kunnen merken dat er geluid uit de speakers komt. De kwaliteit van het geluid is dan echt belabberd. Ik heb ook geprobeerd om geluid uit de speakers te krijgen door de tuner in te schakelen maar dit gaf hetzelfde resultaat.

De koptelefoonaansluiting heb ik niet kunnen controleren, omdat ik daar geen plug voor heb. Daarnaast heb ik nog verschillende dingen gecontroleerd en geprobeerd. De versterker stond niet op mute. Bass, treble en balance staan gewoon neutraal (heb ik niet aan gedraaid). Ik ben alle surround opties langs gegaan. Ik heb de 'test' knop op de afstandbediening geprobeerd (deze toe een testgeluid af moeten spelen op elke speaker apart). Dit gaf wel een goed volume (denk ik), maar bestond alleen uit pure ruis. Ik heb het center level en rear level volume aangepast. Ook heb ik nog een andere tulp-ingang geprobeerd (CD), maar dit gaf ook hetzelfde resultaat. Tot slot heb ik de bedrading aangesloten op een LG Blu-ray systeem (deze heeft alleen aansluitingen voor 2 speakers en een subwoofer) en hierop doen de B&W speakers het wel goed.

Is deze versterker kapot? Of doe ik iets verkeerd met instellingen of aansluitingen? De set komt zonder subwoofer of central speaker.

Foto's:










Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2019, 16:44:38 »
Je sluit dus je tv aan aan je versterker via de koptelefoon uitgang met een mini-jack naar rca.
Dergelijke uitgang is kwalitatief minder geschikt dan een pure rca uitgang. De signaalsterkte op de mini jack zal veel minder zijn. En vermits het een koptelefoon uitgang is, zal de signaalsterkte bepaald worden door het volume van de tv. Probeer dat eens luider te zetten.   
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

J.Kramer

  • *
  • Berichten: 3
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2019, 17:25:08 »
Je sluit dus je tv aan aan je versterker via de koptelefoon uitgang met een mini-jack naar rca.
Dergelijke uitgang is kwalitatief minder geschikt dan een pure rca uitgang. De signaalsterkte op de mini jack zal veel minder zijn. En vermits het een koptelefoon uitgang is, zal de signaalsterkte bepaald worden door het volume van de tv. Probeer dat eens luider te zetten.

Excuus dat ik de input aansluiting niet zo goed had uitgelegd. De 3.5mm jack had ik aangesloten op mijn telefoon, hiervan stond het geluid maximaal. De telefoon heeft voldoende output, op het LG systeem en in mijn auto werkt dit perfect.

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2019, 18:38:45 »
Tape Monitor toevallig ingeschakeld staan? Dat levert ook dit soort problemen op.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

J.Kramer

  • *
  • Berichten: 3
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2019, 15:34:20 »
Tape Monitor toevallig ingeschakeld staan? Dat levert ook dit soort problemen op.
Nee deze stond niet aan. Na het aansluiten van de bijbehorende cd wisselaar (zie afbeelding) kwam er wel goed geluid uit 1 van de speakers (balance stond neutraal). De kabels die ik hiervoor heb gebruikt, lagen er al. Die vond ik er sowieso niet meer zo fris uit zien. De set staat ook al een jaar of drie stof te vangen. Kan het zijn dat de connecties en de kabels gewoon niet meer zo goed zijn en eens goed schoongemaakt (connecties) en vervangen (kabels) moeten worden? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen? En kan ik de binnenkant dan ook niet beter gelijk schoonmaken?


benjamin

  • *****
  • Berichten: 2184
  • Iets wat nergens op lijkt, of niets wat ergens....
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2019, 00:16:35 »
.
« Laatst bewerkt op: 2 september 2023, 11:40:44 door benjamin »
IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 25 cm. woofers, 2de orde gefilterd.
Wharfedale Laser 100 dome tweeters, 2de orde.
Magnepan SMGb voor middentonen, 3de orde.
Rank Arena ribbons, 1ste orde; overlap super tweeter.

Rosita RA- 6500 versterker.

hayabusa

  • *
  • Berichten: 12
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2019, 07:47:31 »
Als de interne tuner ook een te zwak signaal (ontving de tuner toen ook een echt FM signaal?) geeft is er iets in het laatste stuk mis.
Dat wil zeggen: eindversterker, speakers, of de aansluiting tussen versterker en speakers.
Kun je foto sturen hoe de speakers op de versterker zijn aangesloten?

Eip

  • *****
  • Berichten: 1463
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2019, 15:15:29 »
Je hebt ook nog een mooie houtkachel, zie ik.   :wacko:
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panansonic DMP-BDT167

Herman1515

  • *
  • Berichten: 2
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #8 Gepost op: 9 december 2020, 22:16:50 »
Hi, heb je nog kunnen vinden wat het probleem was? Ik heb een HK AVR 21 en heb hetzelfde probleem. Invoer via tv/Aux en moet de volume knop op 80% zetten om heel zachtjes geluid uit de speakers te horen

Gr

jazzman

  • ***
  • Berichten: 386
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2020, 08:02:48 »
J. kramer heeft 1 1/2 jaar niet meer gereageerd..... Ik hoop voor je dat hij of zij dit nog leest....
ThivanLabs Gold Lion 805A
Yamaha CD-S3000 - Aurender X100L - Ayre Acoustics QB-9 DSD
Bassocontinuo Lyra 2.1 XL4 Cerbero Black - AudioQuest Rocket 88 (Demo)
AudioQuest Blizzard XTRM - Audes ST-900 Power Conditioner
Spatial Europe N07 MKII

LP

  • *
  • Berichten: 1
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2020, 18:32:28 »
ik heb hetzelfde probleem: mijn apart tuner PMR 4000R MKIII speelt veel te zacht over mijn versterker Marantz PM7001. het ligt aan het uitgangssignaal van de tuner, wat je kunt regelen en ik al op max heb staan. de CD speler komt wel goed (hard, als ik dat wil) door. de tuner op de CD ingang pluggen heeft nog steeds hetzelfde resultaat. wat doe ik fout?

erikjan

  • *****
  • Berichten: 4088
Re: Zeer zacht geluid uit speakers
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2020, 07:07:02 »
Niets. Er zit verschil in niveau uitgangssignaal tuner (waarschijnlijk max 1 V) en CD speler (max 2 V). Daarbij komt dat de meeste cd's meestal tot 0 dB worden uitgestuurd ("loudness wars") en de radio niet. Bij elkaar geeft dat een fors verschil in geluidssterkte.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric