Auteur Topic: receiver met stream mogelijkheden  (gelezen 604 keer)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: receiver met stream mogelijkheden
« Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2019, 21:16:54 »
Kennelijk wordt het digitale signaal in minimaal n van de apparaten nog bewerkt waardoor niveauverschillen ontstaan.
Dat kan bijvoorbeeld wanneer er een digitale volumeregelaar in zit. In mijn Raspberry Pi zit naast de volumeregelaar van het muziekprogramma ook nog het 'mengpaneel'  van Linux waarmee je het uiteindelijke uitgaande digitale signaal benvloedt.
Het omhulsel van een spdif kabel draagt niet veel bij aan het binnenhouden van het licht (dan zou het verzilverd moeten zijn van binnen). Het glas/ kunststofvezeltje houdt het licht door inwendige reflectie tegen de wand binnenshuis (idealiter).
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2019, 21:34:51 »
Bedankt voor jullie reacties.
Niveau verschillen zou natuurlijk kunnen.
Ik kan nergens vinden wat het uitgangsniveau is van de optische uitgang van mijn Philips tv, ik ging er derhalve vanuit dan die signalen altijd hetzelfde zijn....
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

Pimmie1968

« Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2019, 20:39:23 »
Update: tussen de tv en de Yamaha toch maar de dikkere (optical) kabel van de twee aangesloten en geloof het of niet, het signaal is beduidend sterker dan met de dunne kabel.
Het viel me ook op dat het rode licht wat je in het stekkertje ziet bij de dikkere kabel ook feller is dan bij de dunne kabel.
Geen idee wat daar de reden van is maar het geluid is nu hetzelfde als bijvoorbeeld internetradio.
Ook heb ik de tv voorzien van een CI+ module in plaats van de Humax ontvanger. (weer een kastje minder)
Het beeld is scherper dan voorheen dus weer een verbetering.
DAB+ werkt als een tierelier, zuiver geluid en zeer helder. lijkt op het eerste gehoor beter dan internetradio maar dat kan ook suggestie zijn. heb ik overigens alleen getest met 100%NL.
Qua geluid via de mediaspeler optisch naar de versterker wil ik nog uitgebreid testen, ook m.b.v. de meetmicrofoon dus dat houden jullie nog tegoed ;-)

Mmuetst

« Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2019, 22:13:13 »
Update: tussen de tv en de Yamaha toch maar de dikkere (optical) kabel van de twee aangesloten en geloof het of niet, het signaal is beduidend sterker dan met de dunne kabel.
Het viel me ook op dat het rode licht wat je in het stekkertje ziet bij de dikkere kabel ook feller is dan bij de dunne kabel.
Geen idee wat daar de reden van is maar het geluid is nu hetzelfde als bijvoorbeeld internetradio.
Ook heb ik de tv voorzien van een CI+ module in plaats van de Humax ontvanger. (weer een kastje minder)
Het beeld is scherper dan voorheen dus weer een verbetering.
DAB+ werkt als een tierelier, zuiver geluid en zeer helder. lijkt op het eerste gehoor beter dan internetradio maar dat kan ook suggestie zijn. heb ik overigens alleen getest met 100%NL.
Qua geluid via de mediaspeler optisch naar de versterker wil ik nog uitgebreid testen, ook m.b.v. de meetmicrofoon dus dat houden jullie nog tegoed ;-)
Misschien is de dunne kabel wel een keer geknikt...vind glasvezel niet prettig en dan er er meer demping opstaan op de kabel. Ook kan er vuil aan de glasvezel zitten aan de uiteinden van de glasvezel. In het datacenter poetsen wij altijd glasvezel kabel voordat deze aangesloten wordt aan een switch of router, maar dat is veel gevoeliger dan zo'n audio kabeltje.

Pimmie1968

« Reactie #19 Gepost op: 12 juli 2019, 16:57:21 »
Geen idee of de kabel geknikt is geweest, heb hem zo uit de verpakking gehaald.
Hij koste overigens maar 4,95 euro, wellicht dat 't hem daar in zit..
Bedoel je met demping een soort van weerstand of belemmering van het licht?

erikjan

« Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2019, 17:26:26 »
Ja, weerstand of belemmering van het licht. Er komt dan minder licht aan.
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #21 Gepost op: 12 juli 2019, 23:08:42 »
De vervuiling die op kabels kan zitten is niet mals...ook al komen ze nieuw uit de verpakking. In mijn vakgebied doen we altijd de glasvezel poetsen voordat we de kabel gaan gebruiken.

Pimmie1968

« Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2019, 20:09:52 »
Ja, weerstand of belemmering van het licht. Er komt dan minder licht aan.

Ik durf niet te zeggen of het vuil is geweest maar een duidelijk verschil in licht (felheid) was er wel.
Dat is nu opgelost, signaalniveaus meer gelijk.