Auteur Topic: Speakers vervangen in bestaande box  (gelezen 272 keer)

oliesjeik

• *
Speakers vervangen in bestaande box
« Gepost op: 8 juli 2019, 20:47:55 »
Beste mensen,

[SITUATIE]
Ik heb in de kringloop winkel een mooie set boxen gevonden (zie foto's).
Nu zijn de speakers echter al oud en niet van bijster goeie kwaliteit.

[CHALLENGE]
Ik wil graag de speakers in de boxen gaan vervangen voor nieuw speakers maar de buitenkant van de boxen mag niet aangepast worden (binnenkant maakt mij niet zoveel uit).

[VRAGEN]
1. De afmetingen van de speakers zijn een beetje vreemd (ovaal) en ik kan nergens deze afmetingen vinden. Ik heb al het internet afgestruind maar tot zover geen succes. Nu weet ik de naam van dit type speaker niet dus wellicht dat ik daarom niets kan vinden. Weet iemand of deze speaker maten/vormen nog bestaan en zo ja, waar ik deze kan vinden of hoe deze heten?

2. Mochten ovale speakers niet meer voorhanden zijn dacht ik 2 ronden (bijvoorbeeld een mid-tone en een tweeter) speakers er in te plaatsen. Kan iemand mij iets aan raden met de afmetingen die in de afbeeldingen te vinden zijn?

[KOSTEN]
Ik wil niet al teveel uitgeven, iets van 150 EURO voor beide boxen.

[AFBEELDINGEN]

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: Speakers vervangen in bestaande box
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2019, 20:59:28 »
Het lijkt een Duitse breedband speaker. Of die ovalen te vinden zijn, zal heus wel, zelfde maten zal ook wel. Wat dat betreft heb je genoeg inbouwsystemen voor in de auto. Die zijn dan vaak weer 2-of 3 weg uitgevoerd, zal wat meer en beter hoog en laag geven dan zo een breedbander zonder filter.

Een twee-weg systeempje er in bouwen kan natuurlijk ook, beetje zoeken bij de elektronica leveranciers, het zijn er zoveel. 150 is ruim voldoende. Daar kun je een hoop kanten mee uit. En met leuke resultaten.
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2019, 21:08:00 door benjamin »
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239. Denon DRA-550.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

benjamin

« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2019, 21:05:02 »
Beetje dit idee:

deze is volgens mij van Pioneer, zal best goed gaan in zo een kastje.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239. Denon DRA-550.

oliesjeik

• *
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2019, 19:35:47 »
Het lijkt een Duitse breedband speaker.

Dat kan wel kloppen idd --> was namelijk van een Blaupunkt ;)

deze is volgens mij van Pioneer, zal best goed gaan in zo een kastje.

Weet je welk model toevallig?

Zit nu te kijken naar JBL CLUB 6420 via deze website gevonden --> https://speakerchampion.com/best-4x6-car-speakers/
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2019, 20:23:28 door oliesjeik »

benjamin

« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2019, 20:57:17 »
Type van de Pioneer weet ik niet, ik zat even te kijken bij afbeeldingen ovale speakers, en toen kwam deze voorbij. Ik denk dat wanneer je een speaker kiest met de juiste inbouw-diameter, of daarbij in de buurt, dat dat een goede verbetering gaat geven.
Met de diameter kun je best een beetje smokkelen, zolang de stootrand van de woofer maar niet knel komt te zitten tussen het voorfront, hij moet soepel heen-en terug kunnen bewegen. Een stukje op maat geknipt rubber, of tochtstrip tussen speaker en voorfront voorkomt dat er teveel lucht ontsnapt, en de box goed geluidsdicht blijft.

En ja, je hebt zoveel keuze in die handel, ik heb ooit eens een filmpje gezien hoe dat allemaal gaat, dan ga je je wel afvragen of die autospeakers qua geluidskwaliteit nu wel zo verschillend zijn. De prijskaartjes in ieder geval wel.....

https://www.youtube.com/watch?v=P-pzTfc5C08