Auteur Topic: vermogen verhouding tussen fronts en sub  (gelezen 738 keer)

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: vermogen verhouding tussen fronts en sub
« Reactie #30 Gepost op: 7 augustus 2019, 13:04:12 »
Wat mij een beetje verbaasd is dat je dit met een TDL monitor wil gaan doen. Luidsprekers die geen kinderachtig laag produceren. Zou niet weten wat een sub daar nog aan moet gaan verbeteren.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Subbuilder

« Reactie #31 Gepost op: 7 augustus 2019, 13:41:37 »
Deel vh probleem is net dat tot 80Hz geen sub-laag of infra-laag meer is. De beste resultaten haal je dan ook met basdrivers ipv subdrivers.
Scanspeak 26W/8534G00 bijvoorbeeld.
http://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?part=26W/8534G00&Product_ID=11360
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

erikjan

« Reactie #32 Gepost op: 7 augustus 2019, 14:15:49 »
Wat mij een beetje verbaasd is dat je dit met een TDL monitor wil gaan doen. Luidsprekers die geen kinderachtig laag produceren. Zou niet weten wat een sub daar nog aan moet gaan verbeteren.
Precies mijn gedachte, maar Pimmie1968 geeft aan dat zijn kamer het probleem is, en dat hij dat met een sub wil proberen op te lossen.

Overigens snap ik niet waarom de DSP die hij hiervoor (blijkbaar) gebruikte bij een receiver niet bruikbaar zou zijn.
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

Subbuilder

« Reactie #33 Gepost op: 7 augustus 2019, 15:57:42 »
Omdat je analoog in en weer uit zal moeten gaan met die dsp. Dan kan je het gecorrigeerde signaal niet meer terug in de receiver krijgen.
En het probleem met je laagweergave is inderdaad beter te beheersen in de sub (bvb via externe dsp), maar dan is het zeker nodig om het laag dat het probleem geeft, uit je fronts te filteren. Anders blijft het uiteraard een probleem.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

erikjan

« Reactie #34 Gepost op: 7 augustus 2019, 16:30:41 »
Hmm, het laag van een sub zal op zich zeker niet beter zijn dan dat van een transmission line zoals TDL. Dan maar analoog IMHO. Het wordt toch analoog in die receiver. Lijkt me de moeite van het proberen waard.
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #35 Gepost op: 7 augustus 2019, 18:12:44 »

Klopt maar om een of andere reden (waarschijnlijk de afmetingen van mijn zitgedeelte) ben ik op mijn luisterplek laag kwijt.
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

benjamin

« Reactie #36 Gepost op: 7 augustus 2019, 19:25:33 »
Al wat geschoven? Sinds ik mijn TLS50's heb nagebouwd, en voorzien van een 'wall of sound' aan mids en tweeters op een apart gedeelte bovenop, was het laag (in tegenstelling tot wat ik verwachtte) ineens te overheersend geworden, ik had eerder verwacht, door de overdaad aan mid- en hoog units, dat het laag eerder minder uit de verf zou komen. Nu zit ik opgescheept met mijn geliefde (proest, kuch) L-kamer, en de oplossing was dat ik aan de langste zijde de speakers het meest evenwichtig klinken, ik heb geen DSP of iets dergelijks gebruikt, het laag is nu redelijk in evenwicht, wel zr afhankelijk van de opname die ik er in stop, want wat is dit kritisch om analytisch te zijn!

Punt is nu wel weer dat mijn luisterplek zich in de teen van de 'laars' van mijn L-ruimte bevindt. En dat door -3 wanden om me heen- het laag weer aangezetter kan klinken dan me lief is, maar echt ideaal krijg ik het ook niet, wat regelen met de bass knop gaat het beste.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.

Pimmie1968

« Reactie #37 Gepost op: 10 augustus 2019, 17:39:46 »
Ondanks dat ik de speakers niet veel kan verplaatsen ben ik toch aan het schuiven geweest.
Verder uit elkaar, dichter naar elkaar maar ook verder van de muur vanaf de achterzijde (tot een meter van de achterwand.
Al met al nauwelijks verschil.
Zou de rubberen rolrand na zo'n 20 jaar dermate stug worden dat dit resulteert in laagverlies?
Of zouden bepaalde filtercomponenten aan vervanging toe zijn?
Ik weet niet of hier iemand op het forum zit die bekend is met akoestiek en dit zou kunnen berekenen?
Mijn speakers staan 2.50 mtr uit elkaar, van speakers naar luisterplek is 3.30 mtr.
Vanaf de luisterplek tot de achterwand is ongeveer 1.50 mtr.
Het zitgedeelte is 5.5x5.5 mtr met een opening van 3 mtr aan de linkerzijde
https://b1architectuur.nl/portfolio/verbouwing-woonkamer-en-keuken
Link is van internet geplukt, is niet exact mijn verdieping maar komt overeen.
De tv en speakers staan tegen de muur naast de trap.
Wellicht kan iemand duidelijkheid geven over de roommodes?

Al wat geschoven? Sinds ik mijn TLS50's heb nagebouwd, en voorzien van een 'wall of sound' aan mids en tweeters op een apart gedeelte bovenop, was het laag (in tegenstelling tot wat ik verwachtte) ineens te overheersend geworden, ik had eerder verwacht, door de overdaad aan mid- en hoog units, dat het laag eerder minder uit de verf zou komen. Nu zit ik opgescheept met mijn geliefde (proest, kuch) L-kamer, en de oplossing was dat ik aan de langste zijde de speakers het meest evenwichtig klinken, ik heb geen DSP of iets dergelijks gebruikt, het laag is nu redelijk in evenwicht, wel zr afhankelijk van de opname die ik er in stop, want wat is dit kritisch om analytisch te zijn!

Punt is nu wel weer dat mijn luisterplek zich in de teen van de 'laars' van mijn L-ruimte bevindt. En dat door -3 wanden om me heen- het laag weer aangezetter kan klinken dan me lief is, maar echt ideaal krijg ik het ook niet, wat regelen met de bass knop gaat het beste.

Subbuilder

« Reactie #38 Gepost op: 10 augustus 2019, 20:19:40 »
Je kan de afmetingen ingeven in het gratis meetprogramma REW. Zo kan je de roommodes simuleren.

benjamin

« Reactie #39 Gepost op: 11 augustus 2019, 23:14:41 »

Zou de rubberen rolrand na zo'n 20 jaar dermate stug worden dat dit resulteert in laagverlies?
Of zouden bepaalde filtercomponenten aan vervanging toe zijn?
Welk filter ze in de TDL hebben, kom ik al googelend niet echt achter. Feit is wel dat TDL (IMF), verschrikkelijk ingewikkelde filterconstructies hebben ontworpen waarbij ik mezelf nog wel eens achter de oren krab of dat nou niet wat eenvoudiger had gekund.
Maar die Engelsen hebben daar wel eens vaker een handje van (gehad).

Je zou eens kunnen kijken hoe het met de condensatoren rondom de laagsectie gesteld is, metertje erbij en kijken of de waardes nog binnen de tolerantie's liggen, is het echt te gortig, dan heel het filter eens doormeten, zou ik sowieso doen, want wanneer de waardes bij het laag okee lijken; kunnen een paar verlopen exemplaren verderop in het filter je laag nog aardig in de war brengen wanneer daar alles in orde lijkt.

Pimmie1968

« Reactie #40 Gepost op: 15 augustus 2019, 22:11:06 »
Hallo benjamin,

Zover mij bekend is dit het filter:
http://www.cma4ch.org/chemo/image/hifi/TDL-Monitor-Studio4.png

benjamin

« Reactie #41 Gepost op: 16 augustus 2019, 00:58:42 »
De woofer is in vergelijk met mid en hoog relatief simpel gefilterd, en wat ik al een beetje vermoedde: voor het midden en hoog zijn door IMF weer alle registers opengetrokken.

Maakt - Als het in het filter mocht zitten - , de zaken er niet simpeler op. Ik zou toch gaan meten, ik neem aan dat de tolerantie op de condensatoren staat, want zelfs dat kunnen die Engelsen nog wel eens achterwege laten, maar ga gewoon maar uit van 10% tolerantie, ze kunnen wel claimen dat een condensator 2% tolerantie heeft, maar dat is gemeten met een specifieke frequentie onder een bepaald vermogen; zodra frequentie en vermogen veranderen, verschuift alles in een passief filter: wat dat betreft hebben we helaas te maken met de zwakste schakel in de luidspreker.

Meet alle condensatoren door, blijven ze binnen 10%, dan lekker laten zitten, meet je een forse afwijking, dan kun je je afvragen wat de consequenties zijn voor de rest van het filter, lukraak alles vervangen betekent zeker niet dat het ineens allemaal goedgekomen is. De 'oude' condensatoren bewaren is aan te raden.