Auteur Topic: Streamers  (gelezen 351 keer)

erikjan

Re: Streamers
« Reactie #60 Gepost op: 13 augustus 2019, 18:18:02 »
https://www.spotify.com/nl/download/linux/

https://fak3r.com/2018/06/10/build-a-headless-spotify-connect-server/

Lijkt me wel dus. ;)

PS overal waar je ubuntu tegenkomt zal debian vrijwel zeker ook werken. Zelf gebruik ik liever ubuntu omdat dat wat moderner en meer up-to-date is (en meer ondersteunt).
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #61 Gepost op: 13 augustus 2019, 19:04:56 »
Met die uitspraak over debian vs ubuntu ben ik het totaal niet eens: dat is een vooroordeel.
Er is een goede reden (meer dan n in feite) waarom ik ben overgestapt van ubuntu naar debian en daar nog nooit spijt van heb gehad.

Wat de analoge uitgang van de NUC betreft: dat is een standaard Realtek geluidskaart die daarin zit. Niets bijzonders. Voor HD audio raad ik aan een externe DAC te gebruiken, voor mp3'tjes en cd-kwaliteit flacs maakt het wat minder uit.

erikjan

« Reactie #62 Gepost op: 13 augustus 2019, 19:13:01 »
Nee, dat is geen vooroordeel. Heb op het internet 3 instances debian en 3 instances ubuntu draaien. Thuis nog eens een stuk of 10 ubuntu en 1 debian (op die machine wilde niets anders aan de gang, te oud) en nog raspbians. Ook (en juist) op mijn laptops draait ubuntu. Bij mijn klanten gemixd ubuntu (recentelijk besloten om daarop over te gaan) en debian. Heb wel enig idee waar ik het over heb, ;)

En als het veilig moet draait er OpenBSD. :P
― Terry Pratchett, Eric

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #63 Gepost op: 13 augustus 2019, 19:23:13 »
@Erikjan: ja, ik ken ZFS. En ik gebruik LizardFS voor mezelf, niet voor bedrijfstoepassingen. Als je meer dan 100 opslagnodes of meer dan 1 PB aan opslag nodig hebt, zou ik denk ik eerder naar Ceph kijken.
Bekijk ook dit eens: https://www.jdieter.net/posts/2016/09/30/from-nfs-to-lizardfs/
Dit gaat over een overstap van zfs met nfs naar lizardfs. Zijn hele verhaal eigenlijk van het prille begin van centrale opslagsystemen tot zijn uiteindelijke keuze voor lizardfs.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #64 Gepost op: 13 augustus 2019, 19:27:01 »
Nee, dat is geen vooroordeel. Heb op het internet 3 instances debian en 3 instances ubuntu draaien. Thuis nog eens een stuk of 10 ubuntu en 1 debian (op die machine wilde niets anders aan de gang, te oud) en nog raspbians. Ook (en juist) op mijn laptops draait ubuntu. Bij mijn klanten gemixd ubuntu (recentelijk besloten om daarop over te gaan) en debian. Heb wel enig idee waar ik het over heb, ;)
En als het veilig moet draait er OpenBSD. :P
Debian kun je perfect beveiligen. Ik gebruik Debian Testing voor desktops en Debian Stable voor servers. En als er nieuwere versies van bepaalde pakketten nodig zijn, kun je de backports activeren en daarvoor gebruiken. Alleen als je heel goed weet wat je doet kun je vanuit Stable bepaalde pakketten uit Testing of zelfs Unstable halen.
Ubuntu vind ik in vergelijking met Debian te resourcehongerig en er is geen rolling release. Bovendien ben ik nogal allergisch voor de vrijpartij met Microsoft die Canonical al enige tijd heeft.

erikjan

« Reactie #65 Gepost op: 13 augustus 2019, 19:48:54 »
En ik ga juist voor de stabiliteit van LTS in plaats van de rolling releases. ;) Debian heeft me te vaak gebeten toen ik nog testing of unstable op mijn werkplek draaide. Pakketten uit unstable halen is niet zo een goed plan. Ik heb bij een ISP gewerkt als unix admin (ik draaide veel meer dan alleen linux, en ja, voor het geval je je het afvraagt, ik was verantwoordelijk voor (het opruimen van) de hele server omgeving van die ISP die was overgenomen door een andere ISP. Alle 96 machines. Van debian linux (geoptimaliseerd voor Dell, wij hielpen Dell daarbij), Solaris tot Tru64 (cluster machine).

Daar bouwden we linux loadbalancers (met onderlinge heartbeat op rs232 om split brains te voorkomen) en antispam mail clusters zelf. Leuke tijd. :P

Linux is ten enen male niet goed te beveiligen, het ontwikkelmodel laat dat niet toe. Er zit te veel en er komt te veel rotzooi in de kernel. Gewoon slecht programmeerwerk die de ene exploit na de andere mogelijk maakt en geen of te weinig controle op de commits. Vandaar dat ik voor firewall toepassingen OpenBSD gebruik, pf is een verademing ten opzichte van iptables c.s..

Resources zijn voor mij nooit meer het probleem, Ik heb voldoende en voldoende krachtige hardware thuis en in een datacenter staan.

O, en als het resource zuinig moet zijn: kijk eens naar OpenBSD. Hele OS is 200 MB, en dan nog in de uitgebreide vorm.

Ik ben je linkje nog aan het lezen. ;)
― Terry Pratchett, Eric

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #66 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:31:08 »
Debian Stable gebruik ik niet als rolling release. Daar doe ik het upgraden handmatig en alleen als ik het nuttig vind.
Debian Testing is wel een rolling release en daar werk ik nu al bijna 10 jaar mee zonder enig probleem: allemaal desktopsystemen. De laatste twee jaar draai ik een desktop met Debian Sid en ook dat tot dusver zonder probleem. Je moet wel af en toe klaar staan om pakketten op hold te plaatsen tot bepaalde bugs weg zijn.

En ik moedig het gebruik van testing of unstable pakketten in een stable versie zeker niet aan. Daarom schreef ik ook dat je hl goed moet weten wat je doet voordat je aan zoiets begint. Normaal is de backports gebruiken veel beter en volstaat dat ook.

Mmuetst

« Reactie #67 Gepost op: 13 augustus 2019, 22:03:01 »
Op de website van https://shop.max2play.com/en/ zie je dat de Pi met verschillende DAC's kan worden uitgevoerd die verschillende chips gebruiken:
Burr-Brown PCM5122
Burr-Brown PCM5142
TI PCM5122 with 32-bit/384kHz
Sabre 9023p
Ik weet dat de Dragonfly van AudioQuest  ook het merk Sabre chip gebruikt en dat mensen enthousiast zijn over deze USB DAC. Ik heb zelf ook het verschil mogen ervaren tussen het geluid uit mijn iPad en deze Dragonfly (type red). Zit er in deze DAC's voor de Pi ook veel verschil of is onze mening op dit forum vergelijkbaar met versterkers: een DAC die DAC't  ;)
Helaas geen mening over verschillende DAC chips. In mijn Vault zit trouwens een 24/192 Cirrus sigma-delta converter.