Auteur Topic: Volume met 20% verlagen van inbouw systeem  (gelezen 188 keer)

De Maat

• *
Volume met 20% verlagen van inbouw systeem
« Gepost op: 15 augustus 2019, 10:43:21 »
Hallo Hifi Forum leden!

Ik heb wat hulp nodig met een inbouw systeem in mijn woning dat ik recent heb geplaatst. Ik ben tevreden over de setup en geluidskwaliteit, maar ik heb een probleem. Het volume is altijd (iets) te hard. Een wat vreemd probleem misschien, maar ik zou het volume vaak graag wat zachter kunnen zetten. Ook omdat ik veelal recht onder de speakers sta in de keuken.

Setup:
Bose SA-3 versterker 400W
Bose 791 plafond luidsprekers (10-100W per channel/rated 4 to 8 ohms, 50W IEC continuous power
handling; rated 6 ohms)
Google Chromecast Audio

De Chromecast is op de Aux ingang van de versterker aangesloten, analoog met tulp stekkers. Wanneer het signaal boven een bepaalde threshold komt schakelt de versterker aan. En dat is vaak al (net iets) te hard. Volume regel ik verder via Chromecast/Spotify.

Als het volume nu 100% is, zou ik deze ongeveer op 75-80% willen hebben. Permanent (reduceren van max volume) is ok. Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit zou kunnen bereiken?

Zelf dacht ik dat het toevoegen van een weerstand naar elk van de speakers misschien een oplossing zou kunnen zijn. Maar welke weerstand zou dit moeten zijn?

Bij voorbaat dank voor het delen van je kennis!

supernova

Re: Volume met 20% verlagen van inbouw systeem
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2019, 12:28:33 »
Attenuator bijvoorbeeld van Rothwell ik heb nog een nieuw setje liggen. Deze RCA steek je in de input van de versterker of cd speler enzovoort. Niet op een uitgang.
Dat scheelt 10 dB.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2019, 13:05:34 »
Dan komt de inschakeldrempel ook hoger te liggen en blijft het probleem hetzelfde.
Speakerattenuator(s) in de leiding van de betreffende speaker(s) zetten zou het probleem oplossen.
Geen audiofiele oplossing maar dat is Bose ook niet.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Gooffy

• *
    • Vinyl Collectie:
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2019, 19:10:04 »
Volgens dit filmpje zit er een connector op voor een externe volume regeling, je moet alleen een beetje handig wezen.
https://www.youtube.com/watch?v=fzallw9cuiM
Living: Harman Kardon: AVR 370, Samsung: UE48JU6000, Dali: Zensor 7 + Zensor 1, Mission: 73c, Humax: ihdr-5200, Chromecast,
Dual: 704/Shure V15-III, NAD: PP1, LG: BD570, WD: TV Live Hub, HT-PC: Kodi, Logitech Harmony 525.
Set 2 garage/Terras: Sony TA-F361r, B&W DM5, Philips 22RH423/21Z, Chromecast.

erikjan

« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2019, 19:22:40 »
De oplossing van Be tweeter is prima.

PS: die bose versterker is 100 W, geen 400 W. En audiofiel is die toch al niet (max 15 kHz). ;)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

XXsanderXX

• *
« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2019, 17:49:08 »
 10ohm weerstand scheelt al behoorlijk wat. En anders stop je er nog 1 tussen. Dus 20 ohm totaal. 
Gr Sander.
👍

Gooffy

• *
    • Vinyl Collectie:
« Reactie #6 Gepost op: 2 september 2019, 20:00:23 »
Zonde van de moeite TS is maar 1 keer actief geweest om vraag te plaatsen en dat was het  :(
Living: Harman Kardon: AVR 370, Samsung: UE48JU6000, Dali: Zensor 7 + Zensor 1, Mission: 73c, Humax: ihdr-5200, Chromecast,
Dual: 704/Shure V15-III, NAD: PP1, LG: BD570, WD: TV Live Hub, HT-PC: Kodi, Logitech Harmony 525.
Set 2 garage/Terras: Sony TA-F361r, B&W DM5, Philips 22RH423/21Z, Chromecast.

De Maat

• *
« Reactie #7 Gepost op: 4 september 2019, 12:42:46 »
Hartelijk dank allemaal voor jullie suggesties! Dat heeft me zeker verder geholpen. Ik wist niet dat er een externe volume regeling op de Bose SA-3 versterker zit, en ga de suggestie van Gooffy proberen. Nu eerst weer eens de tijd vinden om alles weer van achter het plafond vandaan te halen.