Auteur Topic: Cyrus cd ellende  (gelezen 322 keer)

Landmuziek

• *
Cyrus cd ellende
« Gepost op: 25 augustus 2019, 12:57:27 »
Goedemiddag leden.
Ik ben nieuw op het forum en eerlijk gezegd vooral lid geworden om een grote frustratie met jullie te delen en daarbij om advies te vragen.
In 2012 namelijk kocht ik bij Hifi Solutions in Amsterdam een splinternieuwe  Cyrus hifi set bestaand uit een serie 6 versterker en een serie 6 cd s  totaal voor 5000 euries.Samen met de Dali icon 6 2e generatie speakers hoor ik nu dingen in bijvoorbeeld opera's waarvan ik voorheen niet eens wist dat het er was.
D.W.Z hoorde!!! Onze Cyrus 6 se cd speler is er in die 6 jaar n.l. al voor de 2e keer mee gestopt.
De v vorige keer was al in 2014. Toen heb ik hem bij Hanze hifi in Zwolle ter reparatie aangeboden die hem vervolgens ergens naartoe stuurden alwaar er een nieuwe laser is ingezet en het loopwerk is gesmeerd of zoiets.
Vergeef me,maar ik heb er verder echt geen bal verstand van. Ik weet wel dat het bijna 300 euro kostte toen.
En nu is dat apparaat weer beginnen te hakkelen en overslaan. Soms stopt hij er zelfs helemaal mee, ook bij splinternieuwe cd's
Maar weer eens met Hanze hifi gebeld hoe dit nou mogelijk is. Tsja "kan je niets van zeggen" was het antwoord. 
C.d spelers zijn sowieso gevoelige apparaten zeker die van Cyrus.Ik kon maar beter een "streamer" bij hem kopen dat is modern en veel minder pechgevoelig blijkbaar. Nog een keer de Cyrus repareren zagen ze niet echt zitten daar. Beng, 1400 euro in 6 jaar kapot ex. reparatie ook nog.
Bij hifi Solutions kom ik ook niet terug want daar werd ik al eens oer- Amsterdams afgeblaft toen er een kabelplug bij de verhuizing afbrak en ik op zoek was naar een nieuwe. (Ik heb toen gratis 4 nieuwe gehad van de importeur trouwens).
Nou heb ik hier een 20 jaar oude gettoblaster die het op vakanties altijd probleemloos doet zelfs na jaren op zolder. Dat is dus kennelijk wel mogelijk!
 Is er iemand hier die mij kan uitleggen hoe dit alles kan en wat ik nog kan doen. Of is er iemand die ook dezelfde ervaring heeft met Cyrus c.d spelers. Wellicht kan iemand mij helpen bij een reparatie mits niet te ver van Zwolle .
Ik hoor graag van u.

Mmuetst

Re: Cyrus cd ellende
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2019, 22:09:47 »
Hallo Landmuziek en welkom op dit forum,

Je verhaal komt mij niet helemaal onbekend voor. Cyrus maakt mooie versterkers en ook de DAC in de CD speler zal prima zijn. Echter zal dit merk niet zijn eigen loopwerk maken. Bij andere merken lees je ook wel eens type spelers waarvan het loopwerk snel defect raakt. Als het een CD speler is van een paar tientjes dan haal eerder je schouders op...pech. Maar in jou geval met een dure set kan ik me goed voorstellen dat je er stevig van baalt. In de begin jaren maakte Philips CD spelers met een swing arm die gebouwd was als een tank en die nu nog bij veel mensen thuis zonder problemen draait. Ik heb zelf ook zo'n speler gehad en nog steeds spijt dat ik hem verkocht heb.

Op google kon ik niet zo snel vinden welk merk loopwerk ze gebruiken in deze speler (misschien dat andere forum leden dit wel weten). Persoonlijk zou ik ook gaan voor een streamer....geen mechanische onderdelen en makkelijk in gebruik. We hebben laats nog een leuke discussie gehad over zelfbouw (goed en heel betaalbaar) of kant en klaar...

Fotohuis

« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2019, 22:58:52 »
Een min of meer bekend probleem omdat de loopwerken tegenwoordig niet meer je van het zijn. Cyrus bouwt mooie versterkers en gebruikt top DAC's maar het loopwerk wordt gewoon ingekocht. En dat wordt dan ook snel het probleem. Het is al genoemd: Ik bezit een Philips CD204 van 1986 met een nog volledig metalen swing-loopwerk 2x 14 bits mono ladder DAC TDA1540. Technisch op veel dingen achterhaald maar deze CD speler werkt nog steeds en ik denk dat deze CD speler mijn NAD CD speler van 2006 (plastic loopwerk) gaat overleven.
Oplossing van je probleem: Ik zou bij Cyrus proberen een vervangend loopwerk te krijgen of er achter te komen welk loopwerk er in zit wat je dan misschien via Ali-E voor weinig kunt bestellen.
Misschien zit er op je Cyrus een Coax in voor de DAC en dan zou je een CD speler gebruikt kunnen kopen met een Philips CDM0 of 1 loopwerk en met een Coax uit zodat je dan gebruikt maakt van de geavanceerde DAC van de Cyrus maar afspeelt met een andere CD speler.

Fotohuis

« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2019, 23:09:26 »
Edit: Al nagekeken; alleen een Toslink digitale uitgang. Dat gaat dus niet helpen.

Fotohuis

« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2019, 23:19:11 »
Mechanisch echt een probleem CD speler:

Citaat
This sounds like the well documented fault with the Cyrus SE mechanism which has been discussed at length on the forums. Whilst many appreciate the sound of the players, they are unfortunately very unreliable in action.
My own 8SE2 was returned to the factory 5 times for attention to this fault. A couple of years ago, in an attempt to retrieve some credibility, Cyrus offered half price upgrades for their CD players. This offer was heavily subscribed as many owners wanted rid of their faulty machines. My 8Se2 was upgraded to CDXtSIG (a new machine) but this has now been back to the factory because of a faulty mechanism & performance remains hit & miss. This saga damaged Cyrus as a brand & many owners gave up & went elsewhere. The reputation for unreliability remains.
There may be ways for some owners to get around the problem but for those who just want their CDP to load, read & play discs it would seem disappointment & frustration is inevitable.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2019, 23:56:28 »
DVD spelertje Philips, en je bent de koning te rijk. Dingen vreten alles en kosten niks, geluidskwaliteit net zo goed als een exoot van een klein fortuin. Voor mij nooit meer iets anders.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita A-6500 versterker. Revox B780.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Fotohuis

« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2019, 00:09:15 »
c.clifton@cyrusaudio.com

De repair manager van Cyrus audio. Reparatie en update van je CD speler doen ze voor 300 GBP. Maar ze zullen ook inmiddels wel weten dat het loopwerk van hun CD spelers brakke zooi is. Als diversen CD spelers 5x voor reparatie van hetzelfde wordt opgestuurd dan weet je genoeg.

Ik heb nog een Philips CDF200 staan met Coax uitgang die je voor Eur. 100 kunt overnemen. Knoop je er een Cyrus DAC achter (met Coax ingang) en dan heb je weer dezelfde kwaliteit met een probleemloze CD speler.

Mmuetst

« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2019, 00:18:52 »
Dus kortom, deze speler was te mooi om waar te zijn. de eerste recensies waren heel lovend, en terecht, maar na een aantal jaren blijkt het loopwerk van deze speler rommel te zijn....jammer. Heel spijtig dat een merk als Cyrus een speler op de markt brengt met zo'n loopwerk. Een troost is dat andere merken (ja zelf Marantz) modellen op de markt hebben gebracht met vergelijkbare probleem loopwerkjes....

Landmuziek

• *
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2019, 14:14:48 »
Bedankt allen voor de reacties met ervaringen en opties. Ik vrees dat ik geen gelukkige aankoop heb gedaan met die Cyrus speler hoe mooi het i.d.d ook leek in combinatie met de versterker en speaker set van Dali. En ik kwam in eerste instantie nog wel bij hifi Solutions voor een Quad hifi set maar die was aanzienlijk duurder vanwege het extra (eind?) versterker + die Amsterdammers waren wouws van Cyrus in combinatie met Dali waarop ik dat natuurlijk gemakkelijk overnam. Over Quad gesproken. Ik vond op een andere hifi site een Quad 66 te koop van 1993 maar goed lopend .Misschien is dat wat ter overbrugging naar een uiteindelijke streamer? Is ook Engels./www.hifi.nl/tweedehands/10037749/QUAD-66-CD-speler.html

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2019, 14:30:05 »
Ik heb wel exotische spelers moeten afkeuren die meer dan vijfduizend euro hadden gekost vanwege een voddig Pbilips dvd loopwerkje. Wat ik nog van schijf draai gaat in een LG bluray speler van minder dan zeven tientjes en de rest stream ik via Raspberry Pi met Max2Play erop. Ik hoef ook geen dure cd speler meer. Ik knap alleen mijn CD 100 nog eens op.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Fotohuis

« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2019, 14:41:49 »
Het geluid van een CD speler wordt eigenlijk uitsluitend bepaald door de DAC met omliggende componenten (filters). Dus koop je bij een bekend Engels bedrijf een goede DAC dan klinkt die op alle CD spelers hetzelfde via de Coax aangesloten.
De laatste paar jaar zijn er al hele goede Chinese DAC's te koop voor in verhouding heel erg weinig geld. Ik heb zo'n DAC wel eens aangesloten op de Philips CDF200 van 1991 en mijn NAD CD speler van 2006. 24 bits en inderdaad het maakt niet uit welke CD speler je gebruikt en de betreffende DAC kost Eur. 20 en is beter dan de ingebouwde 20 bits DAC van de NAD uit 2006.
Zo'n 24 bits Chinese DAC zit ook in bv. een Chromecast Audio waarmee je voor Eur. 30 kunt streamen met bv. Spotify.
De markt voor een goede DAC is de laatste paar jaar ook veranderd. Wat niet wegneemt dat er in zo'n Cyrus echt top materiaal zit maar ja de prijs is dan ook top behalve dan zo'n knullig loopwerk.
Ik zou via Cyrus een gedeelte van je aankoop bedrag van de CD speler terug eisen omdat je van een dergelijk apparaat meer dan 6 jaar levensduur mag verwachten. Misschien kun je het apparaat opsturen en omruilen met een goede Cyrus DAC/Streamer.

Landmuziek

• *
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2019, 14:47:10 »
Daar had ik ook al aan gedacht.Ze moeten het in ieder geval nog ff van me horen daar in Engeland. Desnoods keil ik het hele apparaat door de ramen bij Cyrus als ik weer eens in Engeland ben. ;)

Fotohuis

« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2019, 14:51:51 »
Ik zou daar niet te lang mee wachten. Het valt nu nog onder EU consumenten recht maar na de Brexit kun je dat natuurlijk helemaal schudden.