Auteur Topic: Thorens TD 150  (gelezen 364 keer)

Marco401

• *
Thorens TD 150
« Gepost op: 22 september 2019, 22:31:22 »
Hoi,

Nieuw hier, en nieuw in Vinyl. Ik heb een Thorens TD150 aangeschaft met als doel deze te restaureren. En dan natuurlijk een aantal LPs aanschaffen. Ik heb momenteel een Cambridge pre-amp en versterker. De versterker heeft een phone input. Ik heb de Thorens vandaag voor het eerst aangesloten voordat deze uit elkaar gaat. Echter klinkt het volume zeer zacht tov cd/ radio. Heb ik dan toch een phone voorvesterker nodig.?

En heeft er iemand info hoe de arm af te stellen. Heb de originele handleiding erbij maar over de anti skating staat weinig beschreven.

Plan is nieuwe plint, riem vervangen, nieuwe vering. En wellicht een vervangende arm ( iemand tips?

BvD

Grt
Marco

...

superge

Re: Thorens TD 150
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2019, 16:56:08 »
Wat voor element zit er op? Je hebt MM en MC. Een MC element geeft een veel zwakker signaal af dan een MM element. Als het een MC element is en de phono ingang van je versterker is alleen geschikt voor MM (wat vrij gangbaar is) dan kan het kloppen dat je een zwak signaal hebt.

Wellicht heeft de losse voorversterker wel ondersteuning voor MC? Dan moet de uitgang daarvan op een 'normale' ingang van je versterker worden aangesloten. Tenzij de losse voorversterker een zogenaamde step-up transformator is die het MC signaal naar MM niveau opkrikt. Maar dat laatste lijkt me niet waarschijnlijk.
The S in IOT stands for Security

Fotohuis

« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2019, 21:35:21 »
Van een nieuwe plint gaat de draaitafel niet beter door klinken. Een nieuwe aandrijfriem wel want die moet goed passend zijn en niet slippen. Veren zijn alleen nodig als de afstand van het plateau tot de bodem te klein is geworden.
Je hebt idd. Moving Magnet ca. 5mV over 47kOhm signaal afgifte en Moving Coil tussen de 300-500uV over enkele tientallen ohms.
Je Phono RIAA versterker (Phono input) moet hierop worden ingesteld. Alleen de duurdere v.v hebben een ingang geschikt voor M.C.
Je kunt ook een step up trafo gebruiken en de uitgang aansluiten op de ingang van de M.M. Die versterkt het signaal ca. 10x en heeft bepaalde voordelen tov. een electronische M.C. voorversterker.
Bij sommige phono RIAA versterkers kun je de gain (versterking) nog instellen. Bepaalde M.M. elementen geven een iets lager signaal af (4mV) en je hebt ook nog Moving Coil high output elementen die je wel op een M.M. 47kOhm kan aansluiten maar een lager signaal 2mV-3mV afgeeft.

Fotohuis

« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2019, 22:06:26 »
Mocht het een probleem worden kun je een goede M.M. Phono RIAA voorversterker kopen. Voor weinig geld in de prijsklasse Eur. 60-Eur. 200 kan ik je de DJPreII aanraden (Momenteel bij Bax-Music ca. Eur. 55). Deze heeft een variable gain en een uitschakelaar rumble filter op 22Hz. Verder is de ingangscapaciteit instelbaar: 100pF of 200pF wat belangrijk is bij een M.M. Omdat je element met de kabel naar je Phono RIAA versterker en ingangscondensator een laag-doorlaat filter vormt en de RIAA correctie in het hoog gaat beïnvloeden. Je element heeft nml. een max. gespecificeerde capaciteit vaak <250pF of <400pF waar je onder moet blijven. Dat is ook de reden dat je de lengte van de Phono interlink niet zomaar kan gaan verlengen. Die is vaak zo'n 90-100pF/meter. Dus met de interne bekabeling en een vaak toegepaste ingangscap van 47pF is de maximale lengte dan zo'n meter tot 1,20m.
Als je handig bent kun je zelf ook een Phono RIAA zelf maken. Je hebt eenvoudige ontwerpen met een OPAMP of klassiek opgebouwd met bi-polaire transistoren. Kosten een paar euro aan componenten, voeding (kleine trafo) kast zijn de echte kosten.
Het maken van een goede M.C. voorversterker is erg lastig. Dan zou ik de keuze maken van de S.U.T. (Step Up Trafo) maar die kosten meteen een paar honderd euro. Een goede Phono RIAA met M.M. en echt ruisarme M.C. ook zo'n Eur. 500-800.
Een element moet overigens in compliantie goed matchen met de toonarm. Dus voordat je veel geld gaat uitgeven moet je dit uitzoeken. Op de Ortofon website staat een programma waarmee je dit kunt controleren.
Ik gebruik zelf Philips en Thorens draaitafels: 212-312-222-408 en een TD-160(mk1). Die Philips draaitafels gingen 15 jaar geleden zo de container in. Een Thorens bracht nog een paar tientjes op. Dus ja ik heb een 1972 22GA212 Philips (zelf gereviseerd aankoopbedrag eur. 10)  met een Ortofon M.C. h.o. MC-3 Turbo van Eur. 380 en een TD-160 met een Ortofon F15-E (VMS). Ook een 22GA312 met het topelement van Philips M.M. GP412Mk2 met een nog betere naald wat er toen was: Jico Shibata op alu Cantilever. Die 312 was Eur. 20 ook zelf gereviseerd en de naald uit Japan rechtstreeks Eur. 130. Bij een M.C. kun je de naald overigens niet vervangen, je krijgt bij Ortofon 20% inruilkorting als je een nieuw element besteld dus het kosten aspect bij een M.C. is veel hoger. Door het principe van M.C. klinkt bij dit systeem het midden en hoog beter.

Marco401

• *
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2019, 22:42:50 »
Bedankt voor de ruime info!
Ik heb wat onderzoek gedaan en het element wat er nu op zit is een Audio Technica AT 91 ( vrij standaard “ budget) MM element. Dit zou in theorie toch moeten werken met de phone ingang.
Voor de volledigheid; het zijn een Cambridge A 500 en P500 voor en eind versterker.
Zou het iets met de Thorens kunnen zijn?

De plint laat hem niet beter klinken, alhoewel ik lees hoe meer massa de bodem heeft hoe stabieler.

Wat betreft de kabel, het plan was deze te vernieuwen voor een 2 meter, ivm afstand tot de kast waar de Cambridge staat, geen aanrader dus.

Een beter element is een van de eerste upgrades die ik ga doen, budget is rond de €150,- .. tips?

Fotohuis

« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2019, 15:31:40 »
Audio Technica AT 91: Een echt instappertje, nog niet eens een GP400 spec van Philips wat destijds de meest eenvoudige naald was van onze nationale audio fabrikant tot de jaren 90. Deze AT heeft o.a. een erg lage output 3,5mV ipv. 5mV tot 5,5mV, waarmee meteen je probleem is verklaard.

Ik zou eens bij Nagaoka kijken voor een nieuwe M.M.

Stabiliteit: Hoe slechter de draaitafel des te meer massa er onder moet liggen. Ik heb een B&O (tangentiaal) gehad waar je echt een marmeren plaat onder moest leggen om geen terugkoppeling (bij een hoog volume) te hebben.
Bij mijn Philips draaitafels niet nodig, zo ook niet mijn Thorens TD-160. Sommige actuele low cost draaitafels (van plastic natuurlijk) leggen er een ijzeren plaat in.

Je kunt je draaitafel met een stevige plank aan de muur bevestigen, mooi waterpas en dan is een goede draaitafel vrij van elke terugkoppeling.

Ja de afstand mbt. de bekabeling is een probleem dus een aparte Phono RIAA met max. een meter goede kabel verbonden met de draaitafel en de afstand via de line out naar een lijn in van je voorversterker. Die afstand kan best 5m zijn zonder kwaliteitsverlies.