Auteur Topic: Levensduur luidsprekerbekabeling  (gelezen 153 keer)

peter23

• **
Levensduur luidsprekerbekabeling
« Gepost op: 6 november 2019, 19:14:33 »
Over de zin en onzin van dure luidsprekerbekabeling zijn ook op dit forum in het verleden al heel wat bomen opgezet. Wat mij interessant lijkt, is de vraag betreffende de levensduur van luidsprekerbekabeling, als die er berhaupt is. Om een aantal redenen mag ik aannemen dat er na verloop van tijd (hoe lang dat dan ook mag zijn) veroudering optreed.

Zo kan ik mij voorstellen dat er door de jaren vele kleine breukjes ontstaan door het stoten (stofzuiger), buigen, verleggen e.d.
Een andere belangrijke reden voor veroudering is oxidatie, en dan met name aan de ontblootte uiteinden.
Ik heb gelezen dat gebruik van zogenaamd "zuurstof vrij" koper (OFC, Oxigen Free Copper") gewoon kolder schijnt te zijn. Ook de chemische reacties tussen het isolatiemateriaal (met de daarin verwerkte chemicalin, lees:chloor) en koper moet ongetwijfeld zn weerslag hebben op de kwaliteit van de bedrading.
Dit alles bij elkaar opgeteld zou op z'n minst een toename in de weerstand moeten betekenen, verslechtering van de dempingsfactor en uiteindelijk hoorbaar in met name de lage tonen.

Mijn kabels zijn inmiddels al zon 20 jaar oud, vandaar dat deze vraag zich zo langzamerhand opdringt.
Geruststellend gedachte is, dat mijn oortjes nog steeds tevreden zijn over de weergave. Maar toch..
« Laatst bewerkt op: 6 november 2019, 21:46:36 door peter23 »
Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC-1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500  *  Sennheiser HD595

erikjan

Re: Levensduur luidsprekerbekabeling
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2019, 19:30:42 »
De enige problemen die ik ooit heb gehad is met Monster Cable luidspreker kabel die ging oxyderen. Die werd groen. Voor de rest: kijk of je wat ziet, zo nee, is er niets aan de hand.
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2019, 21:02:22 »
De enige problemen die ik ooit heb gehad is met Monster Cable luidspreker kabel die ging oxyderen. Die werd groen. Voor de rest: kijk of je wat ziet, zo nee, is er niets aan de hand.
Sloeg het monster groen uit  :eye:

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2019, 21:18:57 »
Hulk cable :wacko:
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Sony, IMF, Hepta en Rel.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2019, 21:19:39 »
Sloeg het monster groen uit  :eye:
Zit tegenwoordig volgens mij over kabeltjes te l*llen  ::)

Of zou 't z'n broer zijn? Hahaha!

https://www.youtube.com/watch?v=lG-3KyURXqk
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita A-6500 versterker. Revox B780.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Fotohuis

« Reactie #5 Gepost op: 6 november 2019, 21:25:15 »
De chemische reactie naar het polymeer PVC heeft uiteindelijk niets meer te maken dat er chloor bij is gebruikt. Het is een goede isolator en is goed weersbestendig tegen veroudering.
Koper kan oxideren en dan wordt het Groen. Dat is dan het geval bij het uiteinde, tenzij er een andere brakke polymeer voor is gebruikt met grote diffusie. Dus als je er een stukje vanaf knipt en opnieuw aansluit is er niks aan de hand. De koperen electronen worden ook niet moe van al de energie die er 20 jaar door is getransporteerd. OFC heeft te maken met het productie proces om zuiver koper te maken. Of je nu een koperen netsnoer gebruikt van 1,5mm2 of koperen LS kabel van 1,5mm2 maakt niets uit. Er wordt ook (nog) goedkopere LS kabel verkocht waar aluminium inzit. Dat heeft een slechtere geleiding. Gebruik maken van verzilverde LS kabel is onzin omdat zilver een nauwelijks betere geleiding heeft en echt vele malen duurder is dan koper. Voor 95% van de gevallen is een 2,5mm2 koperen LS kabel prima tot ca. 8-10m lengte. Als je gaat uitrekenen wat dat doet tussen een 4-8 Ohms belasting en de dempings factor van de versterker is dat nihil te noemen. Heb je een hele grote huiskamer en ga je ruim over de 10m dan kun je aan 4mm2 LS kabel gaan denken.

Mmuetst

« Reactie #6 Gepost op: 6 november 2019, 21:40:35 »
Enige kabel die beter geleid is een zilver kabel, maar horen ga je het niet, wel voelen, en wel in de portemonnee.
En ja ik was vroeger zo gek, dus ik heb nog een zilverkabel van Oehlbach liggen hier.
Tja, de achtergrond wordt zwarter (is natuurlijk ook heel Woke in audio, zwarte achtergrond) meer lucht om de instrumenten en meer diepte (tot zover kon ik alle bullshit taal bij elkaar vinden).
Voor mensen die niet weten wat Woke is: https://youtu.be/-qzjR2ZzTec

Fotohuis

« Reactie #7 Gepost op: 6 november 2019, 22:13:42 »
Het meest kostbare wat ik aan versterkers heb is een klasse A JLH. Uit mijn NOS STMicro electronics 2N3055 bak mooi geselecteerde paartjes op Ube en Hfe. Een mooie ringkern 160VA 2x 18V van mijn 40 jaar geleden stage bij Philips Medical Systems en een Ali-E PCB maar dan met 130C medische elco's. En hoera, als je dan gaat meten is deze klassieker binnen 3dB van 20Hz-200kHz met een THD nergens boven de 0,05%. De kast met koeling was dus het duurste, en wel Eur. 38. Jammer van de Eur. 40 verzendkosten en invoerrechten die je dan nog moet betalen. Ja daar gaat dan 3,5m 1,5mm2 koperen LS kabel naar een eigen gemaakte breedbander gemaakt met een Visaton driver. Ook dat komt niet boven de Eur. 60 want de panelen waren over van mijn keuken. Een draaitafel, ik heb er vele, favoriet een Eur. 10 212 (Philips) van MP gehaald en gereviseerd. Daar zit dan nu een Ortofon MC-3 turbo in. De Phono RIAA ook zelf gemaakt met een OPA2134, aan onderdelen nog geen Eur. 10. De kastjes zijn altijd de duurste kostenpost maar een Teko blijft ook altijd onder de Eur. 20. Aan luidsprekers van actieve MFB 544 tot 489, FB820 (allemaal Philips) en onlangs voor Eur. 300 een nieuwe set Teufel Theater 500-16 opgehaald. Je loopt soms tegen van alles aan: Mooie NAD set met 2x 115W amp + tuner + CD speler met 20 bits D/A voor Eur. 240. Onlangs via dit forum nog een hele mooie Thorens TD-160 kunnen vinden maar eigenlijk was die ruim buiten mijn normale budget. CD spelers: 471 van Eur. 7,50 CD204 Eur. 30 CDF200 Eur. 20 al dan niet met coax uitgang. Tape decks N4504 vanaf Eur. 2,50 tot een N4450 van Eur. 80 en alles wat er tussen in zit N4511 voor Eur. 20 met nog 160 BASF 18cm tapes erbij. Zelfs nog een werkende N2521 cassette deck van twee defecte nog 1 perfect werkend kunnen krijgen. Draaitafels 212-312-222-(1)408 alles wat zo tussen 1972-1978 is gemaakt. De duurste was Eur. 25. In die tijd ook nog allemaal HiFi en allemaal gereviseerd, 401/412 elementen enz. Kabels/interlinks: Zelf maken REAN/Neutrik verguld de duurste stekker is dan Eur. 1,70. Jullie snappen het inmiddels wel: Daar zit echt geen zilveren kabeltje tussen ....

peter23

• **
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2019, 19:12:19 »
Koper kan oxideren en dan wordt het Groen. Dat is dan het geval bij het uiteinde, tenzij er een andere brakke polymeer voor is gebruikt met grote diffusie. Dus als je er een stukje vanaf knipt en opnieuw aansluit is er niks aan de hand.

Ok, Ik zou me dus eerder zorgen moeten maken over een slecht of geoxideerd uiteinde en/of contact tussen kabel en versterker of luidspreker, dan over de kabel an sich.
Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC-1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500  *  Sennheiser HD595

peter23

• **
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2019, 19:18:50 »
Enige kabel die beter geleid is een zilver kabel, maar horen ga je het niet, wel voelen, en wel in de portemonnee.
En ja ik was vroeger zo gek, dus ik heb nog een zilverkabel van Oehlbach liggen hier.

Die verleiding heb ik in het verleden idd ook niet kunnen weerstaan. Wijsheid komt met de jaren!

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2019, 20:00:08 »
Ok, Ik zou me dus eerder zorgen moeten maken over een slecht of geoxideerd uiteinde en/of contact tussen kabel en versterker of luidspreker, dan over de kabel an sich.
Geen zorgen, de resultaten zijn uiteindelijk toch wel klein hoor, heb eens zitten kijken hier bij een Spectral DMA 150 ( die ik al verkocht heb eigenlijk) , en die heeft gigantische aansluitklemmen achterop, kun je echt superdikke kabels op aansluiten, mijn Grundig Rosita A6500 heeft niks anders dan DIN pluggen achterop, dat wordt een beetje pietepeuteren om je kabel daar fatsoenlijk in te krijgen, maar met een beetje kunst- en vliegwerk lukt het uiteindelijk wel, en ja, elk half jaar of zo knip ik een stukje er af (wanneer ik hem vast zou hebben staan, maar aangezien ik de ene na de andere versterker heb staan, gaat dat al vanzelf, steeds wisselen tussen DIN en gewone aansluitingen, daar korten je kabels vanzelf wel van in. :P)

Zou me er geen seconde zorgen over maken, de Spectral staat bekend als n van de beste versterkers ter wereld.....hahaha, nou mooi niet, geen hond die verschil hoort tussen de superpluggen of de DIN aansluitingen op de Grundig.
En geloof me, ik WIL zo graag verschillen horen! Maar ze zijn er niet, gewoon niet. Allemaal onzin, heb zelfs de lichtelijke neiging om langer naar de Grundig te luisteren als een andere versterker, maar dat zal wel autosuggestie zijn.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita A-6500 versterker. Revox B780.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

erikjan

« Reactie #11 Gepost op: 7 november 2019, 20:03:57 »

De Monstercable waar ik het over had was groen aan het uitslaan over de hele kabel. ;) Er zaten heel wat monsters in blijkbaar.
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric