Auteur Topic: Matched tubes of niet  (gelezen 148 keer)

Mmuetst

Matched tubes of niet
« Gepost op: 30 september 2019, 21:23:09 »
Vorige week is een buis, el34 in mijn Prima Luna buizen versterker defect geraakt.
Ik heb ter vervanging een set Tung-sol EL34B gekocht om de Prima Luna buizen te vervangen. Toch vind ik het zonde dat ik nu drie buizen heb die dan niet meer gebruik. Nu vraag ik me af of je met een auto bias systeem ook verplicht bent om de buizen te matchen?

Laan

Re: Matched tubes of niet
« Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2019, 22:09:07 »
Volgens mij niet. De auto bias van de PL trekt dat recht. Daarbij had ik een vergelijkbare situatie met mijn PL dialogue. Voor de grap een set licht gebruikte JJ el34 II gekocht. Komt er eentje defect aan. Dus een enkele nieuwe erbij gekocht die totaal niet matched volgens opgave tonefactory. Maar het klinkt gewoon goed.

Mmuetst

« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2019, 12:13:05 »
Hoi Laan, bedankt voor je antwoord. Prima Luna vraagt voor hun standaard buis:

EL34 Silver Label = EUR 22,70 p/stuk
EL34 Gold Label = EUR 28,75 p/stuk (gematched)

Nog geen idee welke buis in mijn PrimaLuna ProLogue Four buizenversterker zit, zal wel de silver label zijn.

Laan

« Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2019, 20:29:13 »
Standaard zitten er shuguang buizen in met eigen label erop. Silver. Gold is een optie. Niet standaard. Als je er eentje bij koopt matched die waarschijnlijk niet, maar dat is niet erg. De JJ die ik los kocht is 22 mA de andere 3 39 mA. Klinkt als een klok :)

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2019, 21:48:48 »
Hmm het logo van Prima Luna kost wel een paar Euro extra: Shuguang / Valve Art EL34B 17,30.
Ik weet een winkeltje in Haarlem waar nog wel tweedehands Prima Luna buizen liggen, misschien kan ik ze daar voor een leuke prijs kopen (Van den Eijnde Audio) heeft ook een buizen tester om zo toch dicht in de buurt van de andere buizen uit te komen.

Mmuetst

« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2019, 22:06:19 »
Die nieuwe buizen in mijn versterker klinken wel heel lekker....

Laan

« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2019, 22:46:21 »
Als je het nog lekkerder wil, probeer eens andere voor buisjes. Wat PL standaard monteert is niet het beste lijkt mij. Met genalex goldlion bijvoorbeeld heb je ineens een heel ander gehalte in huis..