Auteur Topic: Bluesound powernode 2i HDMI  (gelezen 957 keer)

dennis ky

• *
Bluesound powernode 2i HDMI
« Gepost op: 5 oktober 2019, 16:00:47 »
Hallo allemaal... ik ben nieuw op het forum en heb mij, ook omdat ik wat meer wil lezen over Hifi, aangemeld omdat ik een vraag heb aangaande een combi.
Ik heb net een nieuwe woning betrokken en wil daar gaan streamen maar wil ook een goed geluid.
Het moet allemaal klein en fijn zijn, mede doordat mijn vrouw eigenlijk geen speakers wil maar ik wel van muziek houd.
Mijn keuze is gevallen op een Bluesound powernode 2i HDMI met 20x 60W versterking.
De grote uitdaging is nu om daar knappe boxen bij te matchen.
Na veel luisteren kwam ik uit op B&W 606 (ook omdat deze nog in m'n budget passen) omdat ik ze erg aangenaam vind luisteren. Om mijn vrouw tegemoet te komen overweeg ik ook nog de 707 vanwege het formaat. Hier mis ik alleen een iets ruimtelijke klank (vast vanwege het formaat).... een beetje lucht, maar verder vond ik ze top. Ik heb ze wat harder gehoord in een winkel maar twijfel een beetje over het haalbare volume in mijn woonkamer van 5,5x6,5 meter.

Mijn eerste vraag is; passen de 707's met een gevoeligheid van 84 db bij de powernode met een vermogen van 2x60 W. Het hoeft niet op volume 'concert' maar soms even op volume 'ik twijfel of de buren dit waarderen' mag wel.

Mijn tweede vraag; de 606 en de 706 hebben een gevoeligheid van 88 db. Zou dat beter schikken als de 707 te zwak is of schiet dat nog steeds te kort???

Mijn derde vraag; wat is zonder twijfel wél een goede als de 707 of 606/706 niet voldoen???? Wat voor speakerspecificatie moet ik dan naar kijken of moet ik echt een andere versterker zoeken waar ik mee kan streamen (er is niet veel vergelijkbaars tov de powernode (formaat)).

Groet,

Dennis

supernova

Re: Bluesound powernode 2i HDMI
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2019, 17:01:53 »
Je vrouw moet niet zeuren, misschien de bleusound node2 kopen met een mooie losse versterker dan is het altijd goed. Het geld dat je overhoud heb je een goede tweedehands versterker. Maar de powernode zou het ook moeten kunnen, ik persoonlijk heb liever wat meer kracht reserve, van de andere kant zijn het maar kleine bass speakertjes en moet het wel kunnen. Maar de keuze moet je vrouw toch zelf maken :'(
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2019, 17:23:45 door supernova »

supernova

« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2019, 17:09:03 »
De 707 S2 zou toch beter moeten zijn is ook duurder dan de 606.

Jan

« Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2019, 17:19:28 »
De luidsprekers van je keuze zoveel mogelijk thuis proberen.

supernova

« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2019, 17:28:16 »
Als je thuis ook helemaal niets aan de Akoustiek mag doen, bijvoorbeeld een prachtig wollen kleed en wat dingetjes aan de muur zullen maar weinig speakers echt goed klinken. Thuis klinkt het idd anders dan bij een goede audio zaak.

dennis ky

• *
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2019, 19:25:11 »
Bedankt voor de reacties.

@Supernova...... mijn vrouw mag zeuren wat ze wil. Iemand die het met mij uit houdt heeft daar alle recht op.  ;)

Een extra versterker wil ik in principe niet. Ik wil zo min mogelijk dus een klein apparaat met een kleine speaker.
Het gaat er om, kan een 2x60 watt versterker een speaker met een gevoeligheid van 84db nog een beetje op volume krijgen?
En als dat niet zo is, kan dat dan wel bij een gevoeligheid van 88db of maakt dat in de praktijk niet veel uit?

Dus de B&W 707 (84db) of de B&W 606 of 706 (met een gevoeligheid van 88db).
Of anders een tip naar wat voor specificaties ik eerst moet bekijken bij de speaker om te weten dat de versterker voldoet.

Fotohuis

« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2019, 21:05:14 »
Voor elke 3dB heb je een verdubbeling van je versterker vermogen nodig om eenzelfde geluidsdruk te halen. Met een kamer van 5,5x6,5m zou ik met een 2x 60W RMS vermogen (de vraag is altijd wat het ding in werkelijkheid afgeeft) geen luidspreker kiezen onder de 87dB/W/m.
In mijn luisterruimte 3x4,20m  heb ik oa. een 2x 10W klasse A eindtrap op een 90dB/W/m luidspreker staan en dat gaat net.

dennis ky

• *
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2019, 21:12:40 »
Dankjewel fotohuis.
Dan vallen de 707's met 84 dB/W/m af...... (helaas voor moeders de vrouw  ^-^ )

Dan wordt het nog luisteren of de 706 het prijsverschil met de 606 rechtvaardigt.....

De Bluesound/NAD versterker schijnt toch wel aardig mee te kunnen qua output (volgens de recensies).
Maar bovenal, ik vond het lekker klinken.

Bedankt voor je input

Fotohuis

« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2019, 21:53:01 »
Inderdaad, de opgaves van NAD kloppen wel met de praktijk. In mijn luisterruimte heb ik oa. een NAD 2x 85W-115W versterker en die zit inderdaad rond de 90Watt aan 8 Ohm in de meetopstelling. Ik heb veel vintage apparatuur jaren 70-80 (allemaal gereviseerd) de NAD is dan van 2005.
In die 3x4,20m heb ik nog een Philips MFB actief LS systeem staan (544) (1978), gaat prima met 2x 45W/60W. Maar als je aan de NAD een set gereviseerde FB820 (Philips-1989-re-foam-recap) of Teufel Theater 500-16 met Helmholtz resonator draait (die is dan nieuw, beide 88dB/W/m) gaan ook vanaf 38Hz-35Hz dan heb je een echte muziek beleving. Zo ook de draaitafels, ik heb er 6. 1 in de huiskamer, 5 in de luisterruimte wat varieert van een Philips 212-312-222-408 tot een Thorens TD-160 met allerlei leuke elementen zoals GP401-GP412 shibata (Philips) en F15-E (VMS), MC-3 Turbo (Ortofon). 20 jaar geleden gingen die Philips draaitafels wat de topmodellen waren vanaf 1972-1976 zo van de zolder in de kliko, zeker met een (klein) defect. Dus een aardig stapeltje "gered". En dan hebben we het nog niet over de tape decks en de CD spelers met nog ladder DAC's. Het klinkt allemaal goed en elke muziek drager heeft zo zijn voor- en nadelen. De Phono-RIAA versterkers voor al die draaitafels bouw ik zelf want op een NAD van 2005 zit niet eens een ingang daarvoor.

dennis ky

• *
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2019, 22:01:36 »
 :)) Briljant..... dat klinkt allemaal heel mooi maar gaat mijn kennis ver te buiten.  :think:

Wat ik er uit filter is dat je met 2x85W en met 88db/W/m een echte muziekbeleving hebt.
Dan ga ik er van uit dat in dat geval ik al serieuze ruzie zal hebben met de buren.
2x60W zou dus een passende versterking zijn voor de boxen...

Wat ik met de tijd wel nog wil is ook een platenspeler. Gewoon de beleving van weer eens een plaat opleggen, zitten en luisteren, lijkt me een heerlijk 'ritueel' om even te ontspannen..... Ik heb helaas geen lp's meer overgehouden uit mijn jeugd maar dat geeft wel een mooi excuus om daar weer eens voor te shoppen.

Super dat je zo'n mooie hobby hebt.... daar benijd ik je om.

Fotohuis

« Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2019, 22:42:10 »
Ik heb dan wel alle LP's bewaard en ik kan je alleen maar aanraden een redelijk merk begin jaren 70 draaitafel te kopen, te (laten) reviseren want die zijn echt veel beter dan de plastic brakke zooi die ze nu aanbieden tot een paar honderd euro.
15-20 jaar geleden kon je ze voor bijna nop kopen, nu kost een Philips klassieker zoals een 22GA212 (gemaakt van 1972-1976) met een klein defect zo'n Eur. 15-20. Na revisie wat aan onderdelen hetzelfde bedrag kost wordt de kostprijs dan uiteindelijk bepaald door het element wat je gaat monteren. Zo'n 212 uit 1972 is ruim 2x beter (In spec) dan bv. een TEAC van een paar honderd die je ziet aangeboden. Voor een top element uit die tijd een Philips GP412Mk2 betaal je meestal rond de Eur. 50 maar de bijbehorende Jico vervangnaald een Shibata of SAS op Alu of Boron cantilever daar betaal je resp. 160-225 Euro voor. Moet je natuurlijk gewoon nieuw kopen bij Thakker, net zoals de nieuwe aandrijfriem enz. Naald/element icm. de arm bepaald uiteindelijk de kwaliteit wat door zo'n combinatie met een goede phono RIAA voorversterker voornamelijk nog door de kwaliteit van het vinyl zelf wat je hebt of koopt wordt bepaald.
Bepaalde top merken uit die tijd zoals een Thorens zijn de laatste paar jaar erg duur geworden dus je moet je ook weer niet gek laten maken. Vinyl is niets anders dan PVC (plastic) waar je een harde diamant in de groef laat draaien, een correctie van het laag +20dB, het hoog -20dB volgens de RIAA curve door RCA in 1954 bedacht om genoeg speeltijd op een 33tpm LP te krijgen en daar komt dan ook nog best wel een goed geluid uit. Maar zoals ik al zei elk medium heeft z'n beperkingen.

dennis ky

• *
« Reactie #11 Gepost op: 5 oktober 2019, 22:50:31 »
Ik hoorde mijn vader laatst nog zeggen dat hij nog een draaitafel heeft staan op zolder..... dat zal zeker een oude zijn. Wellicht niet jaren zeventig maar zeker niet later dan jaren 90.
Hoe zou ik dat dan aan kunnen sluiten op bijvoorbeeld een powernode (jackplug) aangezien ik er van uitga dat zo'n oude platenspeler niet een eigen voorversterker heeft?
Is het mogelijk om een oude platenspeler in een houten onderplaat over te zetten? Wat ik bedoel is dat ik de bodemplaat van de speler graag in mooi hout uitgevoerd zou willen hebben.

Hoe kan het dan dat een hedendaagse platenspeler niet kan tippen aan een jaren 70 speler?

supernova

« Reactie #12 Gepost op: 6 oktober 2019, 00:42:04 »
Ik dacht dat het klein en fijn moest zijn, mag je wel zo'n oude lelijke DT erbij hebben? ;D
Vroeger maakte ze meestal kwaliteit. Nu ook nog maar dan ben je héél wat meer kwijt.
En met een dt heb je ook automatisch weer meer dingetjes nodig. Kijk uit dat je het virus nu niet krijgt, dan blijft het niet bij één apparaat ;)

Jan

« Reactie #13 Gepost op: 6 oktober 2019, 09:05:23 »
Is de Scansonic M10 iets?

dennis ky

• *
« Reactie #14 Gepost op: 6 oktober 2019, 22:02:53 »
Zier er wel futuristisch uit zo'n scansonic. Mooie speaker om te zien maar ik denk dat een sensitivity van 85 db bij 6 ohm niet veel meer brengt dan waar ik mee begon, de B&W 707 van 84 db bij 8 ohm..... maar...... ik kan het verkeerd hebben want ik ben een leek die naar cijfertjes kijkt en een vermoeden heeft dat in een ruimte van 90 m^3 deze te kort zal schieten met een versterker van 2x55 bij 8 ohm.....

Als ik het fout heb dan hoor ik het écht graag......