Auteur Topic: Volume regeling digitaal  (gelezen 159 keer)

Wim V.

• *
Volume regeling digitaal
« Gepost op: 10 oktober 2019, 19:34:41 »
Ik ben nieuw op dit forum. Ik worstel(de) zoals zovelen (vlgns internet) met het instellen van het digitale volume van mijn digitale componenten.
Ik zit nu te wachten op de Lake People DAT RS05, waarmee ik volgens mij het probleem van een "analoog aandoende volume regeling", terwijl ik volledig in het digitale domein blijf, heb opgelost.

Mijn vraag is: moet ik het volume van de componenten in keten steeds op 100%/0dB gaan zetten, dus ook van de JBL 705p luidsprekers, of maakt dat bij de luidsprekers niet uit?

Natuurlijk kan ik straks luisteren, maar ik houd van technisch optimale oplossingen

Mmuetst

Re: Volume regeling digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2019, 22:21:44 »
Worstelen is niet nodig, wat vind jij lekker? Mijn Prima Luna buizen versterker is verder van perfect, lage dempingsfactor, maar met de juiste luidsprekers klinkt het fantastisch en kan ik meer genieten van muziek dan.....(vul zelf maar in). Dus fuck die meningen van anderen...ga voor wat jij lekker vind...en dan maakt het niet uit wat een ander vindt.

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2019, 19:22:44 »
Lake People DAT RS05

De website https://power-holdings-inc.com/Lake-People-DAT-RS-05-Digital-Audio-Translator-p136295660 zegt
Digital volume control: controls the digital volume via potentiometer
Dat klinkt mij in de oren als digitale volume control aangestuurd door een analoog circuit.

In principe verlies je resolutie door digitaal het volume te verlagen.
Maar de meeste DACs zijn 24 bit en de meeste audio is 16 bit.
In deze situatie kun je dus in theorie er  probleemloos 48 dB er af halen zonder resolutie verlies.

Een ander nadeel van digital volume control is dat je het signaal knijpt, niet de ruis.
De SNR wordt steeds slechter.
Analoog knijpt zowel signaal als ruis.
Echter bij een goede DAC ligt die ruis op iets van -120 dBFS dus hoe maak je dat hoorbaar?

Verder kunnen analoge potmeters gaan kraken en zijn ze zelden lineair en volledig symmetrisch.
Uiteraard introduceren ze net als ieder andere component een klein beetje ruis.

Gezien het feit dat de JBL's DSP gebruiken, verwacht ik dat ook daar volume in het digitale domein wordt geregeld.

Het mooiste is natuurlijk als je nog ergens iets met een analoge volume (dus een potmeter) hebt staan.
Kun je het eens uitproberen, lekker luid spelen en dan  analog knijpen en digitaal versterken en omgekeerd waarbij je probeert om de geluidsdruk constant te houden.
Ik verwacht dat je verbaasd zult staan over het gebrek aan hoorbaar verschil.

In principe is het beter om als je meerdere digitale volume hebt, om alles op 1 na op 100% te laten(in de veronderstelling dat 100% nog verzwakt nog versterkt).
Maar ook daar zou je wat mee kunnen experimenteren.

Wim V.

• *
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2019, 09:34:37 »
Volgens hun informatie blijf je volledig in het digitale domein. Dat was voor mij essentieel, want ik kende de bezwaren van analoge volume controle.

Dank voor de reactie!