Auteur Topic: Stereo versterker  (gelezen 159 keer)

ThirdEye

• *
Stereo versterker
« Gepost op: 13 oktober 2019, 21:12:36 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Ik ben ThirdEye, werkzaam als TOA scheikunde en ben niet vies van een stukje electronica. Daarnaast ben ik muzikant en muziekfan (hele hele brede smaak, maar voornamelijk hardrock tot aan de wat stevigere metal).
Maar goed, waarom ik hier ben:
Ik heb mijn computer, waarop ik mijn muziek opneem ((bas)gitaar, en zang, of juist het programmeren van drums en sequences), maar waar ik ook op game (ik ben een racefanaat, en doe racegames). Daar hangt een externe geluidskaart aan, wat dan weer via een mixer (samen met standaard geluid van de zelfde PC, en het geluid van verschillende andere bronnen) doorgaat naar een versterker (stereoversterker).

Nu is dat laatste beestje, de eindversterker het aan het begeven (na 20+ jaar trouwe dagelijkse dienst). Nu kan ik een nieuwe versterker kopen, met allemaal tierelantijtjes en functies erop die ik toch niet ga gebruiken, maar het lijkt me een stuk leuker om er zelf eentje te bouwen.
Voor de duidelijkheid:
Ik wil maar 3 knoppen op het geheel. Een aan/uit-knop, en 2 volumeknoppen: 1x main, en 1x koptelefoon.
En ik gebruik maar 1 ingang, de uitgang van mijn mixer (gewoon 6,5mm jack, of tulp. Ik wil juist geen XLR gebruiken)
en daarnaast dus uitgangen voor speakers (1x links, 1x rechts) en een uitgang voor een koptelefoon.
Ik wil dus geen gedoe met een equalizer, of 3 knoppen voor bass/trebble/mid. Ik wil gewoon het basis geluid met geen enkele andere afstelling.

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een goede schakeling hiervoor. Maar tot zover heb ik nog geen succes in het vinden. Nu kan dit zeer zeker liggen aan het niet gebruiken van de juiste zoektermen, maar tijdens het zoeken kom ik weer andere interessante dingen tegen, en dan ben ik daar ineens 4uur zoet mee (ja, ik heb het idee dat ik ADHD-er ben, en dit is door een collega die de leerlingen hierop onderzoekt, ook gesuggereerd).
Het liefst zou ik iets hebben op 100W. Ja, ik weet dat men het het liefst op laag volume afmixt, maar ik gebruik hem dus ook voor het geluid van gamen en gewoon "achtergrond muziek".

Bijkomende vraag: Ik vind een boel over class A, C, AB, T, G en nog meer letters, en hoe ze werken. Maar welke klasse er nu waar gebruikt word? Kan iemand mij vertellen welke klasse je wilt gebruiken voor het basisgeluid zoals men het in de studio opneemt?

[nogmaals: ik zie teveel interessante dingen, en ben snel afgeleid door dat vogeltje wat voorbij vliegt]
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2019, 21:33:17 door ThirdEye »

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: Stereo versterker
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2019, 22:42:29 »
Zou zo maar kunnen dat @Fotohuis nog wel een paar ontwerpen op de plank heeft liggen  :)
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita A-6500 versterker. Revox B780.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

erikjan

« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2019, 23:00:53 »
Of kijk eens naar Hypex modules. Veel meer dan een eindversterker heb je niet nodig, want je kunt feitelijk op je mixer al alles doen wat je vraagt, met mogelijke uitzondering de hoofdtelefoonuitgang. Losse hoofdtelefoonversterker lost dat ook op.

Hypex houdt zich bezig met klasse D versterkers. De beste wel te verstaan. Energiezuinig en heel goed werkend. Leent zich prima voor zelfbouw want veilig als je je aan de voorschriften houdt.

https://www.hypex.nl/
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

ThirdEye

• *
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2019, 08:53:54 »
Hypex verkoopt leuk spul, dat moet ik toegeven. Maar wel heel erg bedankt voor de tip!
En het inderdaad puur een eindversterker die ik nodig heb.

Maar ik wil dus juist het hele ding helemaal zelf bouwen, inclusief de printplaten die nodig zijn. Vandaar dat ik juist de schakelschema's zoek. En bij hypex staat er wil info bij de downloads, maar niet het schema van de schakeling (alleen die van hoe je de andere modules moet aansluiten).

PS: Hoofdtelefoonaansluiting overigens geen vereiste (zoals Erikjan eigenlijk ook al meld), maar zou een welkome feature zijn op de eindversterker.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2019, 11:30:03 »
Uiteraard geeft Hypex geen schema's van hun klasse D techniek en bijvoorbeeld noodzakelijke kritische aarding.
Er is geen uitgesproken type versterker wat voor jouw toepassing het beste is als je wilt gaan zelfbouwen. Schema's te over op het internet en dan is het gewoon een keuze maken en uitvoeren. Bij zelf maken van printontwerpen moet je zeker rekening houden met een goed ontwerp qua signaalmassa en aarding. Gebruik maken van een kit, zoals van Velleman kan je behoeden voor veel ellende als oscilleren etc. Het maken van een versterker is meer dan het simpelweg verbinden van de componenten zoals in een schema aangegeven. Je luidsprekers zijn ook maatgevend voor het benodigde vermogen en gewenste ruisafstand (belangrijk bij nearfield mixen met hoogrendementsluidspreker. Mijn PA luidsprekers wil je niet van al te te dichtbij beluisteren met 100 Watt erop, om maar een voorbeeld te noemen.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 11:32:18 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2019, 13:07:27 »
Dit is voor weinig best lollig spul.
Heb er zelf ook een die bijna af is.

€ 17,40 | 1 paar LJM-MX50 SE (100 w + 100 w) Power amp kit Stero Versterker kit DIY
https://s.click.aliexpress.com/e/qhzYDsz2

Fotohuis

« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2019, 18:35:39 »
Tegen Ali-E prijzen kun je nergens tegenop met een zelf ontwerp-zelfbouw. Kijk eens naar de Elektuur 100 Watter, ruim 80W aan 8Ohm, bijna 120W aan 4Ohm. Werkt in klasse AB met Darlington transistoren in de eindtrap. Eenvoudig ontwerp, vrij zekere nabouw.
Het zijn jaren 80 ontwerpen.

erikjan

« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2019, 19:44:08 »
Tegen die prijzen kun je inderdaad niet op. :) Als ik zo het Engels lees dan heb je nog wel een vertaler nodig. ;)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Fotohuis

« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:30:59 »
Ik heb ze bij Ali-E mijn klasse A v.v. laten bouwen. Als onderdelen en pakket voor Eur. 12.
Voor de volumeregelaar gebruik ik dan een Alps Blue. Die kost alleen al Eur. 11.

Als eindtrap gebruik ik de bekende John Linsley hood klasse A eindtrap met geselecteerde STMicroelectronics (gebruikt) 2N3055. Die kost dan Eur. 19 voor een stereo uitvoering. De kosten zijn natuurlijk de kast met koeling en 160VA ringkern-trafo die er bij komen. Maar voor Eur. 100 ben je helemaal klaar.

Fotohuis

« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:37:41 »
De J.L.H. eindversterker levert 2x 10W in klasse A en dus bij lange niet na de gevraagde 100Watt. De ruststroom hiervan stel je per kanaal in op 1,1 tot 1,2Ampere. De vervorming THD van 20Hz-200kHz <0,05% wat met geselecteerde 2N3055 gemakkelijk wordt gehaald. Bovendien klinkt deze eindtrap gewoon erg goed.