Auteur Topic: Vifa Filigran mist laag (advies gevraagd)  (gelezen 269 keer)

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: Vifa Filigran mist laag (advies gevraagd)
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2019, 19:14:10 »
misschien wat duidelijker:

- In dit geval kunnen de draden van de aansluitterminals richting filter in de speakerkast verkeerd om aangesloten zitten, door jouw actie zitten nu zowel de woofer Ún de tweeter nu goed.

- In het andere geval zouden de aansluitingsdraden vanaf het filter in de speakerkast naar de woofer verkeerd om hebben gezeten, nu zit bij jou de woofer wel goed, maar de tweeter staat nu uit fase.

De meeste fabrikanten werken met gekleurde draden in de kast, dus wanneer de andere box vergeleken wordt met de gene die verkeerd om zat, zou je er vrij gemakkelijk uit moeten komen of de speakers allemaal juist zijn gemonteerd.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita A-6500 versterker. Revox B780.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

benjamin

« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2019, 01:33:37 »
Aha, de Vifa Filligran was dus een bouwpakket, beetje laat dat kwartje viel. Tsja, dan kunnen er meer fouten ingeslopen zijn, een fabrikant die eens een medewerker heeft die slecht geslapen heeft en daardoor een misser maakt komt sporadisch nog wel eens voor, bij een zelfbouwpakket liggen zaken zoals een verkeerde aansluiting veel eerder op de loer.

Nu zou ik allebei de boxen toch eens gaan doormeten, wanneer je daar de apparatuur niet voor hebt kan dat alsnog betrekkelijk eenvoudig gebeuren.

Beginnen bij de filters en eens goed nalopen of alles naar de juiste eindbestemmingen lopen, zeker niet moeilijk.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita A-6500 versterker. Revox B780.

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2019, 20:11:48 »
Fabrieksmedewerkers zijn ook maar mensen, mogelijk zijn de plus en min van het filter verkeerd op de luidsprekeraansluitingen gesoldeerd in de kast, of verkeerd om naar de ingang van het scheidingsfilter. Dus dan zitten de plus en min verkeerd op de print van het filter.

Wel vaker gezien, zowel bij massa productie speakers, en ook bij dure Richard Allan monitors, ook in mijn vorige set IMF TLS 50 zat de middentoner verkeerd om.
Bij een gloednieuwe set SB-5 Technics speakers die ik vroeger op test had klonk de ene box totaal anders dan de andere, de spoel naar de woofer was over de plus maar aan 1 kant gesoldeerd, en liep recht van de plus ingang naar de plus van de woofer, de spoel was overgeslagen door de produktiemedewerk(st)er.

Foute waardes condensatoren toch ook wel vaker gezien, of dat nu net niet op voorraad was of gewoon onoplettendheid? wie zal het zeggen....

Dat zou je zomaar verkeerd ingeschat kunnen hebben. In mijn type TDL zit de mid speaker ook "verkeerd" aangesloten maar dat is ook in het filter schema te zien. Grote kans dat het bij jouw type ook het geval is....
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

benjamin

« Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2019, 21:29:50 »
Nee, deze hadden we goed, de Peerless- mid stond met de min op de plus van de print, en vice-versa. Nu zegt dat in de regel ook weinig, want wanneer je een filterkarakteristiek hebt die onderling sterke verschillen meet, is er een kans dat de fase op de scheidingsfrequentie anders uitpakt.

Met andere woorden, en om niet meteen totaal in het diepe te duiken qua techniek: een filterkarakteristiek volgens Linkwitz verschilt van Bessel, en die pakt weer anders uit dan bijv. een Chebyshev of Riley. Okee, het wordt meteen wel technisch... :P

Anders dan; bij een 12/dB octaaf ( twee componenten op 1 unit) filter staat doorgaans de driver in tegenfase, maar wanneer per unit de filterorde verschilt krijg je ineens allerlei tegenfases, wat overigens volkomen normaal is.

Dit kan ik niet in Jip en Janneke taal verwoorden, misschien dat iemand dat wel kan, want ik begrijp mezelf niet eens meer wanneer ik lees wat ik heb opgeschreven  :think:

benjamin

« Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2019, 21:58:12 »
een filterkarakteristiek volgens Linkwitz verschilt van Bessel, en die pakt weer anders uit dan bijv. een Chebyshev of Riley.
Kijk, nu ga ik zelf al de fout in: Linkwitz is gelijk aan Riley, daarom de naam Linkwitz- Riley.

Eenvoudiger misschien; wanneer een unit in een filter expres verkeerd gepoold is, zou dat kunnen komen omdat de orde van het filter per band anders is. Volgens de totale meetkarakteristiek klopt het dan alsnog, maar soms wordt er gesimuleerd om het juiste resultaat te verkrijgen.

patpur

• *
« Reactie #20 Gepost op: 24 oktober 2019, 12:24:12 »
Allemaal dank voor het meedenken!

Alles is nagekeken en zit nu prima.

Geluid is een stuk beter!

Dank!
Vriendelijke groet,
Patrick