Auteur Topic: Streamen 24 bit problemen  (gelezen 189 keer)

patpur

• *
Streamen 24 bit problemen
« Gepost op: 24 oktober 2019, 12:22:39 »
Hallo allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan waar ik graag wat hulp bij krijg.

Ik gebruik een Chromecast Audio (up to 24 / 196) aangesloten met een digitale audio kabel van toslink naar 3,5 mm. De receiver is een Yamaha RX-V1300  (DA converter 24 / 196).

Wanneer ik met Qobuz (Studio abonnement) naar de Chromecast Audio stream gaat het goed tot de kwaliteit 24 bit 44.1 khz.  Zodra ik 24 / 96 of hoger stream is het geluid alleen nog maar Stereo. De receiver schakelt van een DTS programma over naar Stereo. 

Waarom kan ik dan geen DTS (Music) programma meer gebruiken en al mijn speakers aansturen bij een hogere kwaliteit dan 24 bit 44.1 khz ?

Als ik de Chromecast Audio analoog aansluit (naar tulp) lijkt het beter te gaan. Hoewel  24 / 196 ook alleen Stereo is.   Maar ik heb het idee dat de kwaliteit overall dan een stuk minder is.

Ik hoop dat een meedenker weet waar dit aan ligt.

Vriendelijke groet,
Patrick
Vriendelijke groet,
Patrick

Subbuilder

Re: Streamen 24 bit problemen
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2019, 12:40:42 »
Een setting in je Qobuz of Chromecast die fout is (downmixt)?
Of in de Yamaha?
Of de Yamaha ondersteun 96kHz en hoger niet via optische weg?
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2019, 13:18:39 »
Via TOSlink en S/PDIF in het algemeen ben je beperkt tot 24 bit 96 kHz in STEREO. DTS is multichannel en met de beperkte bandbreedte van S/PDIF kun je daar niet voor 5 of 6 kanalen die resolutie halen, dus dat wordt met verlies gecomprimeerd en met een resolutie 24 bit 44,1 kHz om binnen de beperkte bandbreedte te passen.
Wil je digitaal hogere resoluties aankunnen, dan moet je afstappen van S/DIF en ofwel naar usb ofwel naar (aanbevolen) hdmi overstappen. HDMI ondersteunt de hoogste bandbreedte: 11 kanalen met 384 kHz 32 bit is geen probleem.

Subbuilder

« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2019, 13:50:28 »
Oeps. Inderdaad. Multichannel highres. Dat kan sowieso niet via toslink. Een Chromecast (video) aanschaffen. Of beter nog, een HD. Dan heb je meteen ook een ethernet aansluiting.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Subbuilder

« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2019, 13:51:47 »
Maar waar vind je multichannel content op Qobuz? Heb je daar toegang tot met een Studio abonnement? En wat is dat dan concreet?

patpur

• *
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2019, 14:00:19 »
Bedankt alvast voor het meedenken.

Wat gebeurd er dan als ik de Chromecast analoog (3,5 mm naar tulp)  aansluit?   Als ik dan via Qobuz een High res bestand afspeel ,doet hij wel multi channel (DTS Music) ?   Of downgrade hij dan?   
Vriendelijke groet,
Patrick

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2019, 20:17:01 »
Analoog is er alleen stereo beschikbaar bij de Chromecast, dus het antwoord is nee.
Je Yamaha receiver ondersteunt geen hdmi en geen usb, dus zit je vast wat HD in multichannel betreft.
Upgraden naar een receiver met HDMI-ingangen is de oplossing.

Subbuilder

« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2019, 07:22:25 »
Wat hij dan zal doen is het stereo signaal omzetten naar meerkanaals met een Dolby of dts upmixer.
Die setting kan je per inputkanaal anders instellen. Dus hij kan dit ook via de optische weg. Het is gewoon een keuze, in welke vorm je hem een stereo signaal wil laten weergeven.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2019, 18:31:56 »
Dat is niet wat hij vroeg. Je beschrijft het via een DSP omvormen van een stereosignaal naar pseudo-surround.
Hij wil échte multichannel kunnen weergeven in HD, maar dat kan niet met die Yamaha.

Subbuilder

« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2019, 01:12:21 »
Dat kan ook niet met Qobuz.

erikjan

“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Subbuilder

« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2019, 20:27:55 »
Zie je dan ergens multichannel hi-res audio aangeprezen. Ik kan het niet vinden.

erikjan

« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2019, 22:08:11 »
Uit die tekst:

Citaat
That’s why Qobuz, far from abandoning downloading on a fee-for-service basis, will offer a new and improved DSD and Bineal format downloading service at the beginning of September 2017 with albums in multi-channel, a quality already available at Qobuz.

multi-channel zijn de sleutelwoorden in deze.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2019, 10:56:13 »
DSD kan die Yamaha natuurlijk niet afspelen, maar multichannel PCM in HD alleen maar als hij usb of hdmi als ingang aanvaardt of een multichannel analoge ingang heeft die de bron dan ook zou moeten hebben. Dat is geen van alle het geval. Dus als OP graag zulke content van Qobuz wil kunnen spelen heeft hij een nieuwe surroundreceiver nodig met hdmi-ingangen en een DSD-dac aan boord. Dat laatste hoeft niet per se, omdat je doorgaans behalve DSD ook multichannel HD FLAC files kunt kopen, of als je ze al hebt kunt afspelen via een via hdmi aangesloten mediaspeler.