Auteur Topic: Advies over systeemkeuze  (gelezen 235 keer)

Ragnor

• *
Advies over systeemkeuze
« Gepost op: 28 oktober 2019, 09:45:23 »
Ik ben volledig nieuw in de wereld van audio. Ik ben al een poos op zoek naar een geschikte set-up maar ik kom er maar niet uit en heb het idee dat ik ideen en opties mis want volgens mij hebben heel veel mensen mijn 'probleem'. Mocht dit onderwerp overigens al ergens uit de doeken gedaan zijn dan hoor ik het graag, ik heb even gezocht maar kon zo geen topic vinden die vergelijkbaar was met mijn casus.

De situatie:
- 1 pc (zonder wifi adapter)
- 1 of meerdere telefoons

Mijn doel is:
- Audio van pc altijd afspelen op 1 speaker, niet alleen audio files maar ook YouTube, Nedvliks, Games etc. l het geluid van de pc dus naar de speaker.
- Mogelijkheid om audio van pc af te spelen op twee speakers, n in woonkamer en degene bij de pc.
- Mogelijkheid om audio vanaf telefoon(s) af te laten spelen op de speaker in de woonkamer en/of de speaker bij de pc.

EDIT: Ik heb momenteel enkel speakers met simpele luidsprekerkabel (geen jack o.i.d.) en ben dus op zoek naar speakers e.d. die bovenstaande kunnen regelen.

Ik ben op zoek naar de meest betaalbare optie wat bovenstaande situaties aan kan. Eventueel zou ik nog een wifi adapter in mijn pc kunnen inbouwen. Ik zat te kijken naar een set-up met twee Sonos Symfonisk (Ikea) boxjes, maar ik begreep dat pc audio niet heel gemakkelijk zonder irritante vertraging te converteren is om naar de Sonos app te sturen. Daarnaast hebben ze geen audio ingang en zou ik dus een Sonos Connect of Amp moeten hebben en die vind ik voor mijn situatie wel erg prijzig.

Hebben mensen advies en/of ideen over hoe ik bovenstaande situatie aan zou moeten pakken? Ik sta overal voor open! Het budget ligt niet vast maar goedkoper is beter en de geluidskwaliteit hoeft niet mega goed te zijn zolang het maar niet 'slecht' te noemen is.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2019, 12:11:51 door Ragnor »

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
Re: Advies over systeemkeuze
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2019, 11:23:55 »
Je zou eens naar Bluetooth kunnen kijken.
Indien je apparatuur geen BT aan boord heeft dan zijn er BT senders en receivers te koop.

Een andere optie is Chromecast
Dat verondersteld WiFi en zal met name af telefoon (Android) leuk werken.
Google is gestopt met de productie van Chromecast Audio maar zal nog wel te koop zijn op internet.
Aan de PC kant zal dit wat mager erken, bij mijn weten alles wat draait in Chrome (de browser) is te casten, rest niet.

Sonos is een fraai eco-systeem maar ook redelijk gesloten.
Idem BlueOS van NAD

UPnP/DLNA is de open industrie standaard.
Moderne apparatuur (receivers , smart TV) hebben dat aan boord.
Op Android of PC is het ook geen probleem.
Moet je spullen kopen dan wordt het vaak wat prijzig.
Een paar goedkope oplossingen op mijn website: http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/Network.htm

Ragnor

• *
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2019, 12:16:31 »
Bedankt voor je reactie!

Kun je wel audio vanaf je pc naadloos streamen naar een BT device wat dus niet werkt met wifi?

Je benoemt dat Sonos een fraai systeem is, maar is er dan een mogelijkheid om mijn casus te koppelen aan Sonos? Aangezien ik het idee heb dat het afspelen van AL mijn audio niet gaat werken bij het systeem van Sonos.

Citaat
UPnP/DLNA is de open industrie standaard.
Moderne apparatuur (receivers , smart TV) hebben dat aan boord.
Op Android of PC is het ook geen probleem.
Wat bedoel je precies met dat het op android of pc geen probleem is? Ik bevat niet volledig wat hierin de oplossing is.

Ik heb mijn post nog een beetje verduidelijkt. Ik ben dus op zoek naar speakers e.d. die mijn casus oplossen. Momenteel heb ik helemaal niets wat ook maar in de buurt komt van een oplossing dus hoe concreet mogelijk de oplossingen zijn hoe beter! (Als in, oplossing = boxjes A en B van merk X met een dingetje van Y zorgt ervoor dat ik geluid kan streamen vanaf telefoon n pc).

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2019, 12:49:59 »
Citaat
Kun je wel audio vanaf je pc naadloos streamen naar een BT device wat dus niet werkt met wifi?

Of het apparaat heeft BT aanboord en zo niet dan kun je een BT sender/receiver op de analog out / in aansluiten.
Zo kun je eenvoudig alles wat een analoge in/uit heeft wireless maken
http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/BluetoothPortable.htm

Naar mijn idee een wat eenvoudiger en goedkopere techniek dan via WiFi

Citaat
Je benoemt dat Sonos een fraai systeem is, maar is er dan een mogelijkheid om mijn casus te koppelen aan Sonos?

Iets als de Sonos Port kan zelfs analoge bronnen aan

Gezien je edit, je hebt een paar boxen staan maar geen versterker e.d., kijk dan eens naar dit soort producten
https://www.jbl.nl/home-audio/JBLPLYLIST150BLU-Z.html?gclid=CjwKCAjwo9rtBRAdEiwA_WXcFlR1mo9L4kOjYMu8RzClAuAKIUXEPF_PAeaHwXLTFNZhA-eKPtwBghoCmVMQAvD_BwE

Ondersteunt zowel BT als chromecast

Jan

« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2019, 17:42:44 »
Steljes Audio NS1 of NS3?

Mmuetst

« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2019, 21:19:43 »
Enige die dat nu in een active speaker heeft is de Denon HEOS 1 HS2 kost 250,- per stuk.
Deze kan via USB of line-in aangesloten worden.

Ragnor

• *
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2019, 15:22:21 »
Steljes Audio NS1 of NS3?

Sorry ik begrijp je vraag niet ;)

Jan

« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2019, 17:48:18 »
Misschien zijn Steljes Audio NS1 of NS3 interessant.

Ragnor

• *
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2019, 12:10:04 »
Misschien zijn Steljes Audio NS1 of NS3 interessant.

Excuus, had niet door dat Steljes een merk was.. Bedankt voor de tip!

Het klinkt alsof die boxjes doen wat ik wil, namelijk fungeren als pc speakers maar ook aanstuurbaar via een mobile device via bluetooth. Mijn enige probleem met dit systeem is dat de speakers verbonden zijn met elkaar middels draad en volgens mij bedoeld zijn om naast elkaar bij een pc te staan. Ik ben op zoek naar speakers waarvan er n (of twee kleintjes) bij de pc staan en de andere in de woonkamer zonder met draad aan elkaar verbonden te zijn.

Jan

« Reactie #9 Gepost op: 3 november 2019, 12:09:50 »