Auteur Topic: Afstelling naald/element niet goed: schuift door bij neerkomen  (gelezen 118 keer)

vandb

• *
Afstelling naald/element niet goed: schuift door bij neerkomen
« Gepost op: 2 november 2019, 23:09:53 »
Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Omdat ik recent weer een platenspeler in gebruik heb, zocht ik een goed forum om mijn vragen stelkwn en ervaringen te delen.
Ik heb onlangs een Dual cs5000 met Ortofon mc20 element overgenomen van een vriend. Bij bijna elke plaat die ik nu afspeel, schuift de naald bij het neerkomen ineens door naar een eindje in het eerste nummer. Dat lijkt me niet goed voor naald en plaat.
Enig idee met welke afstelling ik dit kan voorkomen?

Alvast bedankt,
Jan

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
Re: Afstelling naald/element niet goed: schuift door bij neerkomen
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2019, 00:46:42 »
Dwarsdruk compensatie op de juiste waarde instellen.

vandb

• *
« Reactie #2 Gepost op: 3 november 2019, 01:09:33 »
Dank je, Mokumer45. Ik ga 't morgen eens rustig proberen.

Mmuetst

« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2019, 11:29:32 »
Naald druk kan ook te laag zijn. Bij Ortofon kun je makkelijk alle waardes terug vinden.
Bij de Dual moet je eerst (als de naald gemonteerd is) de arm in balans brengen, of wel je moet de naalddruk en dwarsdruk op nul zetten en dan zorgen, door aan het gewicht aan de achterkant te draaien, dat de arm in een rechte horizontale positie blijft zweven. Daarna stel je de naalddruk en dwarsdruk in volgens specs van Ortofon: https://www.ortofon.com/mc-series-p-704
Trouwens mooie draaitafel, veel plezier mee!

peter23

• **
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2019, 15:24:09 »
Dwarsdruk (antiskating) wordt vaak niet in de specs vermeld, maar wordt doorgaans ingesteld op de waarde van de aanbevolen naalddruk (Tracking force).
Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC-1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500  *  Sennheiser HD595

Fotohuis

« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2019, 16:06:33 »
En moet worden afgesteld op de juiste schaal: Sferisch of Elliptische/Shibata vorm naald. Ook dat kun je terug vinden in de spec van je element.

Ruud13

« Reactie #6 Gepost op: 5 november 2019, 18:31:28 »
Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Omdat ik recent weer een platenspeler in gebruik heb, zocht ik een goed forum om mijn vragen stelkwn en ervaringen te delen.
Ik heb onlangs een Dual cs5000 met Ortofon mc20 element overgenomen van een vriend. Bij bijna elke plaat die ik nu afspeel, schuift de naald bij het neerkomen ineens door naar een eindje in het eerste nummer. Dat lijkt me niet goed voor naald en plaat.
Enig idee met welke afstelling ik dit kan voorkomen?

Alvast bedankt,
Jan

Om welk type van de Ortofon MC20 gaat het?