Auteur Topic: Uitbreiden naar 5.1 set  (gelezen 198 keer)

physics

• *
Uitbreiden naar 5.1 set
« Gepost op: 29 februari 2020, 09:50:11 »
Goedemorgen,

Gezien de nieuwe aanwinst van een eigen huis ben ik aan het kijken naar de mogelijkheid om mijn huidige stereo speakerset uit te breiden naar een 5.1 systeem. Momenteel bezit ik 2x Pawel/Ensemble PA-1 (uit erfenis), naar mijn (beperkte) kennis best prima speakers :). Ik wil deze set dus uitbreiden met 2 rear speakers en een center speaker en een subwoofer voor een betere cinema experience. Aangezien mijn huidige speakers niet de minste zijn vroeg ik mij af wat voor soort speakers je hier het beste mee kan matchen, het zou natuurlijk zonde zijn om deze speakers te vervangen door een volledige 5.1 set of hier twee goedkope speakers bij te zetten. Het lijkt me dat je niet zomaar speakers uit verschillende series bij elkaar kan zetten? Hopelijk hebben jullie hier wat advies in.

Daarnaast heb ik mijn oog laten vallen op de Denon AVR-X2600H receiver. Deze Ligt qua prijs/kwaliteit redelijk in mijn bereik, maar ik vroeg mij af of deze het beste in mijn speakers naar boven kan halen. Zijn hierbij dingen waar ik op moet letten bij mijn zoektocht naar een receiver?

Ik ben zelf nog redelijk beginnend in de "HIFI wereld" en heb daarom niet overal verstand van. Ik ben opzoek naar advies met waar ik op moet letten. Suggesties mogen natuurlijk ook. Mijn budget voor de speakers (rear + sub) is ongeveer 1000 euro.

Subbuilder

Re: Uitbreiden naar 5.1 set
« Reactie #1 Gepost op: 29 februari 2020, 14:08:57 »
Hallo en welkom.
Een dergelijk paar high end speakers is zowel een zegen als een vloek. In de zin dat een eenvoudige receiver als de Denon X2600H daar nooit het volledige potentieel zal uithalen.
Dan lijkt het me beter om 2dehands een zwaarder model te zoeken of een model dat toelaat om nu of in de toekomst een extra eindtrap toe te voegen voor de frontspeakers.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Subbuilder

Re: Uitbreiden naar 5.1 set
« Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2020, 14:26:23 »
Als ik de beschrijving van Stereophile mag geloven, zijn deze luidsprekers vooral gericht op een mooi midden en mid-laag weergave. De poort (passieve radiator in dit ontwerp) wordt niet gebruikt om extra veel diepgang te creŽren.  De ondersteuning van een goede subwoofer is dus zeker een must.
Inzake matching zou ik het voornamelijk zoeken bij luidsprekers met een gelijkaardige tuning en die gebruik maken van soft dome tweeters. Nieuw denk ik aan Mission QX modellen. Deze zijn nog betaalbaar ook, maar hebben niet de 'warme' (doffe) focus van prijsgenoten. QX center en QX S (surrounds voor aan de muur) of QX1 klassieke compacte luidsprekers.
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2020, 14:29:16 door Subbuilder »
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!