Auteur Topic: 120W speakers op 50W versterker  (gelezen 138 keer)

sssidneyy

• *
120W speakers op 50W versterker
« Gepost op: 2 december 2019, 15:11:15 »
Hallo,

Ik heb 2 speakertorens (Vifa Carat, 120W nominaal / 8 Ohm / 88dB gevoeligheid).
Deze wil ik aansluiten op een versterker (Rega Brio R 2011)
De uitgang van de versterker is 50W.

Is dit mogelijk en goed voor de speakers of kan ik dit beter anders oplossen?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: 120W speakers op 50W versterker
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2019, 15:21:43 »
Dit is geen enkel probleem.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

peter23

• **
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2019, 15:34:58 »
Ik zou alleen de volumeknop niet al te dapper opendraaien. Een te kleine versterker die boven zijn eigen vermogen moet gaan werken om de speakers aan te sturen is funest voor je luidsprekers (m.n. de tweeters).
Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC-1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500  *  Sennheiser HD595

sssidneyy

• *
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2019, 15:42:53 »
Ik zou alleen de volumeknop niet al te dapper opendraaien. Een te kleine versterker die boven zijn eigen vermogen moet gaan werken om de speakers aan te sturen is funest voor je luidsprekers (m.n. de tweeters).

Dit is wel te horen wanneer het volume te hoog staat voor de speakers, of gaan ze gewoon opeens stuk?

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2019, 16:39:42 »
Als een versterker gaat clippen (er komt dan kortstondig een gelijkspanning op de luidsprekers te staan) kan het heel snel gedaan zijn met de tweeters. Maar je moet aardig luid draaien. Ik heb in mijn leven twee maal een tweeter opgeblazen 1) één van mijn BNS speakers aangestuurd door een Marantz Model 1060 30 watt versterker.
2) En één van mijn MC Perspective via een Rotel RA-820AX ook een 30 watt versterker. Ik moet zeggen dat het ook kneiterhard ging (er waren op dat moment geen buren aanwezig). Maar je leert er wel van als je de kosten ziet voor een nieuwe tweeter... Soms gebeurt dit omdat kinderen met de volume knop spelen. Of als mensen geen signaal horen, de volume knop opendraaien en dan ineens de juiste input selecteren zodat het ineens gaat knallen.
En dan heb je de bekende "ik heb schijt aan mijn buren" feestjes... Ook klassieke muziek die heel zachtjes begint, maar waar ineens het orkest kan losbarsten....
Maar bij normaal gebruik is er niks aan de hand. Bij omschakelen van bron altijd even de volume knop dicht draaien naar een zeer lage volume.
« Laatst bewerkt op: 2 december 2019, 19:51:39 door Mmuetst »

peter23

• **
« Reactie #5 Gepost op: 2 december 2019, 16:47:08 »
Veel versterkers vallen overigens wel tijdig in protection modus.

Over het algemeen geldt dat je beter een zwaardere versterker aan lichte boxen kunt hangen dan omgekeerd.
Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC-1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500  *  Sennheiser HD595

Fotohuis

« Reactie #6 Gepost op: 2 december 2019, 17:11:58 »
Dat ligt er aan hoe zwaar. Een veel te zware versterker aan een te lichte luidspreker eindigt meestal in een uitgescheurde konus omdat de maximale uitslag al bereikt was.

Het grootste probleem met een te lichte versterker aan een luidspreker is als het rendement van een luidspreker vrij laag is. Het clip niveau wordt dan vroeger bereikt dan men verwacht. Maar 88dB/W/m is een goed gemiddelde en met 50W speel je daar met een gemiddelde huiskamer op prima niveau en ik verwacht dan ook geen enkel probleem.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 2 december 2019, 18:29:58 »
Als er iets niet gevaarlijk is voor een tweeter is het gelijkspanning, dat wordt geblokkeerd door condensatoren, het gevaar schuilt in het plotselinge korte moment van de inzet van de clip en het einde ervan, Dat zijn plotselinge spanningsveranderingen die juist heel makkelijk door de condensatoren van het hoogdoorlaatfilter komen.

Ik ken geen versterkers waarvan de beveiliging ingrijpt bij clippen. Beveiligingen werken voor het overgrote deel tegen overstroom door de eindtransistoren en enige tijd gelijkspanning op de luidsprekerklemmen.
groeten,
Arjan

erikjan

« Reactie #8 Gepost op: 2 december 2019, 18:37:23 »
NAD kent van oudsher de zogenaamde soft-clipping. In hoeverre dat je tweeters echt beschermt is mij niet bekend.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Fotohuis

« Reactie #9 Gepost op: 2 december 2019, 19:01:34 »
Mijn NAD C352 heeft zowel DC protect als "soft clipping" die je ook nog uit kan zetten. Ik heb er nog nooit iets mee opgeblazen en deze versterker levert 2x 115W.

supernova

« Reactie #10 Gepost op: 2 december 2019, 19:17:20 »
NAD kent van oudsher de zogenaamde soft-clipping. In hoeverre dat je tweeters echt beschermt is mij niet bekend.
soft clipping zorgt ervoor dat bij clippen de tweeter zachter speelt ter bescherming.

Mmuetst

« Reactie #11 Gepost op: 2 december 2019, 20:09:16 »
Ga het niet testen Erikjan....mijn luidsprekers zijn daar te kostbaar voor  ;)

Als er iets niet gevaarlijk is voor een tweeter is het gelijkspanning, dat wordt geblokkeerd door condensatoren, het gevaar schuilt in het plotselinge korte moment van de inzet van de clip en het einde ervan, Dat zijn plotselinge spanningsveranderingen die juist heel makkelijk door de condensatoren van het hoogdoorlaatfilter komen.
Met deze uitleg heel duidelijk Be Tweeter, maakt het type filter (hoe deze afvalt) nog uit?

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #12 Gepost op: 3 december 2019, 00:00:12 »
Met deze uitleg heel duidelijk Be Tweeter, maakt het type filter (hoe deze afvalt) nog uit?
Da's moeilijk om zomaar ja of nee op te zeggen, je zou kunnen stellen bij een eerste orde filtering dat de grondfrequentie minder beschermt is omdat de fluctuatie in het scheidingsgebied groter is als bij filteren in 2e of 3e orde (enz:) .
Maar geen wet van Meden en Perzen, daar komt zoveel bij kijken, kun je een boek over schrijven (geen vrolijk boek, want een passief filter is wanneer je het nuchter bekijkt sowieso janken met de lamp uit) :o
Zelfbouw IMF TLS 50 met Rank- Arena units, 4 Wharfedale Rank- Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

sssidneyy

• *
« Reactie #13 Gepost op: 3 december 2019, 08:25:26 »
Bedankt heren :idol: ik ga het dit weekend aansluiten

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #14 Gepost op: 3 december 2019, 09:09:26 »
Ga het niet testen Erikjan....mijn luidsprekers zijn daar te kostbaar voor  ;)
De filterorde zal vast wel iets maar mogelijk niet veel uitmaken omdat de problematische clipproducten voornamelijk uit (oneven) harmonischen bestaan die sowieso al snel boven de filterfrequentie van de tweeter liggen.
Het eerste clippen gebeurt bij de toppen van mid- en hoogfrequent wat op de laagfrequente grote pieken zit.
Je zou het op een analyzer moeten bekijken om de verdeling over de frequentieband precies te kunnen zien.

« Laatst bewerkt op: 3 december 2019, 09:13:24 door Be tweeter »
groeten,
Arjan