Auteur Topic: Sony CDP-X555ES, nav nuttige link weer in topvorm  (gelezen 136 keer)

jwvanwijngaarden

• *
Sony CDP-X555ES, nav nuttige link weer in topvorm
« Gepost op: 11 december 2019, 09:42:36 »
Eerder berichtte ik over mijn tevredenheid over mijn oude Sony cd-speler. Na een half jaar stilstand weer een paar cd`s gedraaid. Wat meteen opviel was dat het laatje de eerste keer even aarzelde en toen pas uitschoof. Op onderstaande link vond ik een zeer handige instructie hoe het snaartje te vervangen.
Na bij Electro Andijk een nieuw snaartje besteld te hebben (Hebben ze daar allemaal op voorraad, hoe is het mogelijk!!) aan de hand van de site de stoute schoenen aangetrokken en de zaak open geschroefd. Wat allereerst opvalt is hoe fraai deze dingen gebouwd zijn, en dat alles zo uit elkaar te schroeven is. Het snaartje van de lade bleek inderdaad wat minder soepel dan de nieuwe, maar goed, daar kun je niks van zeggen na 28 jaar. Na montage van het nieuwe snaartje en het smeren van de koperen geleidestand met siliconenspray. (Eerst demonteren, dan sprayen boven de prullenbak, en weer terugzetten) werkt de speler weer als nieuw. Voor de zekerheid de baantjes waarover het laserblok glijdt ook even schoongemaakt en met een wattenstaafje siliconenspray gesmeerd. (Nooit met een spuitbus in de speler!) De boel weer gemonteerd, en voila, alles loopt -letterlijk- gesmeerd. Eigenlijk denk ik dat veel van dit soort loopwerken op globaal vergelijkbare wijze in elkaar zitten. De site: https://www.stereo.net.au/forums/topic/100799-sony-cdp-x555es-saved-pics/ schetst heel overzichtelijk hoe e.e.a. aan te pakken

Mmuetst

Re: Sony CDP-X555ES, nav nuttige link weer in topvorm
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2019, 21:57:45 »
Mooi verhaal hoe je de speler weer gefixed hebt. Mooie spelers trouwens die Sony. Heb wel eens gekeken naar de versie met de losse puck, maar op marktplaats vragen ze vaak de hoofdprijs voor deze speler. Veel luister plezier met deze Sony cd speler!