Auteur Topic: Van Medevoort MA222 elco's vervangen  (gelezen 277 keer)

oortje

• *
Re: Van Medevoort MA222 elco's vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 18 december 2019, 12:11:31 »
Wat ik vergat te vragen, iemand bekend met Kendeil elco's ?

erikjan

« Reactie #16 Gepost op: 18 december 2019, 15:51:34 »
Als het dan perse vervangen moet worden dan kun je het beter zelf doen dan Van Medevoort. Die rekenen de hoofdprijs voor simpele klussen. Upgrades? Hmmm, beetje (nou ja) onzin.

(Ben Van Medevoort gebruiker, inmiddels alleen de voorversterker nog in gebruik, de ene eindtrap is kapot en Van Medevoort wil geen schema's geven/verkopen. De andere eindtrap werkt nog. Voorversterker is en meet prima, ze jokten een beetje (veel) over de eindtrap specificaties volgens @Ruud13. En dan geloof ik @Ruud13 eerder dan Van Medevoort.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Fotohuis

« Reactie #17 Gepost op: 18 december 2019, 16:52:40 »
Ik zou zeggen voor Eur. 75 koop je een Peak Atlas ESR 70 meter waarmee je alle elco capaciteiten vanaf 0,5uF t/m 22000uF kan meten en een ESR (Equivalent Serial Resistance) tot 40 Ohm. ESR kun je in-line meten, mits er geen schakeling met een elco of weerstand parallel staat. Voor de capaciteitsmeting moet je de elco aan 1 kant lossolderen maar dat doe je pas als een ESR afwijkt.
Misschien blijkt wel dat er helemaal geen elco's vervangen hoeven te worden want ik werk met apparaten van 40+ jaar oud en soms zijn zelfs daar vele elco's nog prima.
Mochten er elco's vervangen moeten worden dan zet je er bv. Vishay BC105 serie elco's in, past meer dan goed in de Philips lijn die er nu in zit.
Ik denk dat je incl. een goed meetinstrument nog niet aan de helft komt van de prijs voor een re-cap bij de fabrikant. Want die zitten elco's om te solderen voor Eur. 70/u excl. BTW.
@Erikjan: Er zijn wel meer fabrikanten die een beetje gejokt hebben over hun apparatuur en specificatie's.

Maar er zijn ook fabrikanten die hun spec's wel konden waar maken en uitweken naar een andere oplossing als dat niet lukte.

erikjan

« Reactie #18 Gepost op: 18 december 2019, 16:58:44 »
Ik weet dat er meer fabrikanten zijn die jokken, maar er zijn maar weinig fabrikanten die zo geheimzinnig over hun spullen doen. Ik heb geen vertrouwen in ze.
― Terry Pratchett, Eric

Fotohuis

« Reactie #19 Gepost op: 18 december 2019, 17:07:08 »
Ze plakken en verven alles af zodat er door derden geen reparatie/vervanging kan worden gedaan en schema's krijg je al helemaal niet.

erikjan

« Reactie #20 Gepost op: 18 december 2019, 17:40:34 »
En dat is precies wat ik bedoel.
― Terry Pratchett, Eric