Auteur Topic: Bepalen de aantal bas drivers het laag v/d speaker?  (gelezen 143 keer)

Wesley

• **
  • kop win ik, munt verlies jij
Bepalen de aantal bas drivers het laag v/d speaker?
« Gepost op: 9 januari 2020, 16:33:19 »
Ik ben weer eens toe aan wat anders, en sta op het punt een setje focal's 816v of kef iq90 aan te schaffen.

De iq90 heeft 2x 165mm bas drivers tegenover 1 voor de focal.
De kast van de focal is weer iets groter wat een voordeel heeft denk ik .
De iq90 gaat op papier wat verder door in het laag, ik heb ze 1x gehoord op een marantz pm5008 (geloof ik) gehoord, en vind het toen nergens naar klinken met 0,0 laag.

Het uiterlijk van de iq90 blijft me wel altijd bij, en misschien klinken ze hier weer wel lekker.
Vind de focal trouwens ook prachtig om te zien, en als ik daar dan de reviews van lees, zijn ze allemaal zeer tevreden over Het laag, precies wat ik zo lekker vind in een zuil.

Fotohuis

Re: Bepalen de aantal bas drivers het laag v/d speaker?
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2020, 17:04:29 »
(te) veel laag of echt laag. Het laag wordt icm. de parameters van de driver bepaald door het volume van de kast of door allerlei ingrepen de kunstmatig verkregen laag afstemming. Kijk maar eens wat een transmission line kan doen wat eigenlijk een gevouwen hoorn is met dus in de luidspreker een heel labyrinth. Die gaan wel tot 20Hz.

Wesley

• **
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2020, 20:20:11 »
Ik heb eens gegoogeld op afbeeldingen van transmission line speakers of kasten, maar dat is idd wel mooi om te zien hoe sommige kasten in elkaar zitten.
Jammer genoeg kan ik niets vinden over hoe de focal en de kef elkaar zijn gezet.
Denk dat het allebei vrij lege kasten zullen zijn, buitenom wat demping en versteviging.

Kef iq90:
Frequentiebereik 33 - 40.000Hz
Wisselfrequentie 180 / 2.500Hz

Focal chorus 816v
Frequentiebereik 47 - 28.000Hz
Wisselfrequentie 300 / 3.000Hz

De kef gaat op papier dus wat lager door, die Wisselfrequentie zegt mij helemaal niets eigenlijk??

Fotohuis

« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2020, 20:39:29 »
Dat is de overname frequentie van de verschillende drivers tussen laag/middentoner en midden/hogetoner. Hoe scherp dat gaat wordt uitgedrukt in dB/octaaf 6-12-18 resp. 1e-2e of 3e orde filter. Maar elk filter geeft weer fase draaiing en je zit met heel veel verschillende parameters om iets optimaal te berekenen. Tegenwoordig zijn daar computer simmulatie programma's voor maar voor ca. 1990 werd dat het de hand uitgerekend.

Jan

« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2020, 20:42:48 »
Is het laagste frequentie bij beide luidsprekers bij -3 dB of -6 dB gemeten? Is het op dezelfde manier gemeten.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2020, 20:54:20 door Jan »

Wesley

• **
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2020, 21:00:06 »
Ook dat is idd nog maar de vraag ja.
Kon niet helemaal vinden hoe er gemeten is.
Maar lees heel veel dat de focal's erg goed presteren in het laag gebied, ik waag de gok morgen maar om een setje op te pikken.
Mochten ze niet bevallen, kan ik er vast wel weer iemand anders blij mee maken, en zoeken we gewoon weer verder.

Wesley

• **
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2020, 21:02:30 »
Dat is de overname frequentie van de verschillende drivers tussen laag/middentoner en midden/hogetoner. Hoe scherp dat gaat wordt uitgedrukt in dB/octaaf 6-12-18 resp. 1e-2e of 3e orde filter. Maar elk filter geeft weer fase draaiing en je zit met heel veel verschillende parameters om iets optimaal te berekenen. Tegenwoordig zijn daar computer simmulatie programma's voor maar voor ca. 1990 werd dat het de hand uitgerekend.

Dit gaat me net even te ver.......maar top voor de uitleg iig.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2020, 00:11:52 »
In Jip en Janneke taal dan: als er drie drivers in een luidsprekerbox  zitten, neemt de grootste de lage tonen voor zijn rekening, de volgende neemt de middentonen en de kleinste neemt de hoge tonen voor zijn rekening.

Waar de speakers hun taak beginnen, dus waar de middentoonspeaker begint en waar de lage tonenspeaker ophoudt noemt met de kantelfrequentie en frequentie betekent toonhoogte of aantal luchttrillingen per seconde.

Maar in dat gebied is er een overlap, waar beide speakers eigenlijk hetzelfde moeten doen en dat is een lastig gebied waar veel problemen kunnen ontstaan.

Het kan heel geleidelijk, of heel steil, of iets daar tussen en dat heeft allemaal zijn voor en nadelen en dat maakt het ontwerpen van een echt goede weergever enorm ingewikkeld.

We kunnen daar nog veel dieper op ingaan, maar dat wordt voor veel mensen nogal moeilijk om te begrijpen.
Maar het is allemaal te vinden op het internet.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Wesley

• **
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2020, 13:59:05 »
Duidelijk uitgelegd zo, bedankt daarvoor.

Heb inmiddels de focal's 816v opgehaald, en ben er meer dan tevreden over, ongelooflijk mooi geluid.

Mmuetst

« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2020, 12:09:45 »
Duidelijk uitgelegd zo, bedankt daarvoor.

Heb inmiddels de focal's 816v opgehaald, en ben er meer dan tevreden over, ongelooflijk mooi geluid.
veel plezier met de Focal’s

Wesley

• **
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2020, 13:22:19 »
Bedankt, lees veel berichten over dat de "w" nóg beter schijnt te klinken, kan me haast niet voorstellen.
Heb echt een hele reeks aan speakers gehad, maar vindt dit toch wel 1 van de mooiste qua sound.