Auteur Topic: B&w 804 D2. Rotel  (gelezen 1251 keer)

Raymond1

Re: B&w 804 D2. Rotel
« Reactie #60 Gepost op: 5 februari 2020, 14:40:51 »
Het audiofiele aspect wil ik in deze volledig buiten beschouwing laten. Ik probeer te begrijpen wat een signaal nou eigenlijk precies is. De radio die je aanhaalt vind ik hierbij interessant: met de antenne ontvangt de radio het signaal in de lucht. In de lucht is het signaal een elektromagnetische golf, welke volgens mij bestaat uit fotonen, massaloze lichtdeeltjes. Maar wat gebeurt er nu in het metaal van de antenne als de fotonen deze raken of binnendringen? Het is duidelijk dat de elektronen het signaal transporteren. Maar wat ís nu dit signaal in een geleider, waar bestaat dit signaal uit? Ja, een elektromagnetische golf. In de lucht bestaat deze uit fotonen, waarom zou dit in een geleider anders zijn? Elektronen kunnen fotonen absorberen én afgeven.
Mijn bron hiervoor? Simpel: licht en alle mogelijke soorten straling, waarbij het enigste verschil tussen de kleur rood en dodelijke gammastraling de frequentie is. Of ik moet totaal verkeerd geïnformeerd zijn.

De marketing gebruikt dit reeds. Het kabelmerk Nordost claimt al jaren dat door hun kabels het signaal zich met 96% van de lichtsnelheid verplaatst. En volgens mij klopt dit nog ook, het is me tevens bevestigd door forumlid Ruud13.

erikjan

« Reactie #61 Gepost op: 5 februari 2020, 19:13:31 »
Je moet bij een radio niet denken aan de deeltjes eigenschap, maar aan de golf eigenschap. Het is een elektromagnetische golf. Die golf interacteert met elektronen. Niet de fotonen. Die golf heeft zelf 2 eigenschappen: elektrisch en magnetisch, die staan loodrecht op elkaar. De informatie wordt overgedragen aan de elektronen. Derhalve is de informatie, het signaal omgezet van een elektromagnetische golf aan elektronen, en is er daarna geen sprake meer van een elektromagnetische informatieoverdracht, afgezien van een heel klein beetje 'lek', de elektronen die zich bewegen in de kabel stralen weer een heel klein beetje elektromagnetisme uit.

Het signaal wordt doorgegeven door de elektronen, het signaal beweegt zich met bijna de snelheid van het licht in het medium voort. Dat is niets bijzonders, en in sommige materialen zal dat sneller zijn dan in andere materialen. In glas bijvoorbeeld plant licht zich met 2/3 van de lichtsnelheid in vacuum voort.

Het antwoord is dus: je bent niet goed genoeg geïnformeerd. ;) Je bent je niet bewust van het duale karakter van elektromagnetische golven (golf EN deeltje), en de consequenties daarvan.

Kijk eens bij https://nl.wikipedia.org/wiki/Dualiteit_van_golven_en_deeltjes of https://natuurkundeuitgelegd.nl/videolessen.php?video=golfdeeltje

Voor meer informatie kun je je eens verdiepen in quantummechanica. Waarschuwing: daar komt heel veel, heel geavanceerde wiskunde (op WO niveau) bij kijken. Verbaas je niet over de rol van statistiek daarin, evenals het onzekerheidsprincipe van Heisenberg (je kent of de plaats, of de snelheid van een deeltje op moment x). Verbaas je ook niet over zogenaamde complexe wiskunde, waar een kerntheorema is dat i2=-1 (in woorden: i kwadraat is -1), iedereen met opleiding tot en met Havo weet dat dat onzin is. Niet dus. Let op dat ik niet schrijf dat dus i gelijk is aan de wortel uit -1, want dat is onzin. :P Om je maar even een indruk van de complexiteit te geven. Als je elektrotechniek op WO niveau gaat studeren dan speelt dit hele verhaal een rol, je kunt ineens het hoe en waarom van een transistor verklaren.
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2020, 19:21:10 door erikjan »
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

• Oost, west, thuis is het ook niet alles
« Reactie #62 Gepost op: 5 februari 2020, 20:31:34 »
Als je elektrotechniek op WO niveau gaat studeren dan speelt dit hele verhaal een rol, je kunt ineens het hoe en waarom van een transistor verklaren.
En het hoe en waarom van onderstaande verschijnselen is nog steeds onverklaarbaar: hoe is het toch mogelijk...…. :)

Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 Rank- Arena units, 4 maal 10 cm. Wharfedale Laser 100 Rank- Arena mids. en 3 Wharfedale Laser 100 Rank tweeters, gemodificeerde Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Raymond1

« Reactie #63 Gepost op: 8 februari 2020, 10:40:58 »
@Erikjan: bedankt voor je antwoord, hier wordt ik wat wijzer van. Die site die je noemt vind ik ook erg interessant, dus ik heb me erop geabonneerd.

erikjan

« Reactie #64 Gepost op: 8 februari 2020, 13:24:31 »
Voor wat betreft elektromagnetische golven/deeltjes: deze voldoen aan de wetten van Maxwell:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Maxwell

Voor geladen deeltjes is hier een voorbeeld:
http://www.voorbijeinstein.nl/html/artikel_art_paragraaf_20.php

Dan heb je een voorbeeld van de wiskunde die er bij komt kijken. Differentiaal en integraal rekenen. Voor mij ook al even geleden, zou het opnieuw moeten bestuderen om het weer te reproduceren. :(
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Fotohuis

« Reactie #65 Gepost op: 9 februari 2020, 15:53:54 »
Citaat
We kunnen wel een keer afspreken.

Maar een keer doen dan. Zie PB.

Jan

« Reactie #66 Gepost op: 9 februari 2020, 17:16:24 »
Heb geen PB ontvangen.

Fotohuis

« Reactie #67 Gepost op: 9 februari 2020, 17:18:08 »
Die staat bij jou geblokkeerd, ik kan je per PM niet bereiken.

Jan

« Reactie #68 Gepost op: 9 februari 2020, 17:20:07 »
Nu wel.

Jan

« Reactie #69 Gepost op: 9 februari 2020, 17:27:38 »
PM ontvangen en beantwoord.