Auteur Topic: Streaming oplossing wat te doen? Mac, Raspberry Pi of gewoon dedicated streamer  (gelezen 225 keer)

Maarten-s92

• *
Na jaren gebruikt te hebben gemaakt van mijn Apple TV3 als streamer is het nu tijd om met de tijd mee te gaan en een betere set-up te kiezen. Echter moet ik bekennen dat ik niet genoeg thuis ben in de streamers voor een juiste oplossing. Daarom zou ik graag eens jullie advies horen.

De situatie
De streamer is mijn voornaamste muziekbron. Toen ik begon met streamen was er niet veel op de markt dus was de Apple TV destijds de meest voor de hand liggende oplossing. De Apple TV is altijd in combinatie gebruikt met een Teradak Non-Oversampeling dac via een toslink connectie. Ik ben tevreden over de dac, maar de streamer laat te wensen over. Daarom ben ik dus opzoek naar iets anders

De Setup
De streamer zal onderdeel zijn van de volgende setup:

Dac: Teradak V2.1 TDA-1543 Nos  (usb, toslink, coaxiaal)
Amps:
1. Bocama/Lafayette la-224  (ecl86)
2. Carver m1.0t

Speakers:
Pioneer CS-E700 (bi amped)

Muziekbron
De streamer wordt enkel gebruikt voor Spotify en Tidal. Er zal geen gedownloade muziek worden gestreamd.

De opties

Mac:
Tijdens mijn zoektocht naar wat streaming mogelijkheden kwam ik dit filmpje tegen. https://youtu.be/dqxn0rD9yy4
Hierin wordt voorgesteld om een Mac mini als streamer te gebruiken. Ik heb zelf nog een MacBook liggen (met kapot scherm) die ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Maar ik weet echter niet wat de kwaliteit van de voeding is voor een MacBook tov een Mac mini. Mocht dat niet goed zijn kan je ook voor +- €150 een Mancini ergens op de kop tikken. Wat dan weer even duur is als sommige streamers.

Raspberry pi:
Ik zie ook vaak raspberry pi’s langs komen als streamer. Dan wel in combinatie met een extra module waar een goede voeding aan te hangen is. Gezien ik de pi al heb zou ik enkel te module moeten kopen die dan weer rond €100 uitkomt.

Overige streamers:
Hier ben ik niet erg op de hoogte van. Ik weet eigenlijk niet goed wat de opties zijn. Ik zie de prijzen nogal uit elkaar lopen. Je bent bijv een Argon (€100) maar ook een Node (€400). De streamer hoeft voor mij enkel te streamen en dus geen dac te hebben. Ik weet niet of daar de verschillen in zitten?

Zoals je dus kunt lezen ben ik er nog niet helemaal over uit wat te doen. Daarom wil ik jullie advies vragen.

Wie o wie kan mij verder helpen?

Alvast bedankt!

erikjan

Re: Streaming oplossing wat te doen? Mac, Raspberry Pi of gewoon dedicated streamer
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2020, 11:59:42 »
Ik heb een Pi met een DAC, dat was bij elkaar rond de 100 euro. Bijzondere voeding is niet nodig, zeker niet als je een losse DAC gebruikt. De Pi draait volumio, bevalt prima.

Een Mac Mini is wel een heel dure oplossing. Eigenlijk alles boven de 100 euro is te duur. ;) Zeker als je al een DAC hebt waar je tevreden over bent. Kijk maar eens bij Volumio of dat je bevalt, bedient de Pi via Wifi.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Jan

Re: Streaming oplossing wat te doen? Mac, Raspberry Pi of gewoon dedicated streamer
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2020, 12:19:37 »
Ik gebruik een Steljes Audio MS2 streamer + Ifi Audio iPower als voeding. Kosten 99 euro + 59 euro = 158 euro.

Maarten-s92

• *
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2020, 15:27:04 »
Ik heb een Pi met een DAC, dat was bij elkaar rond de 100 euro. Bijzondere voeding is niet nodig, zeker niet als je een losse DAC gebruikt. De Pi draait volumio, bevalt prima.

Een Mac Mini is wel een heel dure oplossing. Eigenlijk alles boven de 100 euro is te duur. ;) Zeker als je al een DAC hebt waar je tevreden over bent. Kijk maar eens bij Volumio of dat je bevalt, bedient de Pi via Wifi.

Hoe verbind jij je pi met je dac dan? Ik hoorde dat de usb bussen heel veel last van ruis hebben. Daarnaast hoor ik dus juist geen goede verhalen over de invloed van de voeding zelf op het signaal naar de dac toe.

Daarnaast heb ik dus de MacBook al die is dus gratis.

Ik gebruik een Steljes Audio MS2 streamer + Ifi Audio iPower als voeding. Kosten 99 euro + 59 euro = 158 euro.

Ziet er interessant uit! Maar werkt deze ook met tidal?

erikjan

« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2020, 16:28:48 »
Dac zit in de pi ingebouwd als hat. Ruis? Hoezo? Welke ruis? (Raspberry pi met hifiberry).

Ben je vergeten dat een USB bus digitaal is en dus geen ruis toevoegt? Laat je geen fabeltjes verkopen. Dat een DAC een goede voeding nodig heeft is logisch, maar over het algemeen volstaat de bijgeleverde voeding daarvoor. Het signaal naar de DAC is digitaal en volstrekt, maar dan ook volstrekt ongevoelig voor ruis in welke vorm dan ook, afgezien van ruis die de dac of de Pi kapot maakt. Of denk je dat de streaming naar je systeem ook nog wordt beďnvloed door je router of slechte Cat 5 kabels?

Nogmaals: geloof niet alles wat je leest op het Internet.  De wildste theorietjes doen de ronde over digitale signalen. Theorietjes die volstrekt in strijd zijn met wetenschap.
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2020, 16:34:30 »
Hier een Pi met een Behringer DAC van drie tientjes...Ruis? Neuh. Voeding van de DAC? Via de USB.
Het kan vast beter maar ruis is er niet aanwezig.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2020, 16:42:36 »
Citaat
Ik hoorde dat de usb bussen heel veel last van ruis hebben.

Ik zou zeggen nee. Als dit waar zou zijn dan zou USB niet goed functioneren.
Wat je vermoedelijk bedoelt is dat een DAC last van die ruis kan hebben.
Dat klopt, bij een slecht ontworpen DAC is dat inderdaad meetbaar.
Een goed ontworpen DAC heeft dat probleem niet want je kunt hem galvanisch isoleren van de bron.
Een leuk voorbeeld vind je hier: http://www.thewelltemperedcomputer.com/Intro/SQ/GalvanicIsolation.htm
Wat opvalt is dat de Exasound zonder isolatie inderdaad een hoop troep laat zien (die ruis van jou)
Wat ook opvalt is dat het niveau vrij laag is, het meest ligt rond de -130 dBFS, probeer dat maar eens hoorbaar te maken 😊

Aannemende dat de Macbook een wat ouder model is en dus de headphone out ook Toslink doet.
Sluit die DAC eens aan op USB en op Toslink en kijk of je een verschil hoort.

Vincent Kars

• **
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2020, 16:45:57 »
Voeding van de DAC? Via de USB.
Het kan vast beter maar ruis is er niet aanwezig.

Dongles zat die hun voeding van de USB betrekken.
Sommige meten uitstekend: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-zorloo-zuperdac-s-and-smsl-idea-dac-amps.6293/

Jan

« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2020, 16:50:52 »
De Steljes Audio MS2 heeft Spotify Connect. Tidal weet ik niet, gebruik ik niet. Viertron is de importeur, stuur hun een e-mail met deze vraag.

erikjan

« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2020, 17:40:04 »
Waarom moeilijk doen? De Apple heeft TS al. Sluit die aan op de DAC. Volumio is gratis, ook voor een Apple. Klaar.
― Terry Pratchett, Eric

Maarten-s92

• *
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2020, 20:53:21 »
Waarom moeilijk doen? De Apple heeft TS al. Sluit die aan op de DAC. Volumio is gratis, ook voor een Apple. Klaar.

Bedankt voor je reactie ErikJan! Ik ga eens kijken naar Volumio icm die mac.

Dac zit in de pi ingebouwd als hat. Ruis? Hoezo? Welke ruis? (Raspberry pi met hifiberry).

Ben je vergeten dat een USB bus digitaal is en dus geen ruis toevoegt? Laat je geen fabeltjes verkopen. Dat een DAC een goede voeding nodig heeft is logisch, maar over het algemeen volstaat de bijgeleverde voeding daarvoor. Het signaal naar de DAC is digitaal en volstrekt, maar dan ook volstrekt ongevoelig voor ruis in welke vorm dan ook, afgezien van ruis die de dac of de Pi kapot maakt. Of denk je dat de streaming naar je systeem ook nog wordt beďnvloed door je router of slechte Cat 5 kabels?

Nogmaals: geloof niet alles wat je leest op het Internet.  De wildste theorietjes doen de ronde over digitale signalen. Theorietjes die volstrekt in strijd zijn met wetenschap.

Ik zou zeggen nee. Als dit waar zou zijn dan zou USB niet goed functioneren.
Wat je vermoedelijk bedoelt is dat een DAC last van die ruis kan hebben.
Dat klopt, bij een slecht ontworpen DAC is dat inderdaad meetbaar.
Een goed ontworpen DAC heeft dat probleem niet want je kunt hem galvanisch isoleren van de bron.
Een leuk voorbeeld vind je hier: http://www.thewelltemperedcomputer.com/Intro/SQ/GalvanicIsolation.htm
Wat opvalt is dat de Exasound zonder isolatie inderdaad een hoop troep laat zien (die ruis van jou)
Wat ook opvalt is dat het niveau vrij laag is, het meest ligt rond de -130 dBFS, probeer dat maar eens hoorbaar te maken 😊

Aannemende dat de Macbook een wat ouder model is en dus de headphone out ook Toslink doet.
Sluit die DAC eens aan op USB en op Toslink en kijk of je een verschil hoort.

Wat betreft de kwaliteit van de USB Bus van de PI moet ik zeggen dat ik dit op enkele plekken heb gelezen/gehoord.  Bijvoorbeeld oa. in dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=tJIj0Acq99o&t=748s.
Ik ben mij bewust dat de beste man ook iets moet verkopen maar het klinkt mij ook weer niet erg onaannemelijk.
Ik zal beide eens klaar maken en een luistersessie doen.

Ps. ErikJan, wat jij schrijft lees ik ook maar op internet ;)

Vincent Kars

• **
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2020, 21:33:04 »
Mogelijk is dit wat : https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/master-index-of-audio-hardware-reviews.8184/
Kijk eens onder Bareboard DACs/Streamers
Geeft je wat beeld van wat dit soort producten doen.

Citaat
Het signaal naar de DAC is digitaal en volstrekt, maar dan ook volstrekt ongevoelig voor ruis in welke vorm dan ook, afgezien van ruis die de dac of de Pi kapot maakt.

Dat is knap, volstrekt ongevoelig voor ruis maar het gaat wel kapot. LOL

erikjan

« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2020, 23:59:59 »
Je snapt sarcasme? Dat was sarcastisch bedoeld.
― Terry Pratchett, Eric

Maarten-s92

• *
« Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2020, 07:49:46 »
Gisteren avond bezig geweest met de Mac een clean instal te geven. Daarna Audrivana geďnstalleerd wat het prima doet met Tidal.
Nu echter weer een nieuw probleem en dat is hoe krijg ik de Mac als Spotify connect endpoint :think:. Volumio lijkt niet echt te bestaan voor Mac.
Ik weet dat ik mijn eigen Spotify op de Mac wel kan bedienen maar ik leef niet alleen. Iemand tips?

Zweitse

• *
« Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2020, 11:39:29 »
Hier draait een Pi met een Allo DigiOne er op. Als software volumio en dit alles hangt aan mijn Daudio DAC/Voorversterker, werkt perfect voor mij.