Auteur Topic: Nieuwe AV receiver  (gelezen 194 keer)

hinno99p

• *
Nieuwe AV receiver
« Gepost op: 5 februari 2020, 12:56:15 »
Graag advies:
Ik overweeg een nieuwe AV receiver, max budget heb ik niet echt, moet gewoon de beste zijn.
Ik heb 5.1 of max. 7.1 nodig. 50% muziek, 50% film. Muziek komt van NAS in fomaat FLAC, DTS of DSD.
Aanvoer van Bladelius Embla, Synology NAS en 4K Bluray speler. Uitvoer naar 5.1 Calliope set van TAG McLaren.
Ik zit te kijken naar de merken Denon, Arcam en Anthem. Wie heeft er ervaringen en/of advies?
Weet iemand een dealer die alle 3 de merken op de plank heeft?

Jan

Re: Nieuwe AV receiver
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2020, 18:06:30 »
Stuur forumlid subbuilder eens een PM.

Subbuilder

« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2020, 18:27:46 »
Mooie set speakers, heb ik zelf nog gehad/verkocht. Toevallig 1 setje in België gehaald?

Wat had je hiervoor?
Je uitspraak: 'de beste' is altijd een gevaarlijk begrip. Een goede pre/pro met eindbak, zal altijd beter zijn dan een alles in 1. Temeer omdat de receivers vandaag de dag altijd minstens 7 kanalen versterking aan boord hebben. En de zwaardere 9 of 13!?
Van je lijstje doe ik enkel Denon en Arcam. De eerste zou ik schrappen.
Anthem is inzake versterking op het niveau van Arcam, maar is voornamelijk film-gericht qua sound. Arcam is naar mijn mening meer allround en heeft als room EQ Dirac live dat superieur is aan het ARC van Anthem.

Arcam heeft net een nieuwe lijn gelanceerd, maar dirac is nog niet klaar voor deze toestellen. We hopen op deze maand. Adviesprijzen AVR10 €2.499, AVR20 €3.599, AVR30 €5.699. 2 keer raden welke 'de beste' is.😉
Ik zou toch de AVR20 aanbevelen of een AV40 processor met 5 kanaals eindtrap, die kost dan niet (veel) meer dan de AVR30.

Welke sub gebruik je?
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

hinno99p

• *
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2020, 20:24:08 »
Hallo Subbuilder,
Bedankt voor je reaktie. Op zich is “film gericht” niet verkeerd want 50% is film. Misschien moet ik beide eens vergelijken om te horen hoe groot het muziek verschil is. Ik ga denk ik wel voor een AV receiver ipv 2 aparte units. Weet iemand misschien welke winkel Arcam en Anthem allebei verkoopt?
Anthem heeft wel een leuke (lees € 1000) kortingsactie momenteel.
Mijn sub is niet zo bijzonder, die komt van de zomer aan de beurt.

Subbuilder

« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2020, 22:47:01 »
Met €1600 komende van €2400 voor de AVR390 en €2500 komende van €3600, heeft Arcam ook leuke kortingen op de uitloopmodellen.
Met meer filmgericht doel ik op een wat hardere sound. Arcam is dat tikkeltje aangenamer voor muziek.
En dirac natuurlijk.😇
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Kermit

• Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2020, 18:29:52 »
Ik heb gisteren een Denon AVR3600 gehaald. Mijn Pioneer lx52 kan geen 4K doorgeven en ik wil wel alles via de receiver laten lopen. En zo'n nieuwe kan alles weer aan.
 Tegenwoordig staan ze niet meer aangesloten, je kunt ze alleen zien staan en aanraken. Maar ik had er veel goeds over gelezen, vooral klanktechnisch zou die heel goed zijn.
Gelijk ook een paar Kef T101 surround luidsprekers meegenomen. Vandaag alles aan gesloten en eens wat muziek opgezet. Dat viel me toch tegen: dunne schril klinkende strijker, zonder body. Ik was er na een kwartier klaar mee en besloot de Pioneer voor de zekerheid nog maar eens aan te sluiten. Dat was echt veel beter. De strijkers hadden meer body en warmt en dat gold bijvoorbeeld ook voor applaus. Gelukkig had ik bedongen dat ik de Denon terug kon brengen als hij niet beviel. Hij staat inmiddels ingepakt klaar en morgen gaat hij terug.
Was echt een tegenvaller. Voorlopig blijft de Pioneer, tot ik iets moderners kan vinden dat wel goed klinkt, maar ik heb geen idee. Die oude Sony 50ES van mijn schoonouders is eigenlijk de best-klinkende die ik gehoord heb. Maar die is uit de tijd dat ze nog een naam voor HDMI moesten verzinnen.

Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2020, 19:34:24 »
Surroundreceivers zijn tegenwoordig allemaal klasse D en worden zo goedkoop mogelijk geproduceerd. Ook al hebben ze 100 W per kanaal, vaak halen ze dat in 8 Ohm en er is er niets voorzien voor lagere impedanties. Met kleine surroundluidsprekers heb je meestal niet zo'n probleem, maar wel als je er "echte" aanhangt en zeker als je graag ook muziek speelt.
Als zo'n surroundreceiver pre-out uitgangen heeft, kun je een afzonderlijke eindversterker aansluiten voor de voorkanalen waarmee je stereo muziek speelt en de ingebouwde versterking dan uitsluitend gebruiken voor de achter- en centrumluidsprekers.
Zelf heeft dat meegespeeld in mijn reden om niet meer voor een surroundreceiver te gaan maar voor een surroundvoorversterker waarmee ik zelf mijn eindversterking kan kiezen. Zo word ik nooit teleurgesteld. Surroundvoorversterkers zijn natuurlijk wel duurder dan gewone receivers, dus kan de aankoop van een receiver met pre-outs ook prima dienen. Dus misschien kan die Denon toch dienst leveren, maar dan met een andere eindversterker erbij voor stereo L+R? Tweedehands zijn er echt wel goeie te vinden.

Subbuilder

« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2020, 12:41:45 »
Ik zou hem nog een dagje aangesloten en spelend laten en vanavond nog eens luisteren. De klank wijzigt wel behoorlijk tijdens de eerste 24u.
Niet dat je ze op niveau van een deftige stereo versterker zal krijgen, dat dan ook weer niet.
Daarvoor moet je echt bij Arcam of NAD terecht vanaf pak-em-beet €1.500 nieuw.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2020, 13:19:53 »
Welke wonderbare fysische processen liggen ten grondslag aan de grote veranderingen in de eerste 24 uur? Wat maakt het dat de hele opzet van grote open loop versterking en zware tegenkoppeling in dat etmaal helemaal de mist ingaan en een gemankeerde muzikale ervaring opleveren? Raken in het digitale deel de elektronen tijdelijk het spoor bijster en moeten de koperbanen nog even inslijten en glad worden aan de binnenkant?
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Subbuilder

« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2020, 15:12:35 »
... wie zal het zeggen. 😉
Kermit misschien?

Hij zit alvast in de ideale positie om het te bevestigen of ontkrachten.
In het eerste geval mag je zelf de Groote Theorie erachter proberen ontrafelen.😉

erikjan

« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2020, 00:39:36 »
De stand van de maan, de variatie in de uitkomst van de berekening van Pi en e speelt natuurlijk een enorme rol bij het stabiliseren van de elektronen in hun nieuwe geprojecteerde maar nog niet gepolijste banen. Volgens mij doe jij de claim, Subbuilder, en een goed principe zegt dat wie eist, bewijst. Dat is ook hier van toepassing, dus, beste Subbuilder, verlicht ons, eenvoudige zielen met de kennis die je hebt om te verklaren waarom het gedrag van de voornoemde elektronen zich zo verandert.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Subbuilder

« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2020, 13:07:54 »
De bijdehandse poëten hebben weer tijd op overschot, zo lijkt het wel. 😉

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2020, 13:35:52 »
Heb hier wel een paar AV receivers gehad die duidelijk minder waren dan een stereo versterker, goedkope componenten, kleine trafootjes: uitermate geschikt voor de bijgeleverde surround- speakertjes.

Maar hopeloos op een paar volwaardige grote stereo speakers, net zoals Kermit omschrijft: dun, en schril geluid.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 Rank- Arena units, 4 maal 10 cm. Wharfedale Laser 100 Rank- Arena mids. en 3 Wharfedale Laser 100 Rank tweeters, gemodificeerde Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

erikjan

« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2020, 13:45:29 »
De bijdehandse poëten hebben weer tijd op overschot, zo lijkt het wel. 😉

Maar je onzin is en blijft nog steeds onzin.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Kermit

• Moderator
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2020, 23:24:37 »
Na een aantal uren spelen, kon ik bij Denon helemaal niets van een klankverandering merken.
De Denon is terug en ik ga eens op zoek naar een betere en wat modernere versie van de pioneer, die ik al heb. En ik richt mij nu dus op de 2e hands markt.

Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?