Auteur Topic: Nieuwe AV receiver  (gelezen 309 keer)

frits denon, hinno99p en 1 gast bekijken dit topic.

Kermit

• Moderator
Re: Nieuwe AV receiver
« Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2020, 17:13:17 »
Vandaag 2e hands een werkelijk schitterend apparaat gescoord: een Pioneer sc-lx87. De kwaliteit spat er van af. Zelfs bij bij muziekweergave klinkt het echt mooi. We hadden een Blu-ray van André Rieu liggen met daar op Halleluja van Leonard Cohen. De laatste jaren helemaal doodgespeeld door al die Idols- en voices-programma's, maar hier toch wel bloedmooi neergezet door drie zangeressen en het orkest. Echt kippevel.

Dit is de achterkant: vindt de platenspeleraansluiting...

« Laatst bewerkt op: 21 februari 2020, 16:17:15 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

hinno99p

• *
« Reactie #16 Gepost op: 4 april 2020, 14:24:33 »
Met €1600 komende van €2400 voor de AVR390 en €2500 komende van €3600, heeft Arcam ook leuke kortingen op de uitloopmodellen.
Met meer filmgericht doel ik op een wat hardere sound. Arcam is dat tikkeltje aangenamer voor muziek.
En dirac natuurlijk.😇
@subbuilder: bestaat er een mogelijkheid om uit te rekenen hoeveel vermogen een AV receiver minimaal moet hebben om bepaalde speakers aan te kunnen sturen? Specifiek: mbt tot mijn 5.0 TAG McLaren Calliope speakers zullen de full range front speakers bepalend zijn. De basmodule hiervan heeft een rendement van 88 dB bij 4 Ohm.
De Arcam AVR550 heeft 90W per kanaal en dat zou toch ruim voldoende moeten zijn voor mijn speakers?

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #17 Gepost op: 4 april 2020, 14:49:54 »

Subbuilder

« Reactie #18 Gepost op: 4 april 2020, 22:03:34 »
De Arcam 550 heeft een stabiele voeding en kan vrij makkelijk 'lastige' luidsprekers aan. Dat zijn er die onder 4 ohm durven duiken. Ik weet niet of de bas modules dat doen, maar de kans is reëel.

Wat er wel speelt, wanneer je geen subwoofer gebruikt (5.0) moeten die bas modules ook alle LFE signalen weergeven. En met het hedendaagse infrasoon geweld in (actie)films, is dat geen evidente oefening. Subwoofers gebruiken niet voor niets hun eigen aparte versterking (bij voorkeur).
Als ik jou was, zou ik de bas modules apart aansturen met bvb een Hypex FA122 (2x125W in 4ohm).
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

hinno99p

• *
« Reactie #19 Gepost op: 4 april 2020, 23:31:49 »
Bloom & Subbuilder: bedankt voor nuttige antwoorden.
De Arcam AVS550 heeft 90W per kanaal, volgens de formule net niet genoeg om 99dB te halen. Echter bij normaal filmgeluid (zeker niet knetterhard, volume <50) knalt de Arcam er al regelmatig uit met een fault 01. Volgens de Arcam is er dan een shortcut geweest. Het lijkt erop dat dat bij een bepaalde frequentie gebeurd. (Weet ik niet zeker). Het lijkt mij niet correct van de Arcam.
Ik heb er overigens wel een subwoofer bij waar een deel van de lage frequenties naar toe gaan. Zou het kunnen helpen als ik onder de 120Hz ipv 80Hz laat sturen naar de sub?

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #20 Gepost op: Gisteren om 00:23:50 »
Een sub het laten overnemen bij 120 Hz in plaats van bij 80 Hz verslechtert het geluid. Boven 100 Hz zijn onze oren immers steeds gevoeliger voor timing) en klankkleurverschillen en subs zijn helemaal niet goed in het correct weergeven van bassen boven 100 Hz, dat klinkt al snel heel erg boemerig.

Als de Arcam eruit knalt bij het volume onder de helft met een "fault 01" zou dat een firmwarebug kunnen zijn, maar ook is het mogelijk dat je luidsprekers op een bepaalde frequentie dippen op een minimumfrequentie waar de nogal schraal ontworpen eindversterkers van die Arcam dan kennelijk problemen mee hebben.
Ik zou eerder denken aan een andere en betere surroundversterker.

Subbuilder

« Reactie #21 Gepost op: Gisteren om 08:37:58 »
Heb je dirac gebruikt?
Je kan de gevoeligheid van de Arcam instellen zodat hij minder snel in protectie gaat.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

hinno99p

• *
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 14:00:49 »
Heren Subbuilder en Bloom: nog 1x keer advies aub.
Het zal een oeverloos gedoe met de dealer worden die zegt dat op andere speakers dan mijn TAG McLarens, de Arcam AVS550 het geweldig doet zonder fault 01 foutmeldingen. Ik ben eerder van plan geweest om, als de Arcam super zou bevallen, 2 plafond speakers erbij te zetten die dan aangestuurd moeten worden via een aparte eindbak op de pre-out van de Arcam.
Ik kan dan eigenlijk net zo goed in plaats daarvan een eindversterker met voldoende power kopen voor de 2 frontspeakers. Ik zat eens rond te neuzen en zonder direct 1000-en euries te besteden, kwam ik zeer goede recensies tegen van b.v. de XTX Edge A2-300 of de Elac Alchemy DPA-2.
Jullie zijn duidelijk kundiger dan ik op dit gebied dus ik hoor graag jullie advies.