Auteur Topic: Trafo in houten behuizing  (gelezen 79 keer)

Raymond1

Trafo in houten behuizing
« Gepost op: 5 februari 2020, 14:57:27 »
Ik heb een scheidingstrafo van 2500 VA. Hier wil ik een behuizing voor maken. De verkrijgbare metalen kastjes die ik ken hebben allemaal een wartelplaat in de bodem zitten. Hierop is de trafo niet te plaatsen. Nu zit ik te denken om een behuizing te maken van dik multiplex. Redelijk goedkoop, makkelijk te verkrijgen en te verwerken. Hout heeft echter een brandgevaar. Maar het is brandvertragend of zelfs brandwerend te maken. Zijn er naast dit, nog andere belangrijke bezwaren tegen het gebruik van hout voor een trafo- behuizing?
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
Re: Trafo in houten behuizing
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2020, 10:03:06 »
Brandgevaar heb je alleen bij een fout zoals ongezekerde kortsluiting waarbij de trafo gloeiend heet zou worden.
Dus als je de zaak zekert en eventueel wat ventilatie aanbrengt en het kastje niet te krap maakt lijkt mij niets aan de hand.
Buizenradio's hebben ook een houten of kunststof ombouw.
Voor je gemoedsrust zou je ook een thermische beveiliging aan kunnen brengen zoals een clixon die bij 100 graden afschakelt.
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2020, 10:05:49 door sterremuur »

Raymond1

Re: Trafo in houten behuizing
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2020, 10:43:36 »
Mooi, ik ga er binnenkort mee aan de slag.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.