Auteur Topic: probleem Dual 510  (gelezen 172 keer)

Johnass

• *
probleem Dual 510
« Gepost op: 11 februari 2020, 22:21:00 »
Hallo,
Ik heb onlangs een tweedehands draaitafel gekocht (Dual 510 type CS601).
Als ik een plaat wil afspelen op m'n systeem (pioneer XD J110) krijg ik echter enorm veel ruis bij m'n geluid. (klinkt bijna alsof dit overstuurd wordt).
De draaitafel is aangesloten op de phono ingang.
Met de belt drive werkt alles nog prima, alsook de pitch.
De naald die er op zit is nog de originele standaard versie (dual cds 660).
Bij m'n  vorige platenspeler had ik dit probleem totaal niet. het element dat daar op zat was een stanton 505 v3.

Enig idee wat het probleem hier zou kunnen zijn? En als het aan het element zou liggen, enig idee hoe ik dat zou kunnen vervangen?

Alvast bedankt!

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: probleem Dual 510
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2020, 22:31:06 »
Dat is een keramische element en dat moet op een aux ingang of zoiets en niet op de phono ingang.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Johnass

• *
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2020, 22:40:06 »
Als ik ‘m aansluit via de vcr-ingang klinkt ie dan weer enorm dunnetjes, amper bassen, heel veel hoge tonen,...

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2020, 00:57:40 »
Een keramisch element is - vind ik - een afschuwelijk ding. Het werkt op een heel ander principe dan een magnetisch element waardoor het inderdaad niet op de phono ingang kan maar ook geen RIAA-correctie toegepast moet worden. Je krijgt echter de klank nooit goed op een traditionele lijningang van een gewone versterker.
Je kunt op zoek gaan naar een speciale omvormer voor keramische elementen naar de aux-ingang van een gewone versterker, maar echt goed zal het nooit klinken.
Ik raad je dus aan dit keramische element te vergeten en een magnetisch element in de plaats te kopen. Dat zal ontieglijk veel klinken en werkt prima met een phono-ingang.

Johnass

• *
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2020, 06:50:57 »
Ik weet niet of er magnetische elementen beschikbaar zijn voor deze dual. Ik heb een stanton v3 element maar ik denk dat enkel dual cartridges passen op dit model.

Kermit

• Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2020, 16:49:50 »
Het is niet zozeer of het element ''past', maar of de platenspeler er geschikt voor is. En dat is deze volgens mij. de 510 uitrusten met een keramisch element is belachelijk. Oorspronkelijk hoort er volgens mij geen keramisch element in Daar hoort een mooi MD of MC in met die uitstekende arm. Zoek er wel eentje uit die bij de arm past (eigenschappen) .
Dat hoeft helemaal geen Dual te zijn, in principe past mechanisch vrijwel elk element.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 16:51:57 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Johnass

• *
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2020, 18:06:18 »
Hallo,
Nog eens even gekeken naar de arm en het element. Blijkbaar werd deze uitgerust met een TK 182 slede. Dus hierop zou ik dan ook een magnetisch element op moeten monteren? Ik heb nog een stanton 505 v3 element liggen, maar ik veronderstel dat het niet zou lukken om deze hierop te bevestigen? (Klonk super goed op mijn andere akai ap-002).

Mmuetst

« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2020, 21:42:29 »
Hallo,
Nog eens even gekeken naar de arm en het element. Blijkbaar werd deze uitgerust met een TK 182 slede. Dus hierop zou ik dan ook een magnetisch element op moeten monteren? Ik heb nog een stanton 505 v3 element liggen, maar ik veronderstel dat het niet zou lukken om deze hierop te bevestigen? (Klonk super goed op mijn andere akai ap-002).
Als je in de buurt van Utrecht woont wil ik je wel helpen, maken we er een gezellige audio middag van.

Kermit

• Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2020, 13:18:44 »
Hallo,

Het zou me verbazen als dat goed gaat werken. De Stanton vraagt een naaldkracht van 2-5 gram, dus het lijkt me nogal een stijve hark. Dat gaat niet goed in zo'n lichte arm.

Er is voor niet te veel geld vast iets beters te krijgen met een hoge dynamische compliantie en dan liefst met een elliptische naald.

Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

erikjan

« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2020, 13:28:52 »
1 van de Ortofon modellen bijvoorbeeld, zoals de OM10?
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Johnass

• *
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2020, 17:50:40 »
Blijkbaar is het niet gemakkelijk om nog passende cartridges te vinden die op de TK182 slede passen. Ik kreeg zonet wel een voorstel van iemand van pickupnaalden.nl om de arm met een TK14/24 slede te voorzien, waarop dan wel weer meerdere elementen kunnen worden op gemonteerd.
Goed plan?

Mmuetst

« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2020, 21:46:54 »
Blijkbaar is het niet gemakkelijk om nog passende cartridges te vinden die op de TK182 slede passen. Ik kreeg zonet wel een voorstel van iemand van pickupnaalden.nl om de arm met een TK14/24 slede te voorzien, waarop dan wel weer meerdere elementen kunnen worden op gemonteerd.
Goed plan?
Voor €59,- heb je wel een houder waar je makkelijk elementen kan monteren. Ik heb die in combinatie met Ortofon Red gebruikt in mijn oude Dual. Daarnaast moet je bij het monteren het element alignen.

Kermit

• Moderator
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2020, 10:51:28 »
Goed plan?

Wat is volgens jou het probleem dan met de TK182 slede? Ik zie de gebruikelijke sleufjes zitten om elementen vast te schroeven.

« Laatst bewerkt op: 15 februari 2020, 10:54:31 door Kermit »

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2020, 11:42:51 »
Voor wat het waard is

Cartridges: Accepts standard mount cartridges with weight 2-10 grams. Available tracking force 0-3 grams.

Dual 601 Cartridge Recommendations
Since the Dual 601 originally shipped with a V15 III, any Shure cartridges work well. The quality of the Dual 601 turntable justifies at least an M91, right up to an original V15 type III or a M97xE.

http://best-turntables.com/dual-601-review/

Johnass

• *
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2020, 13:45:32 »
Na wat verschillende bronnen gehoord te hebben denk ik een keuze te hebben gemaakt.
Zal de TK14 headshell bestellen, met daarop dan een Nagaoka Expert JT555E element.
Denk dat dit al meer dan genoeg zal zijn om mijn platen te kunnen afspelen op een goeie kwaliteit waar ik (als audio-leek) zeker tevreden over kan zijn.
Bedankt voor de raad allemaal!