Auteur Topic: Volumeregeling  (gelezen 180 keer)

edatnl

• *
Volumeregeling
« Gepost op: 3 maart 2020, 16:41:11 »
Ik probeer iets te begrijpen van digitale muziek en streaming, en loop nu tegen een vraag op die ik aan de experts hier zou willen voorleggen. Ik stream bekabeld van een NAS en uit de cloud via Qobuz naar een Bluesound Node 2i, meestal in 16/44, soms in hogere resoluties. Via SP/DIF gaat het signaal naar een b-DAC, en vandaar via interlinks naar een hybride Unico Secundo versterker. Het volume kan worden geregeld in de Bluesound app, op de DAC en op de versterker. Het is het meest praktisch om het volume te regelen via de app, maar wat is geluidstechnisch nu optimaal? Je zou zeggen dat het volume theoretisch het best geregeld kan worden als het signaal analoog is, dus op de versterker. Maar is dat ook echt zo? Ik weet niet hoe de Node het volume regelt en wat dat voor effect heeft op het digitale signaal dat naar de DAC gaat. Maakt het voor de DAC veel uit, of wordt het signaal sowieso eerst naar een eigen formaat vertaald? Is het wijsheid om het digitale volume zo hoog mogelijk te zetten, of wordt de volumeregeling digitaal uitgevoerd zonder signaalverlies?

supernova

Re: Volumeregeling
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2020, 20:59:31 »
Ik zet het volume bijna altijd open van de streamer en regel het dan verder via de volume van de versterker.
Of de streamer op drie kwart als ik de volume van de versterker wat hoger wil zetten.

erikjan

« Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2020, 09:59:21 »
Als je digitaal volume gaat regelen dan reduceer je de resolutie. Niet gewenst dus, wel handig soms. ;) Digitaal alles ongemoeid laten en pas in de laatste stap regelen, dus analoog regelen is m.i. de beste oplossing.

Het hangt ook af van de bron, als dit een 24 bits signaal is, dan zal het regelen daarvan minder effect hebben dan bij een 16 bits signaal. De kans dat het een echt volwaardig 24 bits signaal is is echter niet groot.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2020, 17:02:53 »
Citaat
Ik weet niet hoe de Node het volume regelt en wat dat voor effect heeft op het digitale signaal dat naar de DAC gaat.

Het protocol is SPDIF m.a.w. digitaal en dus is de volumeregeling ook digitaal.

Als je een signaal analoog knijpt dan verminder je niet alleen het signaal maar ook de ruis. Een analoge VC heeft dus een constante Signaal/ Ruis verhouding.

Digitaal knijp je door een sample met b.v. 0.5 te vermenigvuldigen. Je knijpt dus alleen het signaal. De ruis blijft constant m.a.w. hoe meer je knijpt des te ongunstiger de SNR.

Moderne DACs zijn dermate fluisterstil dat je je kan afvragen of je hier in de praktijk veel van zult merken.

Een stereo potmeter is natuurlijk nooit helemaal 100% identiek op beide kanalen. Je kunt wat verschillen krijgen. Digitaal heb je dat probleem niet. Digitale VC gaat ook niet kraken door vervuiling, etc.

Resolutieverlies was vroeger een groot punt. Je speelde namelijk een 16 bits opnamen af op een 16 bits DAC.
Tegenwoordig zijn haast alle DAC’s 24.
In dat geval kun je in theorie 8x6=48 dB verzwakken zonder resolutieverlies.
Op een 32 bits DAC zou dat nog spectaculairder kunnen, 96 dB zonder verlies.
In de praktijk verdwijn je al veel eerder ergens in de noisefloor.
Het geeft naar mijn idee wel aan dat het even duurt voordat er hoorbaar resolutieverlies optreed

De loudness war heeft tot gevolg gehad dat opnames zeer hoog worden uitgestuurd, tot de max van 0 dBFS.
Dat resulteert in intersample overs. Het kan vanuit die optiek dienstig zijn om digitaal wat te knijpen, roep eens wat b.v. 3 dB.
Benchmark doet dat standaard in de DAC 3 https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/intersample-overs-in-cd-recordings
Kortom die prachtige puristische 100% aan de digitale kant kan ook nadelen hebben 😊

Uiteraard zit edatnl in een verrukkelijke positie.
Hij kan beide doen en dat is ook wat ik aanbeveel.
Zet analoog  eens op vol en kies digitaal het gewenste afspeel niveau.
Ga dan analoog knijpen en digitaal opvoeren, hoor je verschil?
Doe ook eens het omgekeerde, digitaal 100%, analoog het gewenste niveau instellen en dan digitaal knijpen en analoog opvoeren. Hoor je verschil?

Mijn gok is dat je met een gematigde digitale VC een eind komt.
Stel de app in op 90%, kies analoog een lekker volume.
Je kunt nu met de app  wat opkrikken of verlagen zonder hoorbare rampen aan te richten.

erikjan

« Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2020, 17:08:45 »
De DAC's zijn dan wel 24 bits, het signaal over het algemeen niet. Je gaat dus upsamplen en daarna downsamplen. Beide komt het signaal niet ten goede.

De gelijkloop van een goede volume regelaar zoals een stappenverzwakker kan beter dan 0.1 dB zijn, met andere woorden: onhoorbaar. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
― Terry Pratchett, Eric

edatnl

• *
« Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2020, 16:48:59 »
Ik zal gaan testen met steeds 2 volumes op 100% en de derde als volumeregeling (als dat tenminste lukt met analoog op 100%, anders zo hoog als mogelijk). Dat zal even duren, want dan moet je natuurlijk verschillende muzieksoorten en verschillende resoluties proberen om een goed beeld te krijgen. Ik zal t.z.t. de resultaten van de test delen.

Mmuetst

« Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2020, 21:43:20 »
Ik zal gaan testen met steeds 2 volumes op 100% en de derde als volumeregeling (als dat tenminste lukt met analoog op 100%, anders zo hoog als mogelijk). Dat zal even duren, want dan moet je natuurlijk verschillende muzieksoorten en verschillende resoluties proberen om een goed beeld te krijgen. Ik zal t.z.t. de resultaten van de test delen.
Als er een tweeter om je oren schiet dan weet je in ieder geval dat ie te hard stond, dus pas wel op met de knop helemaal rechts draaien.

erikjan

« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2020, 22:59:01 »
Als er een tweeter om je oren schiet dan weet je in ieder geval dat ie te hard stond, dus pas wel op met de knop helemaal rechts draaien.
Precies! En bedenk je ook dat max volume/max uitsturing normaliter gebeurt met volumeregulaar op de 2 uur, niet pas bij vol open. Een en ander is afhankelijk van het input signaal.
― Terry Pratchett, Eric