Auteur Topic: Newbie member stelt zich voor en heeft een vraag  (gelezen 138 keer)

speakerboxing

• *
Newbie member stelt zich voor en heeft een vraag
« Gepost op: 6 maart 2020, 13:08:54 »
Best Leden, ik ben 'speakerboxing'. Sinds ik een kind was is muziek een integraal onderdeel van mijn leven geweest en nu jaren later is het ook nog eens mijn werk geworden. Ik run een bedrijf met een aantal studios en heb sinds wat jaartjes nu ook een mooie setup thuis om te genieten van muziek. Het verbeteren van mijn setup zowel wbt. werk en prive is een steeds grotere hobby aan het worden. Van het nalopen en upgraden van bekabeling tot het meten en spelen met akoestiek.

Maar nu, ik heb in het bedrijf een serieus stroom probleem. En daar zoek ik hulp bij. Na tientallen belletjes met elekrtriciens ben ik erachter dat ik daar niet veel wijzer uit ga worden. Zonder mensen te willen afschilderen zijn er vijf op bezoek geweest en allen hadden geen idee waar wij last van hadden en konden ons niet helpen.

Wat is er aan de hand? Als ik/wij een gitaar wil opnemen, met name een single-coil dan krijgen we heel vele "troep" door. De output van zowel een vintage als een nieuwe single coil gitaar (oa. een Gibson uit de jaren 50 en een moderne Fender Stratocaster) is soft, ter vergelijk een dikke metal gitaar of een chique Les Paul daar komt veel output uit en die hebben minder last hiervan. We hebben onze opname's ruimtes zo'n twee jaar geleden ontdaan van de akoestische treatment en hebben met zinkplaten een faraday kooi gemaakt en dat lijkt iets te helpen maar toch. Verlichting aan en uit maakt soms uit en soms ook weer helemaal niet. Dit upgraden gaan we op korte termijn doen maar we vermoeden dat er iets groters niet goed zit. Of de aarding van het pand wat wij huren is niet goed of zou het kunnen dat wat wij uit de meterkast krijgen van Liander "te laag" is wbt. spanning?

Ik hoop vurig dat er iemand wil meedenken en ben zelfs bereid iemand te betalen onderzoek te komen doen om zodoende een oplossing te creëren.

Groet en dank voor het lezen!

Jan

Re: Newbie member stelt zich voor en heeft een vraag
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2020, 13:26:23 »
Kun je foto's plaatsen van de meterkast(en)?

erikjan

« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2020, 13:40:41 »
Zit je studio op een terrein met veel zware industrie of veel zonnepanelen? Zo ja, dan is de netspanning niet 'schoon' maar zitten er veel harmonischen op, dat kan een elektricien niet zien (en snappen ze over het algemeen weinig van).

Daar zijn wel oplossingen op te bedenken maar die zijn niet echt goedkoop.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

speakerboxing

• *
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2020, 13:43:39 »
Hoi, thnx voor de snelle replies nu al! Yup, niet veel zware industrie, zitten dichtbij het centrum en er wordt hier wel veel gebouwd en....en bovenop het pand (een verzamelgebouw so to speak) liggen zonnepanelen. Hebben we het wbt. mogelijk oplossing over een filter? Ik moet overigens wel zeggen dat er een elektriciën was die ons wist te vertellen de spanning eigenlijk net iets te laag is... TBC

erikjan

« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2020, 14:08:49 »
Spanning te laag kun je eenvoudig zelf controleren met een multimeter:

Stand AC 600V en dan de pootjes in een stopcontact stoppen. Doe dit niet als je het nooit hebt gedaan.

Eenvoudiger oplossing zou kunnen zijn door een energiemetertje te kopen, die hebben op het display ook de mogelijkheid om de netspanning te laten zien. Dat is zo'n ding dat je tussen de wandcontactdoos en een apparaat plaatst om te zien hoeveel vermogen het apparaat afneemt. Kleine investering, hebben ze bij de meeste bouwmarkten.
― Terry Pratchett, Eric

Jan

« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2020, 18:28:47 »
Was de spanning te laag bij met of zonder belasting?

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2020, 21:12:13 »
Citaat
met name een single-coil dan krijgen we heel vele "troep" door.

Kun je dat wat nader omschrijven?
Is het een brom (aardlus) of iets anders?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2020, 21:22:49 »
Single coils hebben per definitie meer last van storing dan humbuckers ( hence the name) .
Heb je een gitaargeluid waar veel gain in zit dan zul je ook met noise gates moeten werken om het acceptabel schoon te krijgen. Op het podium is een beetje brom nog wel acceptabel maar bij opnames kun je het missen als kiespijn.
Elektriciens zijn niet vaak thuis in de problemen die bij audio komen kijken. Het is goed om eens wat stoorgeluiden op te nemen want in de aard daarvan kun je vaak wel horen waar de oorzaak moet worden gezocht; storing door faseaansnijdende apparatuur heeft een flink aandeel hogere componenten ( een beetje als het verschil tussen sinus, blok en driehoek bij een synth).

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2020, 23:42:49 »
En fase aansnijding gebeurt dus bij zonnepanelen. Netvervuiling dus.
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2020, 00:04:19 »
En fase aansnijding gebeurt dus bij zonnepanelen. Netvervuiling dus.
Niet goed voor de muziek, wel voor de planeet (als het goed is).
Vandaar dat het zo beroerd in mijn mancave klinkt....8 panelen op het dak. Maar ik luister meestal 's avonds.
Interessant topic, een geluidsstudio die ontstoord moet worden.

supernova

« Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2020, 00:35:47 »
Jij weet nu niet beter  ;)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2020, 09:34:17 »
Wanneer je bij thuis luisteren niet een brom of piep uit je speakers hoort komen bij absolute stilte is er ook weinig reden om aan te nemen dat een muzieksignaal wél te lijden zou hebben van netvervuiling waar stilte dat niet heeft..
Alleen een pick up element is ook enigszins met een gitaarelement te vergelijken qua functioneren en signaalniveaus betreft. Alleen een cartridge is redelijk afgedicht tegen uitwendige magnetische invloeden waar een gitaarelement juist functioneert bij de gratie van een opening voor magnetische invloeden ( vandaar dat problemen op de loer liggen).
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Jan

« Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2020, 17:30:00 »
- Zit je apparatuur op een aparte groep of zit alles aan elkaar vast geknoopt?
- Gebruik je Led-verlichting, dimmers voor verlichting op hetzelfde groep als van de apparatuur?