Auteur Topic: Filter aanpassenRemo Rogers monitor 5  (gelezen 121 keer)

Mmuetst

Filter aanpassenRemo Rogers monitor 5
« Gepost op: 8 maart 2020, 13:35:16 »
Ik ben op zoek naar de handleiding die meegeleverd werd met de Remo Rogers Monitor 5. Ik heb deze speaker overgenomen van een forum lid omdat ik het laag van deze transmissie lijn zeer gaaf vind (it's all about the bass). Op internet vind je wel info van de Remo met kef units, maar dat is nu net niet de versie die ik heb. Ik mijn Remo zit een Davis laag en mid unit (zie deze pagina: https://michielvanzaane.wordpress.com/2019/01/15/een-gloeiende-druppel-op-de-plaat/)
Als je dat stuk leest hebben ze het over filter aanpassingen in de handleiding om de luidspreker naar smaak aan te passen. Persoonlijk vind ik het hoog van deze luidspreker te terughoudend en mag van mij wel een dB meer zijn.
Omdat het zo lastig is om een handleiding te vinden ben ik zelf maar aan de slag gegaan om het filter na te lopen.
Er zit een L-pad met weerstanden voor de tweeter. Door deze aan te passen zal de tweeter harder gaan spelen. Mocht iemand toch nog via via zo'n handleiding op de kop weten te tikken, ik zou je heel dankbaar zijn.

Maar nu terug naar het filter. Moet je de weerstanden in de L-pad beide veranderen van grote? En hoe is de verhouding dan met het verhogen van de dB's en wat heeft dat voor invloed op de rest van het filter?  In Xsim kan ik wel e.a. testen om te zien wat het effect is.

De tweeter is gefilterd op 2K tot 9K hierna neemt de super hoog tweeter het over. De waardes van de spoeltjes kloppen niet (er staat geen waarde op deze spoeltjes). L1 is een grotere spoel dan L2, maar dat zegt niks over de waardes.

Ik heb de tweeter doorgemeten en die geeft ohms 5,8 ohm aan. Kan ik er dan vanuit gaan dat dit een 8 ohm tweeter is?

Mijn gevoel zegt dat ik alleen R2 moet verhogen (naar bijvoorbeeld 12 ohm) in Xsim zie ik dan een versterking maar geen invloed op het frequentie verloop.

Tevens heb ik al een keer geprobeerd om de handleiding bij Remo zelf op te vragen, maar die hebben niets meer liggen van deze versie luidsprekers.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Filter aanpassenRemo Rogers monitor 5
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2020, 16:40:01 »
De serieweerstand verlagen en de parallelle verhogen zodat de totale Ohmse waarde gelijk blijft. Gewoon wat spelen met een paar dikke E-waarden, eventueel met een paar schakelaars im en uit te schakelen en dan luisteren. Twee draadgewonden potmeters kunnen ook een goede indicatie geven.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2020, 17:01:20 »
De serieweerstand verlagen en de parallelle verhogen zodat de totale Ohmse waarde gelijk blijft. Gewoon wat spelen met een paar dikke E-waarden, eventueel met een paar schakelaars im en uit te schakelen en dan luisteren. Twee draadgewonden potmeters kunnen ook een goede indicatie geven.
Dank je wel Be Tweeter. Als ik er wat berekeningen op los laat via website http://www.mh-audio.nl/Calculators/att.html
en er vanuit ga dat de tweeter 8 ohm is, dan is de totale impedantie van de L-pad schakeling 8,75 ohm.
Ik zou dan kunnen kiezen voor R1 te vervangen voor een 2R7  ohm en R2 voor 22 ohm totaal 8,57 ohm of R2 te vervangen met 27 ohm totaal 8,87 ohm.
Jij hebt toevallig met je rijke audio verleden geen schema liggen van deze versie van de Remo luidspreker filter?

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2020, 21:49:39 »
Nee helaas ,de meeste speakers die ik heb gehad waren van eigen hand en zodoende ook de tip om lekker te variŽren en hehoormatig op de prettigste waarden uit te komen.
groeten,
Arjan

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2020, 21:54:02 »
Nee helaas ,de meeste speakers die ik heb gehad waren van eigen hand en zodoende ook de tip om lekker te variŽren en hehoormatig op de prettigste waarden uit te komen.
Zit er een elektronica winkel in Haarlem? Ga volgende week met mijn vrouw een dagje uit naar deze leuke stad....

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2020, 09:00:26 »
Binnen 100 meter van het station vind je:
- Speaker en Co

- Eurosound -Display (groot assortiment!).
groeten,
Arjan

Mmuetst

« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2020, 16:47:28 »
Binnen 100 meter van het station vind je:
- Speaker en Co

- Eurosound -Display (groot assortiment!).
Bedankt, allemaal op loopafstand van station. Had trouwens gelezen op de site van Speaker en Co dat de winkel helaas gaat sluiten.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2020, 18:43:41 »
Ja helaas, de reparatieklanten zullen een doorverwijzing naar mij krijgen.
Einde van een tijdperk :'(
groeten,
Arjan