Auteur Topic: Relais voor stekkerblok/Wifi  (gelezen 167 keer)

Maarten-s92

• *
Relais voor stekkerblok/Wifi
« Gepost op: 12 maart 2020, 10:47:03 »
Dag,

Na wat jaren mijn Wifi stekkertje te hebben gebruikt ben ik toch van plan een wat nettere oplossing te gaan zoeken voor de voeding van mijn Hifi Systeem.

Het idee is om een goed relais te nemen en deze dan op afstand te besturen via een ESP32 controler. Hiermee verhoog je de kwaliteit van de verbinding/schakeling en kan je de wifi module (al dan niet via een filter) op afstand van de voeding houden.

De vraag alleen is wat zou een geschikt relais zijn? De ESP32 kan op 3.3V of 5V uitsturen.

Iemand tips?

Mmuetst

Re: Relais voor stekkerblok/Wifi
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2020, 13:32:43 »
Heb je last van brom, stoorsignalen?
Ik heb mijn wifi repeater weg moeten halen bij mijn Phono voor versterker (Pro-Ject) omdat ik een soort motorboot geluid kreeg als ik met de repeater te dicht in de buurt van de voorversterker stond. Dat had ik trouwens alleen met de Pro-Ject, andere apparatuur had er geen last van. Ik heb uiteindelijk de repeater verplaatst en een lange UTP kabel genomen om mijn BueSound streamer te voorzien van data verkeer.
Maar als je geen storing hoort ga je geen winst halen met deze oplossing.

Maarten-s92

• *
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2020, 13:37:11 »
De huidige stekker geeft geen mogelijkheid mijn systeem te aarden. Plus dat het relais dat daar in zit maar een klein ding is. Het is duidelijk mijn zwakkere plek in de gehele voeding.

Als ik toch moet investeren in een andere oplossing doe ik het liever meteen goed. Vandaar deze set-up.

Maarten-s92

• *
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2020, 10:19:19 »
Niemand een idee?

Raymond1

« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2020, 17:27:12 »
Je kan die wifistekker ook gebruiken om een industriëel relais aan te sturen. Die wifistekker plaats je ergens uit de buurt van je set. Met een lang 230-V snoer ga je naar het relais. En met dit relais schakel je vervolgens de voeding van je set aan en uit.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2020, 18:15:39 »
Hue schakelaar nemen, gebruikt Zigbee op veel lagere frequentie. Doet hier prima zijn werk.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Maarten-s92

• *
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2020, 14:31:09 »
Hue schakelaar nemen, gebruikt Zigbee op veel lagere frequentie. Doet hier prima zijn werk.

Erikjan, dank voor je voorstel. Toch wil ik graag naar een DIY oplossing kijken, ook omdat het leuk is om zulke projecten te hebben.

Je kan die wifistekker ook gebruiken om een industriëel relais aan te sturen. Die wifistekker plaats je ergens uit de buurt van je set. Met een lang 230-V snoer ga je naar het relais. En met dit relais schakel je vervolgens de voeding van je set aan en uit.

Dat is inderdaad ook nog een goede optie, scheelt een hoop geprogrammeer, echter ben ik niet helemaal tevreden over de mogelijkheden van de huidige WiFi-stekker. De ESP 32 (€4) is vorige week besteld, daarmee heb ik veel mogelijkheden en kan ik zelfs Apple Homekit gebruiken. 

De enige vraag die ik dus echt nog heb, is welk relais hier geschikt voor zou zijn.

erikjan

« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2020, 15:45:51 »
Je kunt met Zigbee en Domoticz prima zelf wat in elkaar knutselen. Nog leuk ook. Dat is DIY.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Raymond1

« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2020, 16:43:18 »
Misschien kan je met de ESP32 een optocoupler of transistor schakelen. Deze kan dan op zijn beurt het relais voor je hifiset schakelen. Indien nodig via een klein relaisje, mocht het grote relais teveel stroom trekken voor de optocoupler of transistor.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Maarten-s92

• *
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2020, 17:44:33 »
Misschien kan je met de ESP32 een optocoupler of transistor schakelen. Deze kan dan op zijn beurt het relais voor je hifiset schakelen. Indien nodig via een klein relaisje, mocht het grote relais teveel stroom trekken voor de optocoupler of transistor.

Want de schakelspanning zou misschien te laag zijn?

Raymond1

« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2020, 18:24:34 »
Dat vermoed ik wel. Die ESP32 werkt op zo'n 3,5-5 volt. Ik weet niet of er relais bestaan die op die spanning werken én voldoende schakelvermogen hebben voor je hifiset. Een optocoupler of een transistor kan je wel met 3,5-5 volt aansturen. En die kan op zijn beurt weer 12 of 24 volt schakelen met ook voldoende stroom voor het relais. En relais die 230V kunnen schakelen die op 12 of 24 volt werken bestaan gewoon.

Mokumer45

• Een zeer geïnteresseerde 65plusser.
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2020, 03:24:28 »
Zou een stand-by killer niet een optie kunnen zijn? Ik heb deze al jaren en dat bevalt prima. Ben ondertussen wel aan mijn 2e exemplaar, de 1e begon na zo'n 10-12 jaar trouwe dienst te haperen, schakelde nog maar moeizaam aan en af.