Auteur Topic: Rca 6-jm-2 of rp199 platenslikker  (gelezen 106 keer)

Pevan0

• *
Rca 6-jm-2 of rp199 platenslikker
« Gepost op: 10 mei 2020, 13:10:33 »
Hallo ,

Ik ben nieuw op dit forum , mijn naam is Peter en ik ben 50 jaar oud . Mijn hobby is het verzamelen en restaureren van oude radio’s, platenspelers , jukeboxen en muziekdozen.
Momenteel ben ik bezig met de restauratie van een rca platenslikker type 6-jm-2 of rp199 . Dit zijn leuke toestelletjes maar vermits deze uit de usa komen werken ze op 60hz. Hierdoor is de draaisnelheid op onze 50Hz niet correct. Het probleem bij deze toestellen is dat het idler wiel bovenaan smal is (om de draaitafel aan de drijven) en onderaan breed omdat dit contact maakt met de motoras. Is hier iemand op dit forum die ook al eens aan dit type platenspeler heeft gewerkt ? Ik had hier graag een oplossing voor gevonden...

Mvg. Peter

Fotohuis

Re: Rca 6-jm-2 of rp199 platenslikker
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2020, 17:07:04 »
Met een synchroonmotor kun je alleen mechanisch de snelheid weer juist aanpassen. Bij een snaaraangedreven geval doe je dat relatief simpel met een andere poeli diameter.

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2020, 19:41:44 »
https://www.youtube.com/watch?v=1o3i4KaBKGk

Geen idee of die aandrijving verend is opgehangen.
Als dat zo is dan zou je een pully kunnen laten maken met een dikker boveneind (het smalle gedeelte)

Ik zou eerst een Google doen op frequentieomvormer en eens kijken of daar iets betaalbaars uitrolt.
Beetje zonde om het mechaniek aan te passen.

Pevan0

• *
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2020, 10:05:33 »
Heren,

Bedankt voor de reacties, ik ga eerst eens proberen om de bovenkant van het rubber aandrijfwiel groter te maken door er een stuk rubber darm of iets dergelijks over te schuiven. Als dit niet lukt dan zal ik moeten uitkijken naar een gelijkaardige 50Hz motor vrees ik.

Mvg. Peter

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2020, 12:11:37 »
Wanneer je meer van dit soort apparaten hebt en de aanpassing van een pulley luistert nauw ( en dat doet het), dan kun je ook zoiets overwegen: converter
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Fotohuis

« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2020, 19:53:41 »
Als het inderdaad om meerdere apparaten gaat kun je een frequentie omvormer overwegen. De prijs is vnml. afhankelijk van het te regelen vermogen en dat kan flink in de papieren lopen.