Auteur Topic: Luidspreker bekabeling.  (gelezen 188 keer)

westef

• *
Luidspreker bekabeling.
« Gepost op: 15 mei 2020, 20:08:15 »
Heeft iemand ervaring met de Prefer OFC 0250? Ik ben naarstig op zoek.

erikjan

Re: Luidspreker bekabeling.
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2020, 21:27:10 »
Wat kost die?

Hint: ga naar een bouwmarkt en haal daar 2,5 mm2 of 4 mm2 kabel als het wat langer moet zijn. Net zo goed, en vermoedelijk net zo goed. Luidspreker kabels zijn niet relevant.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2020, 22:00:56 »
Maar dat vraagt Westef niet Erikjan, maar goed, een Google naar Prefer OFC 0250 levert mij niks op.
Ik ken Prefer van microfoon kabels. Tijdens mijn stage heel wat meters verwerkt in gebouwen. Prima spul. Maar Erikjan heeft wel een punt dat de luidsprekerkabel van de gamma prima voldoet. Het zal alleen je audiofiele ongerustheid over de kabel niet kunnen temperen. Ben wel benieuwd waarom je speciaal deze kabel wilt?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2020, 22:52:56 »
Ik heb zelf bouwmarktkabel naar mijn achterspeakertjes liggen maar die verdenk ik ervan CCA kabel te zijn ofwel Copper Clad Aluminium, dat kan natuurlijk wel beter koper zijn maar als het helemaal door en door koperkleurig is dan zit het meestal wel goed.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2020, 08:09:59 »
Als er echt koper in zit zal de kabel ook wat gewicht hebben. Dat merk je wel.
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Sony, TDL, IMF, Hepta en Rel.

Mmuetst

« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2020, 09:42:52 »
Ik maak me niet zo druk over die drie meter van de versterker naar de luidsprekers. Heb laatst een stukje veter gekocht van AudioQuest omdat deze vier adres heeft en gezien mijn OLS alleen banaan ingangen heeft voor hoog en laag (waar je geen kabel kan klemmen) heb ik besloten om zo'n stukje buy-wire te kopen. Ook om de audio winkel een beetje te steunen in deze toch al moeilijke tijd. Misschien ga ik nog een keer een kastje om de kabel maken met een led lampje er in en houten blokjes onder de kabel om niets vermoedende audiofielen om de tuin te leiden    :))

westef

• *
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2020, 10:36:32 »
Natuurlijk moet je het zoeken van "speciale"  of "highend" L.S. kabels relativeren, maar de Prefer heb ik goede ervaring mee en deze werd alweer enige jaren geleden, door Vogelzang, als standaard gebruikt voor demonstratie van hun hifi produkten. Beviel me toen al erg goed. Aangezien dit type niet meer gamakkelijk is te krijgen vandaar mijn oproep.

erikjan

« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2020, 12:21:54 »
Niet te vinden via Google is een veeg teken...
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Kermit

• Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2020, 16:04:20 »
Natuurlijk moet je het zoeken van "speciale"  of "highend" L.S. kabels relativeren, maar de Prefer heb ik goede ervaring mee en deze werd alweer enige jaren geleden, door Vogelzang, als standaard gebruikt voor demonstratie van hun hifi produkten. Beviel me toen al erg goed. Aangezien dit type niet meer gamakkelijk is te krijgen vandaar mijn oproep.

Ik vind het wel een beetje wonderlijk om van luidspekerkabel die bij demonstraties gebruikt wordt te zeggen dat die erg goed beviel.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2020, 00:14:03 »
Ach ja, tijd voor een anekdote: het is alweer decennia geleden dat er op de stand van Quad werd gevraagd wat voor speciale luidsprekerkabels er werden gebruikt tijdens de demo omdat e.e.a. erg goed klonk. Bleek dat ze kabels waren vergeten mee te nemen en ze hadden ergens een paar meter kabel voor een heggenschaar gekocht met een opvallende kleur zodat je hem niet doorknipt.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2020, 10:05:59 »
Ach ja, tijd voor een anekdote: het is alweer decennia geleden dat er op de stand van Quad werd gevraagd wat voor speciale luidsprekerkabels er werden gebruikt tijdens de demo omdat e.e.a. erg goed klonk. Bleek dat ze kabels waren vergeten mee te nemen en ze hadden ergens een paar meter kabel voor een heggenschaar gekocht met een opvallende kleur zodat je hem niet doorknipt.
Hi-end Black&Decker  :))

Maar om terug te komen op de vraag van Westef, ik denk dat je mazzel moet hebben dat iemand nog wat van die kabel in een bak heeft liggen ergens in de schuur of op zolder en jou bericht leest en denkt "Ik kan Westef wel matsen". Helaas kan ik je met deze kabel niet verder helpen. Succes met de zoektocht.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2020, 10:14:08 door Mmuetst »

Mmuetst

« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2020, 10:19:11 »
Ik vind het wel een beetje wonderlijk om van luidspekerkabel die bij demonstraties gebruikt wordt te zeggen dat die erg goed beviel.
Hij geeft aan de kabel zelf ook gebruikt te hebben en ook dat deze kabel gebruikt werd bij demo's van Vogelzang.
Ik denk dat die twee los van elkaar staan. Waarschijnlijk was die kabel toen nog verkrijgbaar van de rol.